Rajakatseen pelimaailma on pseudokeskiaikainen: se omaa piirteitä keskiaikaisesta Euroopasta mm. pukeutumisen ja teknisen kehityksen osalta. Toisaalta pelimaailma sisältää myös konkreettista taikuutta, keksittyjä uskontoja sekä keskiaikaista vapaamielisemmän ihmiskuvan.

 

Peliemme pääpaino on heti turvallisuuden jälkeen eläytymisessä. Käytännössä tämä tarkoittaa:

  • Aitoja vaaratilanteita ei saa aiheuttaa minkäänlaiseen eläytymiseen vedoten
  • Ellet ole varma miten toimia, improvisoi (vasta jos on pakko, kysy off-gamessa)
  • Oman hahmon pelaamisesta ei tarvitse tinkiä ns. ”suuremman draaman” hyväksi

 

Rajakatse Fantasia ry:n sivustolle on vuosien varrella kertynyt valtava määrä materiaalia pelimaailmaan, hahmoihin ja tapahtumiin liittyen. Emme edellytä, että pelaajat omaksuvat sitä kaikkea. Pidä kuitenkin huoli, että peliin tullessasi tunnet pääpiirteittäin säännöt sekä yleisohjeen (lähetetään jokaiselle pelaajalle ennen peliä), osaat kertoa kuka hahmosi on, mistä ja mihin hän on tulossa ja mitkä ovat hänen motiivinsa.

 

Pelissä mahdollisesti tapahtuvat taistelut mallinnetaan pehmoaseilla (bofferi tai lateksi). Koska peliemme pääpaino on eläytymisessä, on jokaiseen osumaan lupa kuolla. Tarkemmat ohjeet kestopisteiden laskemiseen löytyvät sääntöjen taistelu-kohdasta. Muu fyysinen kontakti on sovittava ennalta pelaajien kesken, on kyse sitten nyrkkirysystä tai halaamisesta. Tällä varmistetaan, että kukaan ei ahdistu tai kiusaannu pelitilanteesta pelaajana.

 

Rajakatseen pelimaailmaan kuuluu myös taikuutta. Se ei ole läsnä maalaisen tai muun tavallisen tallaajan jokapäiväisessä elämässä ja voi ensi kertaa nähtynä olla suurikin ihmetyksen aihe. Loitsusääntöihin saa jokainen tutustua tarpeelliseksi katsomallaan tarkkuudella. Pelissä taikuuden käyttäjällä on velvoite tehdä selväksi, mitä loitsu tekee ja millä tavalla. Loitsun tunnistaa siitä, että se alkaa ’loitsin’, ’lumoan’, ’taion’ tai jollakin vastaavalla sanalla.

 

Pelimaailmassa esiintyviä kieliä mallinnetaan seuraavasti: mahtivuorta suomella, nohvatovia ruotsilla, hurjaviiniä englannilla. Myös muita kieliä saattaa kuulua, mutta perussääntönä on, että kaikki hahmot osaavat mahtivuorta, ellei hahmoselosteessa toisin mainita ja vastaavasti hahmo ei osaa muita kieliä, ellei toisin mainita. Mikäli kuulette keskustelun kielellä, jota hahmonne ei ymmärrä, pyrkikää jättämään sen sisältö huomiotta. Muistakaa kuitenkin, että keskustelu itsessään käydään ääneen, joten vierasta kieltä voi halutessaan kummastella sopivaksi katsomallaan tavalla.

 

Pelimaailmassa elää ihmisten lisäksi metsäläisiä. Hahmot saattavat kohdata myös muita olentoja, mutta ne eivät ole yleisesti tunnettuja ja niihin tulee suhtautua asiaankuuluvalla tavalla. Erilaiset killat ja uskonnot ovat myös osa pelimaailmaa. Niihin on suositeltavaa tutustua vähintään hahmoa koskevilta osin. Tietoa edellä mainituista löytyy Rajawikistä.

 

Pelimaailman maantieteestä lyhyesti: Rajakatseen alue (jolle suurin osa peleistä sijoittuu) sijaitsee Vuoriniityn maakunnassa, Mahtivuoren valtiossa. Lähellä Rajakatseen taverna Vanhaa Piparia kulkee valtakuntien välinen raja. Rajan toisella puolella sijaitsee Vardakovin alue Nohvatovin valtiossa. Jossain kaukana etelässä on Hurjaviini. Huomioikaa, että paikalliset hahmot eivät välttämättä ole kulkeneet kovin laajalti ja tuntevat suurimman osan maailmasta vain tarinoista. Enemmän matkustelleiden hahmojen pelaajat voivat tutustua maantieteeseen Rajawikissä.