Sami M.(Vieras)|1||1906418 HUHUJA PELIIN RAJAKATSE 66: VETERAANIN ILTAHUUTO Edellisen pelin eli huhtikuisen talkoopelin huhupakettiin voi tutustua osoitteessa: http://www.rajakatsefantasia.fi/rkwiki/index.php?p=Huhut%3ARajakatseLXV Noidenkin huhujen lukeminen on kannattavaa, jos niihin ei ole vielä aiemmin tutustunut. -Keväällä Rajakatseessa vietettiin talkoita Kaarlo Kempuran tavernalla. Paikan päällä riittikin talkoilijoita ja muita kulkijoita niin läheltä kuin kauempaakin. -Talkoiden aikaan taverna Vanhalta Piparilta otettiin kiinni mm. pari paltamonistia. Sittemmin ovat Rajakatseen linnakkeen johtajat, mm. seriffi Maru Rysen todenneet, ettei näitä saisi kuulemma hätyytellä ja ottaa kiinni, elleivät tee jotakin rikollista ja pahasti häiritse rauhaa ja turvallisuutta. Päivän verran sai Tiltu-Liina ja hänen miestoverinsa odotella linnakkeella pappi Serpentin saapumista. Pappi piti tiukkasanaisen puhuttelun kaksikolle ja päästi nämä menemään. Myös tavernalta kiinniotetulle kerjäläisnaiselle tehtiin sama juttu, eli hänetkin päästettiin menemään jonkin ajan kuluttua, kuulusteluiden jälkeen. Jokin huijari tai irtolainen oli kai kyseessä, sellaistakin juorutaan, että kyseessä oli kenties Paltamonin vakooja. -Talkoiden aikaan jalkapuuhun päätyi torpparien Fleckin ja Sannin piika Viima. Tämä oli käyttäytynyt asiattomasti ja joutui tästä vastuuseen. Rangaistusta istuessaan Viima joutui Savihaaran kosimaksi. Savihaara sai rukkaset, kuinkas muuten. Myöhemminkin eli eri päivänä Viima päätyi jälleen jalkapuuhun, tuolla kertaa Rajakatseen linnakkeella. Nainen oli kuulemma tullut laskeneeksi leikkiä tiellä vastaan tulleesta Esmeralda Koskalasta. Asemiesten saattama Esmeralda pahastui Viiman pilkkapuheista pahemman kerran ja vei asian Rajakatseen linnakkeelle. Rajakatseen linnakkeen seriffi Maru Rysen haetti Viiman paikalle, ja seriffin päätöksellä nainen pääsi päiväksi jalkapuuhun. Viima sai siis istua päivän ajan tihkusateessa linnakkeen väen katseltavana. -Kuuleman mukaan Suomurajan temppelistä on lähetetty pappi Jaakob tarkastamaan rajaseutujen tilannetta itsensä temppeliherra Fedekasin valtuutuksella. Pappi Jaakob tunnetaan kovin jyrkästä suhtautumisestaan harhaoppeja vastaan. -Pappi Jaakob ei kuulemma kaihda keinoja harhaopin kitkemisessä, eikä kumarra aatelisiakaan, vaan tuomitsee näitä vähintäänkin yhtä tiukasti kuin maalaisiakin... Hhhmmm... Varsin ikävän kuuloinen tyyppi. -Pamppukaartilaiset ovat alkaneet parveilla pitkin maakuntia nyt kun ylipappi Paltamon on palannut siirtokunnista. Suuremmilta konflikteilta on vielä toistaiseksi vältytty onneksi, mutta "Paltamon on viisas mies" -fraasia on vaadittu jälleen lausuttavan. Samaten P-nauhaa on nähty muutamien pamppukaartilaisten käsivarsissa. Tässä on kohta vakavat paikat, leikki on kaukana. Ja keskikesällä tulee itse Paltamon Rajakatseeseen, huhutaan... -Huhu väittää, että Kempura ei haluaisi tarjoilla tavernassaan lainkaan paltamonisteille. Viranomaiset taas eivät tällaista valikointia sallisi, huhutaan. Saapa nähdä, pitääkö Kempura päänsä tässä asiassa. -Melinan sisarten Rajakatseen pyhäkkö on jälleen auki ja käytössä. Tuonne ovat tervetulleita kaikki pappi Melinasta, Derecas-uskonnosta ja hiljentymisestä kiinnostuneet, noin muun muassa. Melinan sisaret myöskin opettavat kiinnostuneita lukemaan sekä harjoittavat köyhäinapua. Eli kovin erilaista toimintaa kuin pamppukaartilaisten harjoittama mesoaminen. -Metsäläisiä ei ole talven aikana pahemmin näkynyt. Eiköhän nuo leireissään jälleen ole talvensa viettäneet. Kevään koitettua noita on jälleen näkynyt kauppaamassa nahkoja, onpa joillain ollut hiomattomia voimakiviäkin myytäväksi. -Metsäläiset ovat edelleen kyselleet ryöstetyn shamaanin haudan tavaroiden perään. Lienee arvokasta tai metsäläisille muuten arvokasta tavaraa, kun noin kovasti etsivät. -Rähinöintiä metsäläisten kanssa ei ole vielä toistaiseksi tullut, jos ei juuri kukaan näiden kanssa ole rohjennut kauppaakaan käydä. Ties millaisen riesan noista jälleen saisi. Tuoreessa muistissa on edelleen myös metsäläisten hyökkäykset Rajakatseen maatiloille vuosi taaksepäin. -Rajakatseessa on myös voimassa eräänlainen kielto käydä kauppaa metsäläisten kanssa. Poikkeusluvan sai tavernaisäntä Kaarlo Kempura, joka kävi tavernaseudulle saapuneiden metsäläisten kanssa neuvottelua. Huhutaan, että neuvottelut Suohirven heimon edustajien kanssa sujuivat oikein hyvin. Kerrotaan myöskin, että Kempura sai metsäläisiltä kaksi kutsumanimeä, "mies joka juo paljon" ja "mies joka kusee paljon." Kauppaa on Kempuran poissaollessa hoidellut tämän alainen, Otson veli. -Kempura, tämän vaimo Kirsi ja Savihaara tekivät keväällä talkoiden jälkeen jokavuotisen matkan Hurjaviiniin. Eli Rajakatseesta kuljetettiin viinitynnyrit Vuoriniittyyn, missä ne myytiin Geofriuksen hoviin. Vuoriniitystä seurue jatkoi Olyihin ja tuolta purjelaivan matkassa edelleen Hurjaviiniin. Jokin aika sitten kolmikko palasi takaisin pohjoiseen, mittavan tynnyrilastin kanssa. Tynnyrit kuljetettiin Olyistä Herbertinvartion vartioimana Bokean kautta Rajakatseeseen. Matka meni ilmeisesti hyvin, ja siihen vierähti siis useampikin viikko. -Useat veteraanit suunnittelevat juhlia vapautumisensa vuosipäivän kunniaksi Rajakatseeseen. Paikalle odotetaan lukuisia vapautettuja Rajakatseen taistelun veteraaneja, joten juhlat lienevät sen mukaiset. Ainakin nuoremmalle polvelle riittänee sotajuttuja kerrottavaksi. -Huhutaan, että myös sir Edgar de Älliskölle olisi lähetetty osallistumiskutsu veteraanien juhlallisuuksiin. Ehtineekö paikalle muista tehtävistään, on toinen juttu. -Linnakkeen uusi tiskari Maisa on saanut sotilailta myös lempinimen "Maito-Maisa". Syytä tuohon täytynee kysyä sotilailta... -Pyykkimuija Miina kertoo "varmana tietona", että metsissä tapahtuu kummia. Metsästäjät viettävät pidempiä aikoja reissuillaan, mutta saaliin määrä ei ole muuttunut lainkaan. Metsästäjät Ylermi ja Tauno taas kertovat riistan paenneen edelleen kauemmas asutuksesta viime vuosien ylimetsästyksen seurauksena. Miina puolestaan on varma, että metsässä on "väsyneiden metsästäjien hoitola". Mitä tuo sitten ikinä tarkoittaakaan. -Savihaara ei kuulemma ole mainittavasti hölmöillyt viime aikoina Rajakatseessa, mikä lienee syynä... Ai niin, Savihaarahan olikin matkalla Hurjaviinissä. -Papiston ja virkavallan suusta on kuultu kuulemma, ettei Moiran sieppaajien jäljille olla päästy, vaan jäljet ovat tyssänneet. Myöskään väitetystä orjakaupasta ei olla lopunperin saatu lisää todisteita. Papisto ja virkavalta kertovat edelleen tekevänsä tutkimuksia asioiden eteen, mutta onko mitään konkreettista saatu selville, on toinen juttu. -Leuto talvi on ollut maanviljelijöille hyvästä. Syksyllä sadonkorjuu oli saatu tehtyä hyvin ja aikainen kevät povasi hyvää satokautta. Kunhan ei tulisi takatalvea... Ehkä kaupunkienkin ruokatilanne tuosta hiljalleen helpottuisi. -Talven ja kevään aikana on ihmisiä kuollut kaupungeissa ruoan puutteeseen, viluun ja sairauksiin. Ruokaa ei kaikille riitä ja viljan hinta on korkealla, puhumattakaan lihasta tai muista elintarpeista. Näin lopulta kävi, vaikka talvi olikin varsin leuto. -Kauppias Gynter "Hurjaviiniläisen" maatilalta, Vuoriniityn laitamilta kuuluu kummia. Siellä rakennetaan suojassa uteliaiden katseilta jotakin suurta konetta. Tämän asian tiimoilta maatilalla Gynterin luona on vieraillut muutamia Deinosan-killan noviiseja, ilmeisesti toimittamassa joitakin tarvikkeita. Ja lähiseudun asukkaat ovat nyt muistaneet, kenelle maatila aikoinaan kuuluikaan. Holvanto -nimiselle miehelle (!). Asian tiedostaminen on herättänyt jo hermostuneisuutta ja huolta lähiseuduilla. -Huhujen mukaan Nohvatov aikoo jälleen kiristää tullimaksuja. Ja tuostahan kauppiaat pitävät... -Isäntä Oton maatilalla harjoitetaan edelleen haureutta, huhut väittävät. Näin ainakin huhutaan, sillä edelleen naimattomat miehet Otto, rengit Sampo Juntti ja Varjomaan veljekset asuvat saman katon alla kuin maatilan piika Lauren. Miehiä on tullut siis kaksin kappalein lisää viime kesästä, jolloin asia viimeksi pohditutti paikallisia. "Eli Lauren saanee voita leivän kummallekin puolelle", on lausuttu. Huhu on aika ilkeä, eikä levittäjästä ole tietoa. Oton maatilan asukkaat ovat tietysti torjuneet kaikki tällaiset huhut ihan perättömänä pötypuheena. No, tilan väkeen voi toki luottaa kuin kallioon.... Samalla maatilalla, päärakennuksen lähellä sijaitsee puolestaan Honkalinna, jossa asuvat yleensä Jaakko, Heljä, Kirsi, Kempura ja Savihaara. Kaksi avioparia siis, joten hivenen ahdasta voi olla. Ainakaan samanlaisista moraalittomuuksista ei ole syytetty kuin Oton tilan väkeä, tosin juopottelua tuolla on aika tavalla. Tuota huhua ei honkalinnalaiset ole edes yrittäneet torjua, honkalinnalaiset tunnetaan kovin juopoiksi, ehkä Heljää lukuunottamatta. -Olisi joka tapauksessa korkea aika pappienkin selvitellä, mitä tuolla Oton tilalla oikein touhutaan. Huhuja Hukanmaalta ja muualta maailmalta: -Ritari Velmonin aseenkantaja Arren-Bertil nähtiin yksin etelässä Hukanmaalla. Bertil joutui veriseen kaksintaisteluun paikallisen isännän kanssa Hukanmaan herran Urho Hukanpään käskystä. Kumpikin osapuoli haavoittui pahoin, mutta selvisivät kuitenkin hengissä. Bertil lienee palannut toivuttuaan Velmonin luo. -Eemeli Hukanpää -vainaan kadonnut pää on löydetty paikallisen hukanmaalaisen metsäläisheimon hallusta. Jostain syystä Urho Hukanpää on silti määrännyt jättämään heimon rauhaan. Kummallista toimintaa siellä päin. -Hukanmaalla metsäläisten kerrotaan alkaneen harjoittaa maanviljelyä ja oikeaa kaupankäyntiä. Eihän moinen voi olla totta, vai voiko? -Hajavirstan ja Suomurajan välistä tietä aletaan rakentaa Hukanmaalla. Hukanmaalle on tullut paljon muukalaisia osallistumaan työhön. Paikalliset maanomistajat eivät ole olleet lainkaan tyytyväisiä tien linjaukseen tai myöskään muukalaisista koostuviin työläisjoukkoihin. -Jokin sotilasoperaatio tapahtui eteläisessä Nohvatovissa alkukeväästä. Konstantin Romannedin omistamalle maatilalle iski joukko Romannedien sotureita viirit hulmuten ja tilan väki otettiin ratsiassa kiinni. Tilan pehtoori oli vangittujen joukossa, pääsikö joku karkuun, ei tietoa. Vielä ei ole kuultu tietoja siitä, mistä tilan väkeä epäillään. Edes Konstantin ei taida olla ihan tietoinen tilan toiminnasta, mitä lieneekään. Asia on ilmeisesti Romannedeille kiusallinen, ja paljoa tietoa asiasta ei ole tihkunut. -Huhu kaukaa etelästä, Hurjaviinistä saakka väittää, että kaupungissa olisi järjestetty jokin aika sitten keväällä suuret pussipää-karnevaalit, joihin otti osaa suuri joukko Hurjaviinin asukkaista. Kuulostaa oudolta ja erikoiselta. Tietäisiköhän Kaarlo tuosta lisää, Kaarlohan sieltä hetki sitten palasi takaisin? ---- Avioitumisohjeet: -On yleisenä käytäntönä, että mies ja nainen voivat avioitua keskenään nopeallakin varoitusajalla. Tällöin pari hakeutuu papin luokse ja puheille, joka näiden kanssa keskusteltuaan ja aviollisen esteettömyyden todettuaan voi vihkiä parin yhteen. Vihkiminen voi olla yksityisempi tapahtuma, tai sitten julkinen tapahtuma, jota väkijoukko voi yhdessä seurata ja juhlistaa. Usein avioitumista juhlistetaan viettämällä myös varsinaiset häät, jotka yleensä vietetään vihkimisen jälkeen. Häät ovat siis suuri tapahtuma, joihin osallistuu väkeä kummankin osapuolen suvusta ja tuttavapiiristä. Häiden vietto on yleistä, mutta ei aina välttämätöntä, ja erityisesti vakavaraisille ja rikkaille suvuille häät ovat tärkeä tapahtuma. Vähävaraisemmat ja muutkin henkilöt saattavat toisinaan jättää häät väliinkin ja tyytyä pelkkään papin vihkimiseen ilman suuria juhlallisuuksia. Jotta avioliitto saa lainvoiman, pitää siitä tulla merkintä papin suureen kirjaan. Rajakatseessa papinvirkaa pitää tällä hetkellä Serpent. Jojopan voi vihkiä nohvatovilaisten avioliittoja, samaten Jojopanin apulainen pappi Aoru. Kaksintaistelu-ohjeet: -Yleiset ohjeet kaksintaistelua silmällä pitäen. Laki sanoo seuraavaa: Mies voi haastaa kaksintaisteluun toisen miehen, mikäli (huom. naiset ja lapset siis eivät kaksintaistele koskaan) a) on hyvä syy b) haastettu ei ole esim. raajarikko, sokea tms. heiveröinen c) haastettu tai haastaja ei voi olla pappi, kuninkaan virkamies tai lähettiläs d) aatelista ei alempiarvoinen voi haastaa kaksintaisteluun. Laki ei käytännössä sano muuta. Lisäksi muutamia käytännön sanelemia juttuja: Kaksintaisteluun kelpaa hienosti syyksi esim. sanallinen kunnianloukkaus. Mikäli joku on esim. saattanut neidon raskaaksi häpeällisesti ja ei suostu avioliittoon neidon kanssa, niin tällöin neidon sukulaisten olisi jopa velvollisuus kaksintaisteluun haastaa. Kaksintaistelusta pakeneminen on luonnollisesti iso häpeä ja lopun ikäänsä saa kantaa pelkurin mainetta. Lisäksi ei olisi mahdotonta, että haastaja katsoisi oikeudekseen tappaa tavattaessa paennut pelkuri. Kielistä: -Mahtivuoren kieltä mallinnetaan pelissä suomella, hurjaviiniä taas englannilla. Kaikki pelihahmot osaavat mahtivuorta, ellei hahmoselosteessa toisin ilmoiteta. Hurjaviinin kieltä hahmot osaavat vain, jos asiasta on hahmoselosteessa erikseen mainittu. -Nohvatovin kieltä mallinnetaan ruotsilla, mutta erityisesti Vardakovin maakunnassa puhutaan yleisesti mahtivuorta, vaikka Vardakov Nohvatovin osa onkin. Hahmo osaa nohvatovia vain, jos hahmoselosteessa on asiasta erikseen mainittu. Muuta: -Naisen vaatetukseen kuuluu hame eikä housut normaalisti. Jos jollakin naisella on housut, vaikka hänen työtehtävänsä ei selkeästi housuja vaadi, niin naisen pukeutumista voi julkisesti paheksua (jos siltä tuntuu) tai hänelle huomauttaa asiasta (siis pelissä hahmona) tms. On joitakin hahmoja, joiden pukeutumiseen työn vuoksi kuuluu housut, esim. Herbertinvartion Sinikka. ----