Sami M.(Vieras)|1||7370536 '''HUHUJA PELIIN RAJAKATSE 67: ISO P''' Edellisen pelin eli toukokuun pelin huhupakettiin voi tutustua osoitteessa: http://www.rajakatsefantasia.fi/rkwiki/index.php?p=Huhut%3ARajakatseLXVI Noidenkin huhujen lukeminen on kannattavaa, jos niihin ei ole vielä aiemmin tutustunut. Veteraanien juhlapäivän kuvaus keväältä: Tavernalla tapahtui jälleen kerran enemmänkin asioita, mutta näkyvimpinä tapahtumina olivat mm. kahden metsäläisen vierailu tavernan maastossa ja kaupankäynti Kaarlo Kempuran kanssa. Lisäksi nohvatovilainen kauppias Atton saapui tavernalle. Huhuthan kertovat Attonin hallitsemalle tilalle tehdystä ratsiasta. Miehellä joku nainenkin oli mukanaan. Atton pidätettiinkin melko pikapuolin saapumisen jälkeen. Suomurajan temppelin pappi Jaakob saapui myös tarkastamaan rajaseutua ja nyt Rajakatsetta. Ei mies vielä ketään elävältä syönyt, mutta pamppukaartilaisia tällä mukanaan oli. Paikalliset Paltamonin kannattajat alkavat enemmänkin tulla koloistaan ja kaivaa vanhoja P-nauhoja jälleen käsivarsiinsa. Iltaa piristi vielä useiden veteraanien saapuminen paikalle. Jotain kärhämää näillä sotilaiden kanssa jossain kohtaa oli, mutta tämäkin saatiin setvittyä. Illan päätteeksi veivät veteraanit seppeleet rajalle ja antoivat varsin epäkunnioittavaa katseltavaa Weldoonin linnakkeen suuntaan. Huhuja ylipappi Paltamonista ja pamppukaartin toiminnasta: Paltamonin joukko oli noin viikko sitten vierailemassa Bokean kylällä (siis toki se Mahtivuoren puoleinen). Vierailu sujui kommelluksitta, mitä nyt yksi mummo kuoli kylältä. Muutamalla kyläläisellä oli pahoinvointia, mitä selitettiin sillä, että ihmiset saattavat jännittää ihan älyttömästi Paltamonin näkemistä. Mummon kuolemaa oli todistamassa Paltamonin henkilääkäri, joka kuuli mummon viimeiset sanat. Mummo oli henkilääkärin mukaan sanonut, että Ishaca oli hänelle unessa luvannut, että mummo vielä saa nähdä Paltamonin omin silmin ja että nyt kun Paltamon oli nähty mummo saattoi rauhassa mennä haudan lepoon. Klemens -niminen Derecas-pappi on saapunut Rajakatseen alueelle muutaman Paltamonin temppelin uskonsoturin kanssa keräämään "vapaaehtoisia temppelimaksuja" eli keräämään ns. Derecas-veroa pamppukaartin kera. Klemens on tehnyt tätä hommaa kuulemma hiukan jo joskus ennen silloin aiemmin kun Paltamon näitä maksuja keräili muinoin. Klemens on asustellut pohjoisella alueella ja toimii muutoin ihan normaalisti Derecas-pappina. Kuulu hän on erään orpokodin avustajana ja suojelijana. "Pamppukaartien" väkeä on kierrellyt pitkin maakuntia ja Vuoriniityssäkin, näitä ryhmiä on useita. Vaikka otteet ovat usein aika rajuja, on sentään vakavammilta yhteenotoilta ja kuolemantapauksilta vältytty yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Alkukeväästä pamppukaartien lähdettyä taas liikkeelle kävi Vuoriniityn pohjoispuolisissa maakunnan osissa tapaus, jossa eräs torpparipariskunta ei suostunut maksamaan "Derecas-veroa" mm. koska rahaa ei ollut yhtään. Mies piestiin pahoin ja tämä kuoli kahden päivän päästä vammoihinsa. Miehen tuore vaimo piestiin myös ja nainen sai keskenmenon. Paltamonin tahot ovat kiistäneet vahvasti tapauksen väittäen, ettei heidän edustajiaan ole ollut koko kylän alueella koko keväänä. Vuoriniityssä on kuitenkin virinnyt keskustelua aiheesta, että Paltamonin riveissä on myös vaarallisia rikollistaustaisia miehiä ja että Paltamonin pitäisi tarkemmin katsoa, kenen kaikkien antaa nimissään kulkea maailmalla. Huhutaan, että erään Paltamonin lojaaleista papeista on nähty vierailevan ruhtinas Geofriuksen hovissa, ruhtinaan puheilla. Mitä asiaa pappi on toimittanut, ei tiedetä, mutta tämä ei välttämättä lupaa hyvää... Paltamonin henkilääkäri, Derecas-pappi Anselmi, kuuluu olevan sukunimeltään Ballendorf. Jotakin sukua siis pohjoisessa asuvalle vapaaherra Jatonan Ballendorfille. Pamppukaartin palveluksessa olleita miehiä, mm. ulkomaalainen Martorelli, on jäänyt Rajakatseen alueelle kiertelemään hetkeksi aikaa. Eivät ole niinkään keränneet "Derecas-veroa" vaan ovat vain tutustuneet paikkoihin. Mitähän näillä on mielessään. Martorelli on Rajakatseen linnakkeellakin käynyt kesällä parisen kertaa. Jaa, tuo on hivenen herraskainen palkkasoturi, kuulemma komea ja naisia liehittelee mielellään. Onkohan Martorelli käynyt linnakkeella jotakin naista tuup... siis tapaamassa? Paltamonin pamppukaartilaisten huhutaan vitsailleen jopa ajatuksella, että kohta saavat Melinan sisaret pamppua, kun Paltamon saapuu Rajakatseeseen. Huhuja kuolleen Attonin ympärillä: Keväällä Atton-niminen mies jäi kiinni Rajakatseessa, hänet vangittiin ja seuraavana päivänä hän löytyi kuolleena vankisellistään. Kiinni otettaessa Attonin mukana oli ollut nainen, joka kertoi olleensa Attonin orja. Nämä asiat tiedetään varmuudella. Loput yksityiskohdat ovat moninaisten huhujen ja väitteiden värittämiä. Rajakatseen varustuksen virallinen kanta on seuraava. Attonille tehtiin ruumiintarkastus vietäessä illalla tyrmään, mutta jossakin hänellä oli jemmassa myrkkyä, millä Atton yön aikana teki itsemurhan vankisellissä. Nohvatovilaiset tahot ovat nauraneet Rajakatseen viralliselle kannalle. Weldoonin linnakkeen komentaja Roker on vaatinut täyttä tutkimusta asialle ja että Nohvatovin lähettiläälle Jojopanille ja tämän apulaiselle Aorulle pitäisi taata vapaat kädet tutkia nohvatovilaisen Attonin kuolemaa Rajakatseen vankityrmässä ja mahdollisuutta kuulustella kaikkia tahoja asian ympärillä. Lupaa ei ainakaan toistaiseksi ole tullut. Attonin ruumis palautettiin kyllä Weldooniin, missä Jojopan ja Aoru ovat tutkineet ruumiin. Jojopan on vahvistanut, että Atton on hyvinkin voitu myrkyttää ja vaikka Attonin ruumiissa jotakin kolhuja olikin, niin ne eivät mitenkään ole voineet kuolemaa aiheuttaa. Atton on haudattu Weldoonin hautausmaahan. Mahtivuoren virallinen kanta on, että Attonia ei tyrmässä piesty ollenkaan, varsinaisia kuulusteluita ei ehditty kunnolla edes aloittaa. Huhut Nohvatovista kertovat, että Atton olisi ollut kaamea orjakauppias, jota olisi odottanut tilanteessa kuin tilanteessa hirsipuu kuulusteluiden jälkeen. Attonista kerrotaan, että tämä olisi Kaaoslähteen jäsen ja Kaaoslähteelle orjia toimittava henkilö. Myöskin yhteyksiä ulkomaille Attonilla oli, tietenkin, ulkomailta kai monet orjat tulevat. Attonin kerrotaan olleen Romannedien suvun palveluksessa. Jos tämä on totta, niin se mustamaalaa Romannedeja kovasti, vaikka nämä eivät olisi tienneetkään asiasta mitään. Kuinka voi olla mahdollista, että jossakin Romannedien maatilalla pidetään orjaleiriä, ilman että kukaan mitään asiasta tietää. Miten näitä orjia on ensinkään siellä täällä, orjuudenhan kieltää niin Zada-uskonto kuin Derecas-uskontokin. Romannedien asenteesta kertoo jotakin se, että keväällä kuulemma on Romannedien asemiehiä ja ritaritkin olleet etsimässä Attonia kuumeisesti Nohvatovin sisäosissa. Attonin asia lienee otettu vakavasti. Rajakatseen linnakkeella on virinnyt huhu, että sotamies Posse ja sotamies Ilari olisivat olleet umpikännissä vahtivuorollaan, kun Atton kuoli linnakkeen tyrmään. Asiasta ei mitään virallista kannanottoa ole annettu, mutta ainakin Possesta tiedetään, että mies ei ole niitä kaikkein suoraselkäisimpiä vartiomiehiä ollut ennenkään. Ilari on tehnyt vartiohommat tähän asti ihan kunniallisesti, mutta kerta se on ensimmäinenkin ja seura voi tehdä kaltaisekseen, sanoi Miina-pyykkärikin. Posselta ja Ilarilta on kyselty, että olivatko juovuksissa vartiovuorolla. Ovat sanoneet, että saatettiin jotakin ottaa siinä. Toisaalta mitään julkisia rangaistuksia ei ole jaettu Posselle eikä Ilarille, yleensä tällaisista munauksista jotakin kakkaa käteen tulee. Mikäli vartiomiehet nukkuivat kännissä, on Atton voitu käydä murhaamassakin, tämä on selvä asia, eikä tarvitse kysellä, miksi Atton haluttaisiin hengiltä. Eli tietenkin monet tahot, jotka eivät halua nimeään julki Attonin laulaessa. Etenkin nohvatovilaiset arvoihmiset, jotka ovat jotenkin sotkeutuneet asiaan, ovat voineet Attonin kuoleman järjestääkin. Ehtikö Atton laulaa, tästä on monia arvailuita. Toiset huhut sanovat, että Atton lauloi niin kauniisti ja auliisti kaikki tiedot, että harvoin on ketään niin yhteistyöhaluista tyrmässä kuultavana. Toiset huhut sanovat, että Atton sanoi kertovansa seuraavana päivänä asiat, kun saa mielensä selkeämmäksi ja asiat jäsenneltyä. Kumpaa uskoa ... jaa-a. Jos Atton lauloi, niin asia voidaan pitää salassa tietenkin, jotta paljastetut eivät pelästyisi ja lähtisi pakoon, vaan olisivat houkuteltavissa ansaan... Jaa, saapa nähdä. Muita huhuja: Nyt on taas keskikesän juhla (lauantai on aatto, sunnuntai on keskikesän juhlapäivä). Aaton ja päivän välisenä yönä pitää jokaisen Myrskyjumalaan uskovan käydä uhrikivellä uhraamassa Myrskyjumalalle. Rajakatseessa Myrskyjumalanpalvojien uhrikiven paikka alkaa olla aika lailla tiedossa monille, ehkä jopa kaikille. Olipa käynyt niin, että kuulemma joku oli törhinyt sen "H"-kirjaimilla. Uhrikiveä ei niin vain vaihdeta, sillä uhrikivi on aina sitä arvokkaampi, mitä pidempään sitä on käytetty. Huhu väittää, että metsässä olisi toinen uhrikivi, mutta sinne on matkaa paljon enemmän. Jos ilkivalta jatkuu uhrikivellä, saattaa Myrskyjumalanpalvojat kai vaihtaakin kiveään. Mitään lainsuojaa tällaisella kivellä ei todellakaan ole, päinvastoin. Keväällä Rajakatseessa kävi joku tuoksuvia yrttejä myyvä nainen, nimeltään Aino, taisi olla Vuoriniitystä. Isäntä Ilmari taas kävi Vuoriniityssä hakemassa tarvikkeita rakennushankkeisiinsa. Eräs kulkeva kauppias väitti nähneensä Ainon ja Ilmarin yhdessä Vuoriniityssä, hyvinkin intiimin oloisesti eräällä sivukujalla. Olisiko siis Ilmarilla salarakas Vuoriniityssä? Pyykkäri Miina on tietenkin kommentoinut huhua heti verekseltään todeten, että olisihan se tavallaan ymmärrettävää, kun ei ole lasta vielä kuulunut Ilmarin avioliitosta. Liekö siellä niin onnelliset oltavat sitten kuitenkaan. Saa nähdä mitä Ilmari sanoo, kun huhu hänen korviinsa kantautuu, ja mitä sanoo Vieno-vaimo. Varakas isäntä Ilmari on muutenkin otollinen juorujen aihe, tällä tiedetään olevan avioton poika nimeltään Riesa, lisäksi Ilmarin maatilalla kerrotaan käyneen ajan mittaa paljonkin kummaa väkeä. Niin metsäläiset, pamppukaartilaiset kuin muutkin oudot tapaukset olisivat tuonne tervetulleita, huhutaan. Kempurakin osti Ainolta tuoksuvia yrttejä. Savihaara on kuulemma huutanut Kaarlolle pää punaisena, että "mitä Primaksen vittua sinä ostat jotakin hajuheiniä tänne käryämään, kun nekin rahat olisi voitu juoda". Vielä enemmän Savihaara huusi Kaarlolle, kun tämä oli maksanut bardi Lisbeth Kalatolle 70 kuparia keskikesän esiintymisestä. 70 kuparia ei hoveissakin esiintyvälle bardille ole suuri raha, mutta maaseudulla se on suuri raha. No, kaikki jotka pitävät tanssista ja musiikista, ovat tietysti tyytyväisiä asiasta, keskikesällä juhlien aikaan saadaan siis muutakin musiikkia kuin suunsoittoa. Huhujen mukaan Lisbeth on hankkinut paikalle jotain tanssinopettajia, saapa nähdä... Tämä Aino kuulemma myy muutakin kuin "hajuheiniä" (niin kuin Savihaara sanoi). Ilmeisesti hän voi tilauksesta toimittaa paljon muitakin tavaroita, mitä vuoriniittyläisellä kauppias Säterillä kulloinkin kaupan on. Mm. kankaita saattaa olla valikoimissa. Savihaara oli hetken taas linnakkeen sikojen ruokkijana. Savihaara on kuitenkin erotettu tästä tehtävästä, koska epäillään, että Savihaara tonkii itse ensin näitä sianruokaämpäreitä ja poimii parhaat palat itselleen. Pyykkäri Miina on tätäkin asiaa kommentoinut verekseltään:"ei käy että siat jää aliravituiksi". "Honkalinnaan" on muuttanut eräs Juhani "Viimakorva". Liikanimi on peruja miehen armeija-ajoilta, on veteraani. Huhu väittää, että Juhani osaisi tehdä papiston ja jalokivikiltojen käyttämää uuttamisnestettä, jolle Kaarlo tuntuu olevan kovin perso. Onkohan Kaarlo perustamassa tuotantoa Rajakatseeseen... Keväällä kävi Rajakatseen taistelun veteraaneja Rajakatseessa muistelemassa menneitä. Pientä kärhämääkin siinä syntyi yhden veteraanin ja sotilas Akseli Aivoituksen kanssa. Asiat kuitenkin saatiin sovittua. Akseli Aivoitus kuuluu olleen muutaman ylimääräisen yön vahtivuorossa, liekö ollut rangaistustoimi tämä. Isäntä Ilmari on käynyt Alarikin kanssa Vuoriniityssä hakemassa rakennustarvikkeita maatilalleen. Pappi Jaakoppi on kulkenut maatiloilla keskustelemassa isäntien ja torpparien kanssa Ishacasta ja paikallisten tavoista ja uskomuksista. Etenkin Myrskyjumalanpalvotaan liittyvistä asioista hän on kysellyt. Kukaan ei tietenkään ole niin tyhmä, että tunnustaisi Derecas-papille olevansa Myrskyjumalanpalvoja. Mahtaakohan joku olla käräyttänyt naapurin Myrskyjumalanpalvojaksi, ainakaan vielä ei olla rangaistustoimiin ryhdytty. Myös linnakkeen läheisyydessä ja linnakkeellakin pappi Jaakoppi on viihtynyt, koettaen selvitellä asiaa jos toistakin. Joidenkin huhujen mukaan mies olisi vannoutunut paltamonisti, joidenkin mukaan muuten vain säntillinen ja innokas pappi. Rajakatseen linnakkeelta kävi hiljattain pieni kauppakaravaani Bokean kylällä. Mukana oli useita matkustavaisia, mm. aliupseeri Gabrielin vaimo Nerina, pappi Jaakoppi, palkkasoturi Martorelli ja muitakin. Sama seurue palasi aikanaan takaisinkin, asioitaan Bokeassa hoidettuaan. Nerinasta tiedetään ainakin, että tämä kävi tapaamassa Pohjatuulen linnakkeen pappia. Nerinan matkan syy askarruttaa. Huhutaan, että avioparin välit olisivat viilentyneet kevään aikana, vaikka näillä onkin pieni lapsi. Mitä Gabrielin toimintaan aliupseerina tulee, niin Gabrielista on yleisesti vain hyvää sanottavaa. Mies on työasioissa täsmällinen, reilu ja rehti, ja koettaa pitää hyviä välejä myös paikallisiin asukkaisiin. Gabriel on mm. todennut, että ihmisiä ei pitäisi liian köykäisin perustein jalkapuuhun laittaa, tai muuten kurittaa. Pappi Jaakoppi ja pappi Klemens ovat paljolti kulkeneet hiljattain yhdessä, varmaankin turvallisuussyistä, onhan Klemensillä kaksi vartiomiestä mukanaan, Ahjo ja Mauno. Jaakoppi on visusti teroittanut, että hänellä ei ole mitään tekemistä Klemensin rahankeruujuttujen kanssa. Joku hurjaviiniläinen olisi kuulemma käynyt Rajakatseessa keväällä ja pohtinut, että alkaisi viedä simaa Rajakatseesta Hurjaviiniin. Ihan nurinkurinen idea, Hurjaviinistä tuodaan juomia pohjoiseen suuret määrät eikä päinvastoin. No - taisi kaveri olla huppelissa ja jutteli mukavia joutessaan. Rajakatseen seriffi Maru Rysen on varaseriffi Alpon avustuksella antanut sotilaille päiväkäskyn, jossa selkiytetään sotilaiden toimintatapoja, oikeuksia ja velvollisuuksia. Mitä luultavimmin päiväkäskyssä on jotakin myös paltamonisteista. Rajakatseen linnakkeella koulutetaan myöskin erämiestaitoista väkeä tiedustelijoiksi. Lienee jotakin tekemistä metsäläisten jäljittämisen kanssa, epäillään. Halukkaat voivat ilmoittautua linnakkeen apulaisseriffille Alpolle. Toki ensisijaisesti sotilaita koulutetaan, mutta päteville kavereille voi tässä kuulemma olla ura urkenemassa, vaikka olisi pelkkä renki. Huhutaan, että Vastkannon rajalinnakkeen lähikylissä olisi hermostuttu johonkin alueella kierrelleeseen paltamonistiin, mikä lie maallikkosoturi tai pamppukaartilainen oli kyseessä. Väkijoukko otti miehen kiinni ja oli vähällä hirttää tämän lähipuuhun. Ainoastaan Vastkannon linnakkeen sotilaiden nopea väliintulo pelasti miehen hengen. Mikä oli miehen nimi, sitä tarina ei kerro. Kauppias Gynter "Hurjaviiniläisen" hankkimalla maatilalla, Vuoriniityn laitamilla, jatkuu työskentely oudon koneen parissa. Maatilahan kuului aikoinaan Holvannolle. Hanke etenee, tosin vaikea sanoa, mistä on lopulta kysymys. Kerrotaan myöskin, että Gynterin tilan läheiseltä maatilalta on kesällä kadonnut kaksi maalaista, renki ja piika. Liittyisikö katoamiset tuohon rakennushankkeeseen jotenkin? Katoamista kommentoineet Vuoriniityn sotilaat ovat toistaiseksi todenneet, että hevonkukkua, kaksikko luultavimmin vain karkasi maatilalta ja rikkoi pestuusopimuksensa. Savihaara ei suhtautunut hyvällä, kun sai kuulla ylipappi Paltamonin olevan tulossa Rajakatseeseen. Taisi raukka säikähtää kunnolla, ehkä siitäkin syystä, että on joskus toiminut Myrskyjumalan palvojien opastajana. Tai voihan ne paltamonistit puuttua myös Savihaaran ulkonäköön ja olemukseen, puheisiin sekä tekoihinkin, mies kun suorastaan kerjää papillista puuttumista. Savihaara sitten haki turvapaikkaa pappi Jojopanilta, joka suostuikin ottamaan miehen suojiinsa, Weldoonin linnakkeelle. No, ehkä oli järkevää tuo. Kempura saanee olla rauhassa, onhan tämä tavallaan ulkomaalainen eli hurjaviiniläinen kauppias. Melinan sisarten ylläpitämä Melinan pyhättö avattiin siis jälleen keväällä ja se on auki jälleen koko kesän. Pyhäköllä onkin useita järjestön naisia. Rohkeita nuo naiset kaikesta päätellen ovat, eivät ole liiaksi hätkähtäneet tietoa, että itse Paltamon on tulossa tänne Rajakatseeseen. Kaarlon järjestämä kesäkisa on kuulemma "Kenen muna kestää." Tuo on kertoman mukaan Hurjaviinistä opittu tuo kilpailu, siellä sellaisia on järjestetty. Kisaan voivat ottaa osaa niin miehet kuin naisetkin. Huhuja maailmalta: Mahtivuoren kuningas on kuulemma pohtinut, että tullata voisi myös ihmiset, eli maksu myös jokaisesta rajan ylittävästä henkilöstä olisi mahdollinen kerätä. Jopa hevoset ja vahtikoirat kuuleman mukaan voisi tulla kyseeseen tullattavaksi. Mitään varmuutta vielä ei ole, eikä tullisotilaamme Hartta ole vielä saanut mitään ohjeita tällaiseen liittyen. Tämän vuoden loppukeväällä Nohvatovin kuninkaan hoviin saapui suuri ja vauras seurue kaukaisesta maasta, jostain Hurjaviinin kaupungin takaisista maista. Seurueeseen kuului sikäläisiä mahtihenkilöitä ja mukana oli myös sikäläisen hallitsijan tytär, johon Nohvatovin kuningas, iäkäs leskimies, mieltyi suuresti. Seurue on ollut vieraana hovissa jo useamman viikon ajan ja huhutaan, että suunnitteilla olisi avioliitto tyttären ja kuninkaan välillä. Pääkaupunki Nohvatovissa arvovaltainen seurue kiinnitti laajasti huomiota loistokkaalla pukeutumisellaan ja erikoisilla tavoillaan. Tie Hajavirstan ja Suomurajan välillä kuulemma etenee, tietä on rakentamassa suuri joukko työntekijöitä. Ajatus, että metsäläiset olisivat eteläisessä Mahtivuoressa alkaneet viljellä maata, on herättänyt hilpeyttä. Hetkeen ei kukaan olekaan enää tätä huhua viljellyt tosissaan, vitsi tästä on tullut. Taitaa olla tuulesta temmattu ja kevätpurojen lorinasta kuunneltu tämä "tieto". ---- Avioitumisohjeet: -On yleisenä käytäntönä, että mies ja nainen voivat avioitua keskenään nopeallakin varoitusajalla. Tällöin pari hakeutuu papin luokse ja puheille, joka näiden kanssa keskusteltuaan ja aviollisen esteettömyyden todettuaan voi vihkiä parin yhteen. Vihkiminen voi olla yksityisempi tapahtuma, tai sitten julkinen tapahtuma, jota väkijoukko voi yhdessä seurata ja juhlistaa. Usein avioitumista juhlistetaan viettämällä myös varsinaiset häät, jotka yleensä vietetään vihkimisen jälkeen. Häät ovat siis suuri tapahtuma, joihin osallistuu väkeä kummankin osapuolen suvusta ja tuttavapiiristä. Häiden vietto on yleistä, mutta ei aina välttämätöntä, ja erityisesti vakavaraisille ja rikkaille suvuille häät ovat tärkeä tapahtuma. Vähävaraisemmat ja muutkin henkilöt saattavat toisinaan jättää häät väliinkin ja tyytyä pelkkään papin vihkimiseen ilman suuria juhlallisuuksia. Jotta avioliitto saa lainvoiman, pitää siitä tulla merkintä papin suureen kirjaan. Rajakatseessa papinvirkaa pitää tällä hetkellä Serpent. Jojopan voi vihkiä nohvatovilaisten avioliittoja, samaten Jojopanin apulainen pappi Aoru. Kaksintaistelu-ohjeet: -Yleiset ohjeet kaksintaistelua silmällä pitäen. Laki sanoo seuraavaa: Mies voi haastaa kaksintaisteluun toisen miehen, mikäli (huom. naiset ja lapset siis eivät kaksintaistele koskaan) a) on hyvä syy b) haastettu ei ole esim. raajarikko, sokea tms. heiveröinen c) haastettu tai haastaja ei voi olla pappi, kuninkaan virkamies tai lähettiläs d) aatelista ei alempiarvoinen voi haastaa kaksintaisteluun. Laki ei käytännössä sano muuta. Lisäksi muutamia käytännön sanelemia juttuja: Kaksintaisteluun kelpaa hienosti syyksi esim. sanallinen kunnianloukkaus. Mikäli joku on esim. saattanut neidon raskaaksi häpeällisesti ja ei suostu avioliittoon neidon kanssa, niin tällöin neidon sukulaisten olisi jopa velvollisuus kaksintaisteluun haastaa. Kaksintaistelusta pakeneminen on luonnollisesti iso häpeä ja lopun ikäänsä saa kantaa pelkurin mainetta. Lisäksi ei olisi mahdotonta, että haastaja katsoisi oikeudekseen tappaa tavattaessa paennut pelkuri. Kielistä: -Mahtivuoren kieltä mallinnetaan pelissä suomella, hurjaviiniä taas englannilla. Kaikki pelihahmot osaavat mahtivuorta, ellei hahmoselosteessa toisin ilmoiteta. Hurjaviinin kieltä hahmot osaavat vain, jos asiasta on hahmoselosteessa erikseen mainittu. -Nohvatovin kieltä mallinnetaan ruotsilla, mutta erityisesti Vardakovin maakunnassa puhutaan yleisesti mahtivuorta, vaikka Vardakov Nohvatovin osa onkin. Hahmo osaa nohvatovia vain, jos hahmoselosteessa on asiasta erikseen mainittu. Muuta: -Naisen vaatetukseen kuuluu hame eikä housut normaalisti. Jos jollakin naisella on housut, vaikka hänen työtehtävänsä ei selkeästi housuja vaadi, niin naisen pukeutumista voi julkisesti paheksua (jos siltä tuntuu) tai hänelle huomauttaa asiasta (siis pelissä hahmona) tms. On joitakin hahmoja, joiden pukeutumiseen työn vuoksi kuuluu housut, esim. Herbertinvartion Sinikka. ----