Mitenkäs se pelaaminen Rajakatseessa…

Pelinjohdolta on kyselty vanhoille pelaajille suunnattua ”mitenkäs se
pelaaminen Rajakatseessa taas menikään” tietopakettia pidettäväksi ennen
peliä. Koska pelin alla on niin paljon kaikkea, tulee tämä tietopaketti
tässä sähköisenä. Tämä ei sisällä uusia sääntöjä ja tarinaa on
kirjoitettu paikka paikoin väljemmin kuin virallista sääntöpakettia.

Vanhojen pelaajien kertauspaketti Rajakatseen tavernapeleihin, elokuu
2022.

  1. Turvallisuus ja eläytyminen

Todellisia vaaratilanteita ei saa aiheuttaa mistään syystä. Myöskään
toiseen pelaajaan ei saa kajota fyysisesti ilman erillissopimusta,
paitsi niiden pehmoaseiden välityksellä. Jos haluat painia jonkun toisen
pelaajahahmon kanssa, sovi siitä erikseen tämän pelaajan kanssa esim.
ennen peliä ja esim. parisuhteissa koskettamisen rajat voidaan hyvin
sopia ennen peliä asianomaisten pelaajien kesken.

Pelin keskeyttäminen on hyväksyttävää turvallisuusriskin vuoksi, mutta
toistaiseksi tällaista ei ole tarvinut tehdä, vaan kaikki ongelmat on
saatu hoidettua hahmoissa keskeyttämättä peliä.

Eläydytään hahmon toimintaan hahmon näkökulmasta. Myöskin, jos ja kun
hahmo on keskiaikaisen tyylinen, niin koetetaan ajatella sen mukaisesti.

Pelinjohtajalle (Juha, Sami, Lasse, Martti ja nykyisin myös Hannu) voi
aina vaivihkaa sivussa tulla kysymään ”offgame” juttuja, esim. tietääkö
hahmoni tuosta jotakin jne …

  1. Taistelusäännöt

Aseettomien hahmojen ei tarvitse tietää taistelusäännöistä muuta, kuin
että jokaiseen osumaan on lupa kuolla. Toki tässäkin se eläytyminen,
esim. jos lyötiin puupampulla (se ruskea bofferipatukka) sääreen, niin
ei siihen varmaankaan kukaan kuole ja myöskin ne kuuluisat viimeiset
sanat varmaankin ehtii halutessaan lausua ellei nyt pää ole jo
tipahtanut hartioilta.

Turvallisuus edellä tässäkin esim. niiden osumien pitää olla oikeasti
harmittomia. Hahmoja voidaan vahingoittaa, ei pelaajia. Päähän osumista
tulee välttää.

Taisteluissa myös eläydytään esim. se ase kädessä olisi oikeasti paljon
painavampi kuin se kevyt bofferi kourassa ja nuolet lentäisivät oikeasti
paljon nopeammin kuin ne pelissä käytetyt. Osumat tekevät vauriota ja
menetetyt osumapisteet voivat vaikuttaa hahmon toimintaan.

Osumapisteidenlasku on yksinkertainen. Lyötyäsi mielestäsi osuman, huuda
paljonko vauriota teit (ase + lyötibonuksesi, nämä tulee olla selvillä
ennen pelin alkua). Osuman ottaja vähentää itse osumapisteistään
saamansa vaurion. Jos osuttiin haarniskakohtaan, vähennä haarniskan
kesto osumasta (paljonko haarniskasi pistearvo on tulee olla selvillä
ennen peliä). Vauriota saa laskea aina enemmän tulleen, kuin mitä tuli.
Jos lyöjä ei muistanut huutaa vauriomäärää, oleta lyöntibonus nollaksi
ja katso arviota aseesta (esim. pitkämiekka 3, pieni kirves 2,
puupatukka 1).

Osumapisteiden vähetessä -3 on kuollut, -2 on kuoleva ja tajuton, -1 on
tajuton mutta pysyy hengissä ja nolla on tajuissaan mutta
toimintakyvytön.

Mikään panssari ei tee haavoittumattomaksi, tämä mallinnetaan niin, että
esim. jos kolmosen haarniskaan tulee kakkosen osumia, niin joka kolmas
lyönti tekee yhden pisteen vauriota…

Sitten on vielä kriittiset vauriot:
a) Kolkkaus, tehdään takaapäin, kohde ei tiedä tulevasta hyökkäyksestä,
kypärä estää kolkkauksen. Kolkattu menettää tajunnan muutamaksi
minuutiksi. Kolkkauksessa pitää sanoa ”kolkkaus”, koska kohde ei muuten
tiedä mitä tapahtui, sillä päähän ei tule mäjäyttää kovaa pläystä
tässäkään.

b) Kaulanviilto, tehdään takaapäin, kohde ei tiedä tulevasta
hyökkäyksestä, rengashuppu tai muu kaulan peittävä panssari estää
kaulanviillon. Kaulanviillossa tulee sanoa ”kaulanviilto”, koska kohde
ei välttämättä muuten tiedä mitä tapahtui. Kaulanviilto tehdään
tikarilla, puukolla tai lyhytmiekalla. Kaulanviilletty menettää
toimintakykynsä ja lähtee putoamaan osumapisteissä kohti kuollutta
nopeasti ja tästä voi parantaa vain taikakeinoin.

c) Nuoli vartaloon. Metsäläisnuolen kriittisen vaurion estää rengaspaita
tai kovetettu nahka tai vahvempi panssari ja sotilasnuolen levypanssari
(tai joku yhdistelmäpanssari joka on arvioitu kolmen pisteen panssariksi
tai enemmän). Nuoli vartaloon kriittisen vaurion saanut menettää
toimintakykynsä ja lähtee putoamaan osumapisteissä kohti kuollutta
nopeasti ja tästä voi parantaa vain taikakeinoin.

d) Sitten on vielä selkäänpuukotus, joka ei ole varsinainen kriittinen
vaurio. Selkäänpuukotus tehdään takaapäin, kohde ei tiedä tulevasta
hyökkäyksestä. (Lähes) Kaikilla hahmoilla on +1 takaalyöntibonus, tämän
saa löi millä tahansa aseella. Joillakin hahmoilla (varkaat) voi tuo
bonus olla paljon isompi. Tällöin tämä takaalyönti tehdään tikarilla,
puukolla, lyhytmiekalla tai pitkämiekalla. Selkäänpuukotuksia ei voi
tehdä montaa peräkkäin, jatkolyönnit samaan kohteeseen ovat normaaleita.
Levypanssarin suojaamaa kohtaa ei voi selkäänpuukottaa.

  1. Taikasäännöt

Hahmot, jotka eivät ole taikuudenkäyttäjiä, ei tarvitse tietää
taikasäännöistä mitään.

Taikurien loitsut kuluttavat manaa ja pappien voimaa. Mana palautuu
päivässä ja pappien voima tunnissa. Voi tuntua epäreilulta, mutta
taikuireden taiat ovat voimakkaampia ja räväkämpiä ja pappien hitaanpaa
”voiman kanavointia”. Lisäksi varakkaammilla taikureilla on mukanaan
voimakiviä, mistä he voivat ammentaa lisää manaa. Oikeat taikurit ovat
yhteiskunnassa tyypillisesti jalokivikilloissa ja tyypillisesti
varakasta väkeä.

Osa loitsuista ei vaadi puhuttua selkokieltä. Esim. paljasta taikuus
toimii ihan pelinjohtajalta vaivihkaa ”offgame” kysymällä, että ”näenkö
tuolla taikahohdetta” ja joku itseensä tehtävä suojaloitsu kuten
”Suojakuori” toimii hetken itsensä kesken eläytymällä, toki tässäkin voi
puhua sanoja, jos haluaa.

Toisiin hahmoihin kohdistettavat loitsut vaativat selkokielellä puhuttua
tekstiä, koska taikojan täytyy tehdä selväksi kohteelle, että mitä tässä
ollaan tekemässä. Esim. ”Loitsu, uni, nukahtaminen sinne teille
minuutiksi, vaipukaa uneen” (on siinä loitsukuvauksessa ihan
täsmällisetkin sanat, mitkä pitäisi lausua). Tämän uniloitsun puhumiseen
pitäisi kulua neljä – viisi sekuntia. Uniloitsu ei lähden sekunnissa
tyyliin ”uni” …. Sähköshokki ja tulikäsi ovat yksi – kolme sekunnissa
tapahtuvia loitsuja ja näitä näin nopeita ei ole montaa muuta.
Tyypillisesti aloittelijoiden loitsut vievät sen 4-5 sekuntia ja
tulipallo tms. isomman taikurin loitsu 6-10 sekuntia. Eläytykää … joo
.. kun se vastustaja on tulossa miekka kädessä kohti, niin tulee hiki ja
kiire … mutta silti pitäisi malttaa. Rajakatseen järjestelmässä
miekkamies on kova.

Taikuus on tässä enemmänkin mausteeksi ja höysteeksi, ei pääruokalaji.
Taistelutilanteita hallitsee sotilaat ja isoja taistelukenttiä ritarit
ja raskas ratsuväki. Taikurit eivät hallitse taistelukenttiä.

Papit, taikurit ja parantajat toimivat toki tärkeinä armeijan
taustavaikuttajina, joskus toki myös suorina toimijoina
taistelukentällä. Armeijan näkökulmasta taikureiden päärooli on
toimittaa terästä ja itse taistelukentällä taikurit saattavat esim.
toimittaa palavia ammuksia heittokoneisiin ja pappien tavoin myös olla
vahvistamassa taistelijoiden otetta miekankahvasta muutenkin kuin vain
moraalia kasvattamalla. Taikurihahmon pelaajan Rajakatse-maailmassa ei
kuitenkaan kannata haaveilla tilanteesta, että hänellä on taskussaan 7
tulipalloa ja 6 pakkasmyrskyä ja sitten hän menee ja siivoaa linnakkeen
sotilaineen maan kamaralta historiaan … sellaista ei ikinä tule
tapahtumaan …

  1. Tasojärjestelmästä

Hahmojen tasot eivät ole tässä järjestelmässä niin hirmuisen keskeinen
juttu, ne tuovat kyllä osumapisteitä ja kykyjä, mutta eivät niin
järisyttävästi, etteikö esim. hyvin varustettu kakkostason taistelija
pärjäisi siinä missä viitostasonkin taistelija. Ei tule tuijottaman
”olen vasta kakkostasolla”, tasot eivät ensikään kehity meillä nykyisten
nettiroolipelien tyyliin kymmeniin ja jopa satoihin. Ääriesimerkkinä,
armeijan kenraali voi olla ykköstason taistelija ja silti osata komentaa
sitä armeijaansa ihan täysillä tai kiltataikuri voi olla ykköstason
taikuri, mutta silti jonkun alan aihepiirin taitavin.

  1. Tavernasta

Tavernan nykyisestä toiminnasta vielä tähän maininta. Euroilla saa ostaa
ruokaa ja alkoholittomia juomia mitä sattuu kulloinkin olemaan tarjolla.
Alkoholit, mitä hahmo “ostaa” tavernasta, pitää olla esitoimitettu ennen
peliä pelinjohtaja Juhalle, joka kirjaa paljonko kelläkin siellä on
saatavia. Tästä on erillinen ohje jaettu pelimateriaalien yhteydessä
(kesä 2022). Tämä alkoholien “ostotapahtuma” mielellään höystetään
pelirahalla maksamisella (esim. kalja maksaa 2 aluslevyä, jotka
mallintavat puolikuparisia eli kalja maksaa kuparin) tunnelman vuoksi.