>Mode:Read-RKSivut/sivut/Hukanmaa 8>Mode:True-RKSivut/sivut/Hukanmaa 8

Hukanmaa 8

Versio 1
Nykyinen sivu

Yksi Suurkiven torpista oli tyhjennetty Urho
Hukanpään käskystä Suomurajasta saapuvaa
arvovierasta varten.
Tarkoituksena oli neljä viikkoa aikaisemmin ilman
Urhon lupaa suoritetun matkan kiellettyyn
rauniokylään (Hukanmaa 7) jälkipyykin peseminen.
Kaikkien mielenkiinto keskittyi tietenkin kylästä
löydettyyn Havuun, joka ei edelleenkään muistanut
mitään, niin hän ainakin itse väitti yhä.
Paikalla olivat Urho, retkelle osallistuneet,
Suurkivi ja hänen luottotorpparinsa Ignatius sekä
krouvari Topiaksen uusi piika Liisi.
Monen ihmetykseksi kaivoksen kirjuri Lisbet oli
myös saanut luvan osallistua tapaamisen.

Vierasta odoteltiin.
Ensimmäisenä paikalle saapui kuitenkin
metsäläinen Sienimäyrä.
Sienimäyrä selitti, että Suomäyrien päällikkö
olisi tulossa tänään joskus paikalle.
Mikä ajoitus! Urho oli toki esittänyt päällikölle
kutsun, mutta jo puoli vuotta sitten.
Toisaalta Sienimäyräkin oli mukana retkellä,
joten hänen annettiin olla.
Ainoa vaatimus oli, että päärakennukseen ei ole
asiaa.
Sitten saapui se arvovieraskin.
Hän oli itse Suomurajan Derecas-temppelin
pappisneuvoston jäsen Matteus Masula.
Hänellä oli joku nuori saattaja mukanaan.

Masula alkoi sitten kohteliaisuuksien jälkeen
kysellä tapahtumista.
Hänkään ei osannut varmuudella sanoa, oliko Havu
haltia vaiko ei.
"Haltiat osaavat teeskennellä ihmisiä ja monet
heistä tekevät sitä ihan tiedostamattaankin."
Selvä.
Masulan mukaan kylästä löydetyt tavarat eivät
olleet kirottuja, mutta jotain rituaalivälineitä
ne olivat.
Symboliikka viittasi todennäköisesti Iiviin,
mutta varmuutta tästäkään ei ollut.
Esimerkiksi pöydän liinaan piirretty symboli oli
Masulalle tuntematon.
Ehkä se oli jäänyt keskeneräiseksi.
Masula kertoi, että Havussa on kirous.
Kirouksen poistaminen voisi kuitenkin olla
kuulemma vaarallista, koska kirouksen lisäksi
hänessä oli sidottu jokin loitsu, joka voi
laueta, jos kirous puretaan.

Yksi Suurkiven torpista oli tyhjennetty Urho
Hukanpään käskystä Suomurajasta saapuvaa
arvovierasta varten.
Tarkoituksena oli neljä viikkoa aikaisemmin ilman
Urhon lupaa suoritetun matkan kiellettyyn
rauniokylään (Hukanmaa 7) jälkipyykin peseminen.
Kaikkien mielenkiinto keskittyi tietenkin kylästä
löydettyyn Havuun, joka ei edelleenkään muistanut
mitään, niin hän ainakin itse väitti yhä.
Paikalla olivat Urho, retkelle osallistuneet,
Suurkivi ja hänen luottotorpparinsa Ignatius sekä
krouvari Topiaksen uusi piika Liisi.
Monen ihmetykseksi kaivoksen kirjuri Lisbet oli
myös saanut luvan osallistua tapaamisen.

Vierasta odoteltiin.
Ensimmäisenä paikalle saapui kuitenkin
metsäläinen Sienimäyrä.
Sienimäyrä selitti, että Suomäyrien päällikkö
olisi tulossa tänään joskus paikalle.
Mikä ajoitus! Urho oli toki esittänyt päällikölle
kutsun, mutta jo puoli vuotta sitten.
Toisaalta Sienimäyräkin oli mukana retkellä,
joten hänen annettiin olla.
Ainoa vaatimus oli, että päärakennukseen ei ole
asiaa.
Sitten saapui se arvovieraskin.
Hän oli itse Suomurajan Derecas-temppelin
pappisneuvoston jäsen Matteus Masula.
Hänellä oli joku nuori saattaja mukanaan.

Masula alkoi sitten kohteliaisuuksien jälkeen
kysellä tapahtumista.
Hänkään ei osannut varmuudella sanoa, oliko Havu
haltia vaiko ei.
"Haltiat osaavat teeskennellä ihmisiä ja monet
heistä tekevät sitä ihan tiedostamattaankin."
Selvä.
Masulan mukaan kylästä löydetyt tavarat eivät
olleet kirottuja, mutta jotain rituaalivälineitä
ne olivat.
Symboliikka viittasi todennäköisesti Iiviin,
mutta varmuutta tästäkään ei ollut.
Esimerkiksi pöydän liinaan piirretty symboli oli
Masulalle tuntematon.
Ehkä se oli jäänyt keskeneräiseksi.
Masula kertoi, että Havussa on kirous.
Kirouksen poistaminen voisi kuitenkin olla
kuulemma vaarallista, koska kirouksen lisäksi
hänessä oli sidottu jokin loitsu, joka voi
laueta, jos kirous puretaan.
?Asiaa pitää tutkia enemmän ja isommalla
joukolla.? Havu ei ollut lainkaan halukas
"Asiaa pitää tutkia enemmän ja isommalla
joukolla." Havu ei ollut lainkaan halukas
lähtemään Masulan matkaan, sillä hän ei omien
sanojensa mukaan halunnut nähtävyydeksi
kaupunkiin.
Topias sanoi majoittavansa Havua edelleen
majatalossaan, jos hän halusi.

Samoihin aikoihin Suurkivi ja Mylläri
suunnittelivat kovasti jotain "uutta ja suurta".
Jotain ne puhuivat itsestään liikkuvista
sangoista tai jotain.
Jotain "hyvin salaista" se kuulemma oli, niin he
ainakin kovaan ääneen puhuivat.

Paikalle saapui kaksi metsäläistä lisää.
Toinen heistä oli Suomäyrien shamaani Virvatuli
ja toinen Suomäyrien päällikkö Viisasmäyrä.
Urho tuli keskustelemaan päällikön kanssa.
Samoin Masula.
Päällikkö kertoi, että Suomäyrillä oli ollut
ongelmia uusien metsäläisten kanssa.
Ilmeisesti Hukanmaalla oli kaksi uutta heimoa:
toinen heimo sotki itseään noella ja tuhkalla ja
toinen käytti sinisiä kasvomaalauksia.
Viisasmäyrä selitti, että varkaat olivat varmasti
näistä heimoista.
"Me emme varasta.
Me tiedämme, mitä omaisuus on.
Emme ota omaisuutta, ellei sitä ole hylätty."
Urho halusi lisätietoa uusista metsäläisistä ja
samoin hän lupasi palkkion, jos joku saa suden
kiinni.
Moni ihmetteli, kun sudet eivät vaikuttaisi
syövän mitään tai että suden ulosteita ei löydy
mistään, vaikka jälkiä on runsaasti.
"Ei ne sudet etsi ruokaa, vaan jotain muuta",
shamaani totesi.
"No millä ne sitten elää?", Havu ihmetteli saaden
shamaanin mietteliääksi.

Shamaani ja Sienimäyrä tutkivat kylästä löydettyä
pulloa, jonka sisältöä kukaan ei ollut uskaltanut
maistaa.
Shamaani sanoi, ettei pullossa ollut mitään
outoa, mitä se sitten tarkoittaakaan.
Hän käski Sienimäyrää maistamaan.
Pieni kulaus ja pian Sienimäyrä vajosi
puolihorteiseen tilaan.
Shamaani kertoi, että pullossa oli myrkkyä.
"Hän ei ole matkalla.
Ei tuo sellaista juomaa ole.
Myrkkyä se on, selvästikin." Shamaani väitti,
ettei Sienimäyrälle tarvitse tehdä mitään, koska
Sienimäyrä kestää kyllä.
Kyllä hän pian siitä tokenikin.
Onneksi otti vain pienen siemauksen.

Toivuttuaan Sienimäyrä kaivoi esille toisen
pullon, jonka hän oli saanut pohjoisesta
tulleelta metsäläiseltä, joka taas oli saanut sen
jostain muualta.
Se oli kuulemma "lahja ihmisiltä", niin oli
sanottu.
Varovaisen tutkimisen perusteella havaittiin,
että kyse oli samasta myrkystä.
Yrittikö joku aiheuttaa sotaa ihmisten ja
metsäläisten välille?

Viisasmäyrä lähti kotiinsa.
Samaan aikaan Matteus Masula pohti jatkoa.
Hän sanoi haluavansa tutkia Havua lisää ja toivoi
metsäläisten apua tähän.
Aika erikoista, että pappisneuvoston jäsen haluaa
tehdä yhteistyötä metsäläisten shamaanin kanssa.
Mitähän pääkaupungissa tähän sanottaisiin? Topias
lupasi järjestää Masulalle parhaan huoneen
Rautamallaksesta.
lähtemään Masulan matkaan, sillä hän ei omien
sanojensa mukaan halunnut nähtävyydeksi
kaupunkiin.
Topias sanoi majoittavansa Havua edelleen
majatalossaan, jos hän halusi.

Samoihin aikoihin Suurkivi ja Mylläri
suunnittelivat kovasti jotain "uutta ja suurta".
Jotain ne puhuivat itsestään liikkuvista
sangoista tai jotain.
Jotain "hyvin salaista" se kuulemma oli, niin he
ainakin kovaan ääneen puhuivat.

Paikalle saapui kaksi metsäläistä lisää.
Toinen heistä oli Suomäyrien shamaani Virvatuli
ja toinen Suomäyrien päällikkö Viisasmäyrä.
Urho tuli keskustelemaan päällikön kanssa.
Samoin Masula.
Päällikkö kertoi, että Suomäyrillä oli ollut
ongelmia uusien metsäläisten kanssa.
Ilmeisesti Hukanmaalla oli kaksi uutta heimoa:
toinen heimo sotki itseään noella ja tuhkalla ja
toinen käytti sinisiä kasvomaalauksia.
Viisasmäyrä selitti, että varkaat olivat varmasti
näistä heimoista.
"Me emme varasta.
Me tiedämme, mitä omaisuus on.
Emme ota omaisuutta, ellei sitä ole hylätty."
Urho halusi lisätietoa uusista metsäläisistä ja
samoin hän lupasi palkkion, jos joku saa suden
kiinni.
Moni ihmetteli, kun sudet eivät vaikuttaisi
syövän mitään tai että suden ulosteita ei löydy
mistään, vaikka jälkiä on runsaasti.
"Ei ne sudet etsi ruokaa, vaan jotain muuta",
shamaani totesi.
"No millä ne sitten elää?", Havu ihmetteli saaden
shamaanin mietteliääksi.

Shamaani ja Sienimäyrä tutkivat kylästä löydettyä
pulloa, jonka sisältöä kukaan ei ollut uskaltanut
maistaa.
Shamaani sanoi, ettei pullossa ollut mitään
outoa, mitä se sitten tarkoittaakaan.
Hän käski Sienimäyrää maistamaan.
Pieni kulaus ja pian Sienimäyrä vajosi
puolihorteiseen tilaan.
Shamaani kertoi, että pullossa oli myrkkyä.
"Hän ei ole matkalla.
Ei tuo sellaista juomaa ole.
Myrkkyä se on, selvästikin." Shamaani väitti,
ettei Sienimäyrälle tarvitse tehdä mitään, koska
Sienimäyrä kestää kyllä.
Kyllä hän pian siitä tokenikin.
Onneksi otti vain pienen siemauksen.

Toivuttuaan Sienimäyrä kaivoi esille toisen
pullon, jonka hän oli saanut pohjoisesta
tulleelta metsäläiseltä, joka taas oli saanut sen
jostain muualta.
Se oli kuulemma "lahja ihmisiltä", niin oli
sanottu.
Varovaisen tutkimisen perusteella havaittiin,
että kyse oli samasta myrkystä.
Yrittikö joku aiheuttaa sotaa ihmisten ja
metsäläisten välille?

Viisasmäyrä lähti kotiinsa.
Samaan aikaan Matteus Masula pohti jatkoa.
Hän sanoi haluavansa tutkia Havua lisää ja toivoi
metsäläisten apua tähän.
Aika erikoista, että pappisneuvoston jäsen haluaa
tehdä yhteistyötä metsäläisten shamaanin kanssa.
Mitähän pääkaupungissa tähän sanottaisiin? Topias
lupasi järjestää Masulalle parhaan huoneen
Rautamallaksesta.

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/rajakats/public_html/wordpress/wp-includes/functions.php on line 4673