Rsihvo -------------------------------------------------------- HUHUPAKETTI RAJAKATSEEN PELIIN: Paltamonin nauha -------------------------------------------------------- Uusia, sekä paikallisia että kauempaa kantautuneita huhuja: -Kuumetautiaalto on pyyhkäissyt yli Vuoriniityn maakunnan kevään ja alkukesän aikana. Monet heikkokuntoiset ovat kuolleet, mutta myös joitakin nuoria ja terveitä on kuollut. -Aivan kaikkien kautta tauti ei vielä ole käynyt, mutta luultavasti jokainen sen tulee jossakin vaiheessa saamaan. -Bokean kylällä ensimmäinen taudin saanut oli siellä käymässä ollut Kempuran palvelija hölmö Savihaara, joka otti helposti onkeensa kehoituksen levätä taudin aikana. Vaikeaa sen sijaan oli saada Savihaaraa enää töihin ollenkaan. -Erään metsästäjän huhutaan kertoneen tämäntapaisen taudin riehuneen metsäläisten keskuudessa jo talvella ja viime syksynä. -Bokealaisen isännän Uolevin vaimo Arissa Sydänvalo synnytti tyttären keväällä. Lapsen nimeksi Uolevi laittoi Kukka. -Uolevi oli käynyt Vuoriniityssä kyselemässä, että saako lapselle laittaa nimen Sydänvalo, kun äiti on kerran sen niminen. Hetken mietittyään virkamies oli kuulemma sanonut, että joo, mutta se maksaa 50 kuparirahaa. Uolevi ei ollut maksanut. -Rajakatseen linnakkeen pyykkäriämmät kertovat, että on kuulemma isäntä Ilmarilla joku vauva kotonaan. Mistäs ne semmoiset pienet vauvat tulevat :-) Ei sillä ainakaan vaimoa ole. Olisiko Ilmarin sisko tai täti pyöräyttänyt aviottoman, vai olisiko ihan Ilmarin oma tekele? -Rajakatseen sotilas Bertilin vaimo Anna ja lapsi Reilu ovat edelleen teillä tietymättömillä, etsinnöistä huolimatta. -Kaarlo Kempura on huhujen mukaan tilannut kirjan itsestään, jonkinlaisen elämänkerran siis, Tupru Eepoksen kirjasitomolta. -Vuoriniityn kaupungissa, taverna Ketun Kolon yhteydessä huhujen mukaan toiminut ilotalo on kuulemma sulkenut aivan hiljattain ovensa ja ilotalon emäntä kadonnut tyystin maisemista. Liekö viranomaiset viimein saaneet jotakin aikaan? -Naapurivaltakunnan Nohvatovin silmäätekevä, räväkäksikin luonnehdittu aatelisneito Sandra Peinar liikuskelee yhä Vuoriniityn maakunnan alueella ja hän on mm. vieraillut keväällä Geofriuksen hovissa kuten asiaan kuuluu. Juorut kertovat avioliittohankkeista... -"Ishakan nimessä, mielivaltaa vastaan". Tämä on pohjoisen "kapinapapiston" eli Ishakan oppien uskontokunnan tunnuslause. Jokainen tehköön sydämessään päätöksensä, haluaako toistaa lopun ikäänsä pamppukaarteille "Paltamon on viisas mies" ja elää mielivallan alla. Rahaa pohjoisella temppelillä ei tosin ole maksaa uusille sotureille. -Paltamonin vastustaminen ja pohjoisen temppelin joukkoihin liittyminen on monen mielessä, mutta vain harvat ovat tämän julkisesti tehneet, liekö ylipappi Paltamonin armeija sitten niin suuri ja pelottava. -Kerrotaan, että Vuoriniityn maakuntaan olisi viime viikkojen aikana saapunut lukuisia matkustavaisia etelästä. Kansan suussa arvellaan, että kyseessä olisi mahdollisesti eteläisen valtakunnan papiston urkkijoita ja alaisia, jotka odottaisivat hetkeä ryhtyä toimeen. Maallinen virkavalta on kuulustellut muutamia näistä tulokkaista, ja jättänyt sitten nämä rauhaan. -Paltamonin harjoittama soturien värvääminen pääkaupungissa Suomurajassa on kuulemma ollut jo vähenemään päin, liekö armeijassa siis jo tarpeeksi väkeä. Rantatörmän kylän liepeillä onkin kuulemma jo suurehko armeija odottamassa liikkeelle lähtöä. Värvääminen on talvella kuulemma ollut kovin ahkeraa pääkaupungissa. -Arviot Rantatörmän sotilaallisesta väenpaljoudesta vaihtelevat huhuissa sadasta kolmeen sataan. Lisää väkeä lienee tulossa laivoilla vielä etelästä. -Derecas-papiston hajaannus on haitannut papiston toimintaa. Kuulemma kaikissa pienemmissä kylissä ei ole varsinaista pappia käynyt pitkään aikaan. Avioliittoja ja vainajia on siunaamatta ja monia lapsia kirjaamatta temppelin kirjoihin. Täytyykö tenavan aikuiseksi tultuaan kohta itse käydä ilmoittautumassa temppelillä ja onko syntyneet lapset avioliiton ulkopuolisia, jos avioliittoa ei ole siunattu ja viralliseksi kirjattu? Huhutaan myös, että pakanauskonnon Myrskyjumalan kultin harjoittajat ovat koettaneet hyötyä tilanteesta hoitamalla itse näitä uskonnollisia toimituksia. -Kaarlo Kempuralla on yleensä ollut talkoot tavernallaan Rajakatseessa näihin aikoihin alkukesästä. Talkoissa ei yleensä olla saatu paljoa aikaan, mutta onhan Kaarlo tarjonnut ruuat. Pitäisiköhän taas mennä katselemaan, josko olisi "töitä" ja ruokia tarjolla? ---------- Avioitumisohjeet: -On yleisenä käytäntönä, että mies ja nainen voivat avioitua keskenään nopeallakin varoitusajalla. Tällöin pari hakeutuu papin luokse ja puheille, joka näiden kanssa keskusteltuaan ja aviollisen esteettömyyden todettuaan voi vihkiä parin yhteen. Vihkiminen voi olla yksityisempi tapahtuma, tai sitten julkinen tapahtuma, jota väkijoukko voi yhdessä seurata ja juhlistaa. Usein avioitumista juhlistetaan viettämällä myös varsinaiset häät, jotka yleensä vietetään vihkimisen jälkeen. Häät ovat siis suuri tapahtuma, joihin osallistuu väkeä kummankin osapuolen suvusta ja tuttavapiiristä. Häiden vietto on yleistä, mutta ei aina välttämätöntä, ja erityisesti vakavaraisille ja rikkaille suvuille häät ovat tärkeä tapahtuma. Vähävaraisemmat ja muutkin henkilöt saattavat toisinaan jättää häät väliinkin ja tyytyä pelkkään papin vihkimiseen ilman suuria juhlallisuuksia. Kaksintaistelu-ohjeet: -Yleiset ohjeet kaksintaistelua silmällä pitäen. Laki sanoo seuraavaa: Mies voi haastaa kaksintaisteluun toisen miehen, mikäli (huom. naiset ja lapset siis eivät kaksintaistele koskaan) a) on hyvä syy b) haastettu ei ole esim. raajarikko, sokea tms. heiveröinen c) haastettu tai haastaja ei voi olla pappi, kuninkaan virkamies tai lähettiläs d) aatelista ei alempiarvoinen voi haastaa kaksintaisteluun. Laki ei käytännössä sano muuta. Lisäksi muutamia käytännön sanelemia juttuja: Kaksintaisteluun kelpaa hienosti syyksi esim. sanallinen kunnianloukkaus. Mikäli joku on esim. saattanut neidon raskaaksi häpeällisesti ja ei suostu avioliittoon neidon kanssa, niin tällöin neidon sukulaisten olisi jopa velvollisuus kaksintaisteluun haastaa. Kaksintaistelusta pakeneminen on luonnollisesti iso häpeä ja lopun ikäänsä saa kantaa pelkurin mainetta. Lisäksi ei olisi mahdotonta, että haastaja katsoisi oikeudekseen tappaa tavattaessa paennut pelkuri. Kielistä: -Mahtivuoren kieltä mallinnetaan pelissä suomella, hurjaviiniä taas englannilla. Kaikki pelihahmot osaavat mahtivuorta, ellei hahmoselosteessa toisin ilmoiteta. Hurjaviinin kieltä hahmot osaavat vain, jos asiasta on hahmoselosteessa erikseen mainittu. -Nohvatovin kieltä mallinnetaan ruotsilla, mutta erityisesti Vardakovin maakunnassa puhutaan yleisesti mahtivuorta, vaikka Vardakov Nohvatovin osa onkin. Hahmo osaa nohvatovia vain, jos hahmoselosteessa on asiasta erikseen mainittu. ----- -----