Rsihvo|1||6074350 ietoa ja ohjeita Rajakatse XLIIIb: Malja menneille, malja tuleville Peliaika: la 13.9. klo 15.00 - noin klo 20.00 Pelipaikka: Hollolan Sairakkala, taverna Vanha Pipari Pelinjohtaja: Sanna Hyrsky, 050 5453610 Teema: Tavernapeli Pelaajia: noin 40-50 Pelimaksu: 4 euroa Huom! Pelinjohdo odottaa, että jokainen pelaaja on ennen pelin alkua tutustunut tähän ohjeeseen kokonaisuudessaan. Pelimaksun maksaminen Pelimaksun 4 e voi maksaa yhdistyksen pankkitilille Hämeenlinnan seudun Osuuspankkiin 568000-4243582. Kirjoita viestiosaan nimesi ja "Malja menneille, malja tuleville". Pelimaksun voi maksaa myös paikan päällä. Jos olet maksanut kaikki vuoden pelit kertakönttänä, niin tämä peli kuuluu siihen könttäsummaan. Hahmot Reilusti suurin osa pelin hahmoista on ihmisiä. Hahmot lähetetään pelaajille sähköpostitse noin viikkoa ennen peliä. Jos et ole tyytyväinen hahmoosi (haluat esimerkiksi laajemman kuvauksen hahmosta tai haluat muuttaa sitä), niin ota yhteyttä pelinjohtoon hyvissä ajoin, niin katsomme mitä voidaan asialle tehdä. Miten pääsee pelipaikalle? Pyydämme pelaajien keskenään sopivan mahdollisimman paljon kimppakyytejä pelipaikalle. Hyvä kanava autokyydin hakemiseen tai tarjoamiseen on sivustoltamme löytyvä Areena (http://www.rajakatsefantasia.fi/chat/upb/). Tarvittaessa Lahdesta tulee yhteiskyyditys, joka lähtee linja- autoasemalta klo 12.30 kohti pelipaikkaa. Kaikki tähän haluavat ottavat yhteyttä Juha Pereeseen, 0400-492745. Hämeenlinnan pään kyytejä organisoi Patsi, 040-7598524 (Älä lähetä tekstiviestejä, vaan soita.) Ajo-ohje pelipaikalle löytyy yhdistyksen kotisivuilta. Myös linja- autolla pääsee Tampereelta, Lahdesta tai Hämeenlinnasta hyvin lähelle pelipaikkaa. Paikka, mihin pitää pysähtyä, on Sairakkala, mihin myös pikavuoro tarvittaessa pysähtyy. Sairakkalaan linja-autolla tulevat voivat tilata Juha Pereeltä jatkokyydin lopulle kahdelle kilometrille, jos haluavat. Toiminta pelipaikalla Pelaajia kehotetaan saapumaan pelipaikalle riittävän ajoissa, esim. kello yhden aikoihin, jotta pelaajat ehtivät valmistautua peliin riittävän hyvin. Jos uskot tulevasi peliin myöhässä, ilmoita asiasta pelinjohtajalle. Pelipaikalle saavuttaessa toimitaan seuraavalla tavalla: Kun saavut maatilan pihaan, aja maatilan ohitse johtavaa tietä pitkin eli mäki ylös. Opasteen osoittamasta kohdasta käänny vasemmalle eli pellolle. Pellolla olevalle parkkipaikalle voit pysäköidä autosi. Tämän jälkeen seuraa metsään kulkevaa polkua ja sitä pitkin kulkemalla löytyy lautarakennus (pelinjohtopiste). Pelinjohtorakennuksen sivussa on vastaanottopiste, jossa päivystää pelinjärjestäjä. Siellä tarkistetaan ja maksetaan pelimaksusi. Pelinjohtorakennuksen sivuseinälle ja -hyllyille voit jättää pelin ajaksi tarvikkeesi ja varusteesi. Koita kuitenkin välttää varusteiden ja kassien sekaantumista muiden varusteiden kanssa, eli pidä kassisi kiinni ja siistissä nipussa äläkä kanna niitä rakennuksen sisäpuolelle. Tämän rakennuksen luona voi toimittaa vaatteiden vaihdon ja rooliasusteisiin pukeutumisen. Samassa yhteydessä saat pelihahmollesi kuuluvat erikoistarvikkeet ja pelirahat pelinjärjestäjiltä, mikäli sellaisia on pelinjärjestäjien taholta saatavissa. Myöskin, mikäli hahmoa ei ole vielä luotu Larpmasterilla, niin etsiytykää pelinjohtajan pakeille, tai odotelkaa, että hän pelinjohtopisteelle saapuu. Luotte yhdessä hänen kanssaan numeeriset arvot hahmoillenne. (Ohjeet Larpmasterin käyttöön löytyvät myös osoitteesta http://www.rajakatsefantasia.fi/larp/lmaster1.htm, mutta ohjelman tunteminen ennakkoon ei ole kuitenkaan välttämätöntä. Hahmonluontiin ei tarvitse varautua etukäteen.) Yöpyminen Pelipaikalle voi jäädä yöpymään pelin jälkeen. Yöksi on jäämässä väkeä. Tupakoitsijoille Mahdollisen metsäpalovaaran ja siisteyden säilyttämisen vuoksi tupakointi metsässä ja parkkipaikalla on pannassa. Tavernan luona sijaitsevassa nuotiolaavussa on oikea paikka poltetuille savukkeille, samoin kuin tavernan pöydillä olevissa tuhkiksissa. Myös pelinjohtopisteeltä löytyy tumpeille peltiämpäri. Tavernan tarjoilut Pelipaikan tavernasta voi ostaa ruokaa ja juomaa omakustannushintaan. Eurot vastaavat kuparirahoja (juiloja) ja pienemmät kolikot ropoja. Kotikaljan (pelissä kutsutaan usein lirukaljaksi) ja siman osto tapahtuu ropoja käyttämällä (kotikalja ja sima maksavat 5 senttiä). Sahti (jos sitä on) onkin sitten vahvempaa tavaraa, mikä autoilijoiden kannattaa huomioida. Myös vettä ja mehua tavernasta on saatavissa. Leikkirahoilla ei osteta ruokaa tavernasta, vaan niillä asioidaan pelillisissä asioissa. Emme pysty pitämään tarjolla kovin monipuolista valikoimaa, joten erikoisruokavalioisten kannattaa ottaa mukaan omat eväät. Pelin rakenteesta Peli alkaa tasan klo 15.00 ja päättyy joskus klo 20, sitten kun pelinjohdosta tuntuu siltä. Sauna Pelipaikan saunassa on mahdollista saunoa pelin kuluessa ja sen jälkeenkin. Eli halukkaiden kannattaa ottaa pyyhe mukaan. Jatkuvuus Rajakatsepelit ovat jatkumopelejä, joissa on mahdollisuus pelata samalla hahmolla pitkäänkin. Myös käytöstä poisjäävät hahmot saattavat toimia kulisseissa taustavaikuttajina. Näin ollen olisi toivottavaa ja kannattavaa hahmojenkin kehityksen kannalta, jos pelin jälkeen kirjoittaisit palautelomakkeeseen pelissä tekemäsi asiat tarpeellisena pitämälläsi tarkkuudella. Samoin hahmon tulevaisuudensuunnitelmia ja tulevia tekemisiä on hyvä kertoa, niin pelinjohtajat osaavat ottaa tämän huomioon seuraavaa peliä suunnitellessa. Palautelomakkeeseen kannattaa rohkeasti kirjoittaa kaikki, mitä pelaaja pelistä ajatteleekin. Niin hahmotoimintaselostusten kuin pelikommenttienkin kohdalla kriittinen ja negatiivinenkin palaute on tervetullutta, eikä pelinjohto pure ketään tällaista saadessaan. Palautteen anto on erinomainen keino koettaa vaikuttaa peleihin ja mukavuuden niissä parantamiseen. Varsinaista debrief-tapahtumaa ei pelin jälkeen järjestetä ja pelinjohto toivoo, etteivät pelaajat kovin yksityiskohtaisesti juttelisi hahmoistaan ja menossa olevista juonista. Kukaan ei poistu pelipaikalta jättämättä palautelomaketta täytettynä. Sähköpostilla voi jälkikäteen täydentää palautettaan. Jos lähtee pelistä ennen pelin päättymistä pois, niin lähtiessään nykäisee pelinjohtajan mukaansa pelinjohtopisteelle ja kirjoittaa palautteen siellä pelinjohtajan kanssa. Oheislukemista Yhdistyksen kotisivulta www.rajakatsefantasia.fi löytyy runsaasti luettavaa maailmaan, pelisääntöihin ja hahmon pelaamiseen liittyen. Pelimaailmasta on paljon tietoa uudessa Rajawiki-osiossa, joka myös löytyy kotisivuilta. Etenkin aloittelijoille ja Rajakatseen peleissä ensi kertaa oleville löytyy sivustoista paljon lukukelpoista materiaalia, mm. taistelusäännöt on tarpeen sisäistää ja varo-ohje on hyvä tietää. Taistelusäännöistä todettakoon, että jokaiseen vauriota tehneeseen osumaan on lupa kuolla, joten tavallisen tallaajan ei ole välttämätöntä taistelusääntöjä tuntea täsmällisesti. Huomioitavia asioita -Peli on tarkoitettu täysi-ikäisille. -Ilmoittautuessaan peliin pelaaja sitoutuu olemaan vastuussa itsestään ja tekemisistään, sekä korvaamaan vahingon sattuessa aiheuttamansa aineellisen tai aineettoman vahingon. -Alkoholin nauttimista ei ole kielletty. -Mahdollisille poishakijoille ja kyyditsijöille on hyvä ennakolta ilmoittaa, että kyyditettävien odotus tapahtuu joko parkkipaikalla tai pelinjohtopisteellä. Tämä siksi, jotta kukaan noutaja ei vahingossa kävelisi pelialueelle pelin ollessa vielä kesken. -Metelin ylläpitoa ja riehumista ei ole suotavaa jatkaa pelinjohtopisteellä tai parkkipaikalla pelin aikana tai sen päättymisen jälkeen, vaan taverna on oikea paikka after-gamelle ja muulle elämöimiselle. -On hyvä pitää mielessä, että pelimaailma muistuttaa tavoiltaan keskiajan maailmaa. Toisin sanoen liian modernit ajattelu- ja toimintatavat eivät istu pelimaailmaan sen paremmin kuin nykyaikaiset puheilmauksetkaan. -Peli ei ole ns. HC-peli, eli vaaratilanteita ei saa aiheuttaa vahvaan eläytymiseenkään vedoten. Ylipäätään todellisia vaaratilanteita on koetettava välttää. Lisäksi toisiin pelaajiin ei saa fyysisesti kajota, ainakaan ilman kyseisen pelaajan lupaa, kuin taisteluissa käytettävien pehmoaseiden välityksellä (lateksit ja bofferit). Tällöinkään ei sovi hutkia miten sattuu, vaan lyöntien on oltava oikeasti täysin harmittomia ja vaarattomia. -Pelinjohdolla on oikeus poistaa pelistä vaarallisesti tai muutoin hyvin häiritsevästi käyttäytyvä pelaaja. -Sää on mikä on (perinteisesti huono) ja siihen kannattaa oman mukavuuden ja viihtymisen kannalta varautua. -Ei lenkkitossuja tai farkkuja peliin, kiitos! -Pelipukeutumista koskevissa kysymyksissä voi ottaa yhteyttä Patsiin. Patsin tavoittaa numerosta: 040-7598524 -Pelipaikan tavernassa on jonkin verran tuoppeja ja muita astioita pelaajien käytettäväksi. Oman henkilökohtaisen tuopin ottaminen mukaan peliin on silti hyvä ajatus, ja pelinjohto kannustaakin tähän. Lainatuopeista puolestaan todettakoon, että pelaajien on hyvä säilyttää tuoppinsa ja olla hukkaamatta sitä, sillä puhtaita astioita on pelissä rajoitetusti. -Pelissä Hurjaviinin alueen kieli mallinnetaan englannin kielellä. Tätä kieltä pelihahmot eivät kuitenkaan osaa, ellei hahmoselosteessa erikseen ilmoiteta. -Pelissä Nohvatovin kieli mallinnetaan ruotsin kielellä. Tätä kieltä pelihahmot eivät kuitenkaan osaa, ellei hahmoselosteessa erikseen ilmoiteta. -Pelissä Mahtivuoren kieli mallinnetaan suomen kielellä. Tätä kieltä kaikki osaavat, ellei toisin ole mainittu. Kysymyksiä Kaikki peliin liittyvät asiat olisi hyvä selvittää ennen pelin alkamista, mielellään jo ennen pelipäivää. Pelin aikanakin voi toki pakottavassa tilanteessa vielä kysellä pelinjohdolta epäselväksi jääneitä asioita, mutta epäselvyydet on hyvä selvittää hyvissä ajoin. ----- Tietoa ja ohjeita Rajakatse XLIIIb: Malja menneille, malja tuleville Peliaika: la 13.9. klo 15.00 - noin klo 20.00 Pelipaikka: Hollolan Sairakkala, taverna Vanha Pipari Pelinjohtaja: Sanna Hyrsky, 050 5453610 Teema: Tavernapeli Pelaajia: noin 40-50 Pelimaksu: 4 euroa Huom! Pelinjohdo odottaa, ett� jokainen pelaaja on ennen pelin alkua tutustunut t�h�n ohjeeseen kokonaisuudessaan. Pelimaksun maksaminen Pelimaksun 4 e voi maksaa yhdistyksen pankkitilille H�meenlinnan seudun Osuuspankkiin 568000-4243582. Kirjoita viestiosaan nimesi ja "Malja menneille, malja tuleville". Pelimaksun voi maksaa my�s paikan p��ll�. Jos olet maksanut kaikki vuoden pelit kertak�ntt�n�, niin t�m� peli kuuluu siihen k�ntt�summaan. Hahmot Reilusti suurin osa pelin hahmoista on ihmisi�. Hahmot l�hetet��n pelaajille s�hk�postitse noin viikkoa ennen peli�. Jos et ole tyytyv�inen hahmoosi (haluat esimerkiksi laajemman kuvauksen hahmosta tai haluat muuttaa sit�), niin ota yhteytt� pelinjohtoon hyviss� ajoin, niin katsomme mit� voidaan asialle tehd�. Miten p��see pelipaikalle? Pyyd�mme pelaajien kesken��n sopivan mahdollisimman paljon kimppakyytej� pelipaikalle. Hyv� kanava autokyydin hakemiseen tai tarjoamiseen on sivustoltamme l�ytyv� Areena (http://www.rajakatsefantasia.fi/chat/upb/). Tarvittaessa Lahdesta tulee yhteiskyyditys, joka l�htee linja- autoasemalta klo 12.30 kohti pelipaikkaa. Kaikki t�h�n haluavat ottavat yhteytt� Juha Pereeseen, 0400-492745. H�meenlinnan p��n kyytej� organisoi Patsi, 040-7598524 (�l� l�het� tekstiviestej�, vaan soita.) Ajo-ohje pelipaikalle l�ytyy yhdistyksen kotisivuilta. My�s linja- autolla p��see Tampereelta, Lahdesta tai H�meenlinnasta hyvin l�helle pelipaikkaa. Paikka, mihin pit�� pys�hty�, on Sairakkala, mihin my�s pikavuoro tarvittaessa pys�htyy. Sairakkalaan linja-autolla tulevat voivat tilata Juha Pereelt� jatkokyydin lopulle kahdelle kilometrille, jos haluavat. Toiminta pelipaikalla Pelaajia kehotetaan saapumaan pelipaikalle riitt�v�n ajoissa, esim. kello yhden aikoihin, jotta pelaajat ehtiv�t valmistautua peliin riitt�v�n hyvin. Jos uskot tulevasi peliin my�h�ss�, ilmoita asiasta pelinjohtajalle. Pelipaikalle saavuttaessa toimitaan seuraavalla tavalla: Kun saavut maatilan pihaan, aja maatilan ohitse johtavaa tiet� pitkin eli m�ki yl�s. Opasteen osoittamasta kohdasta k��nny vasemmalle eli pellolle. Pellolla olevalle parkkipaikalle voit pys�k�id� autosi. T�m�n j�lkeen seuraa mets��n kulkevaa polkua ja sit� pitkin kulkemalla l�ytyy lautarakennus (pelinjohtopiste). Pelinjohtorakennuksen sivussa on vastaanottopiste, jossa p�ivyst�� pelinj�rjest�j�. Siell� tarkistetaan ja maksetaan pelimaksusi. Pelinjohtorakennuksen sivusein�lle ja -hyllyille voit j�tt�� pelin ajaksi tarvikkeesi ja varusteesi. Koita kuitenkin v�ltt�� varusteiden ja kassien sekaantumista muiden varusteiden kanssa, eli pid� kassisi kiinni ja siistiss� nipussa �l�k� kanna niit� rakennuksen sis�puolelle. T�m�n rakennuksen luona voi toimittaa vaatteiden vaihdon ja rooliasusteisiin pukeutumisen. Samassa yhteydess� saat pelihahmollesi kuuluvat erikoistarvikkeet ja pelirahat pelinj�rjest�jilt�, mik�li sellaisia on pelinj�rjest�jien taholta saatavissa. My�skin, mik�li hahmoa ei ole viel� luotu Larpmasterilla, niin etsiytyk�� pelinjohtajan pakeille, tai odotelkaa, ett� h�n pelinjohtopisteelle saapuu. Luotte yhdess� h�nen kanssaan numeeriset arvot hahmoillenne. (Ohjeet Larpmasterin k�ytt��n l�ytyv�t my�s osoitteesta http://www.rajakatsefantasia.fi/larp/lmaster1.htm, mutta ohjelman tunteminen ennakkoon ei ole kuitenkaan v�ltt�m�t�nt�. Hahmonluontiin ei tarvitse varautua etuk�teen.) Y�pyminen Pelipaikalle voi j��d� y�pym��n pelin j�lkeen. Y�ksi on j��m�ss� v�ke�. Tupakoitsijoille Mahdollisen mets�palovaaran ja siisteyden s�ilytt�misen vuoksi tupakointi mets�ss� ja parkkipaikalla on pannassa. Tavernan luona sijaitsevassa nuotiolaavussa on oikea paikka poltetuille savukkeille, samoin kuin tavernan p�ydill� olevissa tuhkiksissa. My�s pelinjohtopisteelt� l�ytyy tumpeille pelti�mp�ri. Tavernan tarjoilut Pelipaikan tavernasta voi ostaa ruokaa ja juomaa omakustannushintaan. Eurot vastaavat kuparirahoja (juiloja) ja pienemm�t kolikot ropoja. Kotikaljan (peliss� kutsutaan usein lirukaljaksi) ja siman osto tapahtuu ropoja k�ytt�m�ll� (kotikalja ja sima maksavat 5 sentti�). Sahti (jos sit� on) onkin sitten vahvempaa tavaraa, mik� autoilijoiden kannattaa huomioida. My�s vett� ja mehua tavernasta on saatavissa. Leikkirahoilla ei osteta ruokaa tavernasta, vaan niill� asioidaan pelillisiss� asioissa. Emme pysty pit�m��n tarjolla kovin monipuolista valikoimaa, joten erikoisruokavalioisten kannattaa ottaa mukaan omat ev��t. Pelin rakenteesta Peli alkaa tasan klo 15.00 ja p��ttyy joskus klo 20, sitten kun pelinjohdosta tuntuu silt�. Sauna Pelipaikan saunassa on mahdollista saunoa pelin kuluessa ja sen j�lkeenkin. Eli halukkaiden kannattaa ottaa pyyhe mukaan. Jatkuvuus Rajakatsepelit ovat jatkumopelej�, joissa on mahdollisuus pelata samalla hahmolla pitk��nkin. My�s k�yt�st� poisj��v�t hahmot saattavat toimia kulisseissa taustavaikuttajina. N�in ollen olisi toivottavaa ja kannattavaa hahmojenkin kehityksen kannalta, jos pelin j�lkeen kirjoittaisit palautelomakkeeseen peliss� tekem�si asiat tarpeellisena pit�m�ll�si tarkkuudella. Samoin hahmon tulevaisuudensuunnitelmia ja tulevia tekemisi� on hyv� kertoa, niin pelinjohtajat osaavat ottaa t�m�n huomioon seuraavaa peli� suunnitellessa. Palautelomakkeeseen kannattaa rohkeasti kirjoittaa kaikki, mit� pelaaja pelist� ajatteleekin. Niin hahmotoimintaselostusten kuin pelikommenttienkin kohdalla kriittinen ja negatiivinenkin palaute on tervetullutta, eik� pelinjohto pure ket��n t�llaista saadessaan. Palautteen anto on erinomainen keino koettaa vaikuttaa peleihin ja mukavuuden niiss� parantamiseen. Varsinaista debrief-tapahtumaa ei pelin j�lkeen j�rjestet� ja pelinjohto toivoo, etteiv�t pelaajat kovin yksityiskohtaisesti juttelisi hahmoistaan ja menossa olevista juonista. Kukaan ei poistu pelipaikalta j�tt�m�tt� palautelomaketta t�ytettyn�. S�hk�postilla voi j�lkik�teen t�ydent�� palautettaan. Jos l�htee pelist� ennen pelin p��ttymist� pois, niin l�htiess��n nyk�isee pelinjohtajan mukaansa pelinjohtopisteelle ja kirjoittaa palautteen siell� pelinjohtajan kanssa. Oheislukemista Yhdistyksen kotisivulta www.rajakatsefantasia.fi l�ytyy runsaasti luettavaa maailmaan, pelis��nt�ihin ja hahmon pelaamiseen liittyen. Pelimaailmasta on paljon tietoa uudessa Rajawiki-osiossa, joka my�s l�ytyy kotisivuilta. Etenkin aloittelijoille ja Rajakatseen peleiss� ensi kertaa oleville l�ytyy sivustoista paljon lukukelpoista materiaalia, mm. taistelus��nn�t on tarpeen sis�ist�� ja varo-ohje on hyv� tiet��. Taistelus��nn�ist� todettakoon, ett� jokaiseen vauriota tehneeseen osumaan on lupa kuolla, joten tavallisen tallaajan ei ole v�ltt�m�t�nt� taistelus��nt�j� tuntea t�sm�llisesti. Huomioitavia asioita -Peli on tarkoitettu t�ysi-ik�isille. -Ilmoittautuessaan peliin pelaaja sitoutuu olemaan vastuussa itsest��n ja tekemisist��n, sek� korvaamaan vahingon sattuessa aiheuttamansa aineellisen tai aineettoman vahingon. -Alkoholin nauttimista ei ole kielletty. -Mahdollisille poishakijoille ja kyyditsij�ille on hyv� ennakolta ilmoittaa, ett� kyyditett�vien odotus tapahtuu joko parkkipaikalla tai pelinjohtopisteell�. T�m� siksi, jotta kukaan noutaja ei vahingossa k�velisi pelialueelle pelin ollessa viel� kesken. -Metelin yll�pitoa ja riehumista ei ole suotavaa jatkaa pelinjohtopisteell� tai parkkipaikalla pelin aikana tai sen p��ttymisen j�lkeen, vaan taverna on oikea paikka after-gamelle ja muulle el�m�imiselle. -On hyv� pit�� mieless�, ett� pelimaailma muistuttaa tavoiltaan keskiajan maailmaa. Toisin sanoen liian modernit ajattelu- ja toimintatavat eiv�t istu pelimaailmaan sen paremmin kuin nykyaikaiset puheilmauksetkaan. -Peli ei ole ns. HC-peli, eli vaaratilanteita ei saa aiheuttaa vahvaan el�ytymiseenk��n vedoten. Ylip��t��n todellisia vaaratilanteita on koetettava v�ltt��. Lis�ksi toisiin pelaajiin ei saa fyysisesti kajota, ainakaan ilman kyseisen pelaajan lupaa, kuin taisteluissa k�ytett�vien pehmoaseiden v�lityksell� (lateksit ja bofferit). T�ll�ink��n ei sovi hutkia miten sattuu, vaan ly�ntien on oltava oikeasti t�ysin harmittomia ja vaarattomia. -Pelinjohdolla on oikeus poistaa pelist� vaarallisesti tai muutoin hyvin h�iritsev�sti k�ytt�ytyv� pelaaja. -S�� on mik� on (perinteisesti huono) ja siihen kannattaa oman mukavuuden ja viihtymisen kannalta varautua. -Ei lenkkitossuja tai farkkuja peliin, kiitos! -Pelipukeutumista koskevissa kysymyksiss� voi ottaa yhteytt� Patsiin. Patsin tavoittaa numerosta: 040-7598524 -Pelipaikan tavernassa on jonkin verran tuoppeja ja muita astioita pelaajien k�ytett�v�ksi. Oman henkil�kohtaisen tuopin ottaminen mukaan peliin on silti hyv� ajatus, ja pelinjohto kannustaakin t�h�n. Lainatuopeista puolestaan todettakoon, ett� pelaajien on hyv� s�ilytt�� tuoppinsa ja olla hukkaamatta sit�, sill� puhtaita astioita on peliss� rajoitetusti. -Peliss� Hurjaviinin alueen kieli mallinnetaan englannin kielell�. T�t� kielt� pelihahmot eiv�t kuitenkaan osaa, ellei hahmoselosteessa erikseen ilmoiteta. -Peliss� Nohvatovin kieli mallinnetaan ruotsin kielell�. T�t� kielt� pelihahmot eiv�t kuitenkaan osaa, ellei hahmoselosteessa erikseen ilmoiteta. -Peliss� Mahtivuoren kieli mallinnetaan suomen kielell�. T�t� kielt� kaikki osaavat, ellei toisin ole mainittu. Kysymyksi� Kaikki peliin liittyv�t asiat olisi hyv� selvitt�� ennen pelin alkamista, mielell��n jo ennen pelip�iv��. Pelin aikanakin voi toki pakottavassa tilanteessa viel� kysell� pelinjohdolta ep�selv�ksi j��neit� asioita, mutta ep�selvyydet on hyv� selvitt�� hyviss� ajoin. -----