Sami M.|1||6159686 ---- '''HUHUJA RAJAKATSE-JUHLAPELIIN: 20 VUOTTA RAJAKATSETTA''' ---- Edellisen pelin eli heinäkuun pelin huhupakettiin voi tutustua osoitteessa: http://www.rajakatsefantasia.fi/rkwiki/index.php?p=Huhut%3ARajakatseLXVIII Noidenkin huhujen lukeminen on kannattavaa, jos niihin ei ole vielä aiemmin tutustunut. HUHUT: 1. HUHUJA RAJAKATSEESTA JA MUUALTA VUORINIITYN MAAKUNNASTA: Aiemmin syksyllä, taverna Vanhan Piparin ollessa vielä varsinaisesti auki, koettiin Rajakatseessa ja taverna Vanhalla Piparilla varsin vilkas ja tapahtumantäyteinen päivä. Liikkeellä oli monia kulkijoita sekä läheltä että kaukaa, ja päivän mittaan oli monenlaista, sekä kohahduttavia että rauhallisempiakin tapahtumia. Linnakkeen sotilailla ja muillakin sotureilla riitti työtä alueen rauhoittamisessa. Torppari Nilsin vaimo Impi oli viimeisillään raskaana, ja hän oli saapunut taverna Vanhalle Piparille. Tarvittiin niin parantaja Mariaa kuin muitakin vakuuttamaan, että nyt läheiselle saunalle siitä. Siellä synnytys pian alkoikin. Synnytyksessä oli mukana auttamassa parantaja Maria, Sirja Melinan sisarista sekä tavernapiika Senni. Synnytys sujui muuten hyvin, mutta pian lapsen synnyttyä sisään saunaan paukkasi renki Uumo, veitsi kourassaan. Uumo iski veitsellään sinne tänne, hosuen parantajia ja sitten kaapaten äidistään irrotetun vauvan mukaansa. Uumo juoksi saunalta metsään, siellä olevaa uhrikiveä kohden, mutta aliupseeri Alpon onnistui kiivaan takaa-ajon päätteeksi saada Uumo kiinni. Uhkaava tilanne saatiin ratkaistua, Uumo vangittua ja lapsi pelastettua, lapsi palautettiin pikaisesti vanhemmilleen. Eli kovan järkytyksen jälkeen asiat palasivat kuitenkin uomiinsa. Uumon veitsellään sohimat naiset saatiin myös parannettua vammoistaan, kukaan ei kuollut. Tosin vammat paranivat hitaasti, kyllähän haavoista usein arpia jää. Mitä Uumoon tulee, tämä toimitettiin uudelleen Vuoriniittyyn, missä mies oli viime vuodet istunut vankilassa, johtuen edellisestä tempauksestaan. Nyt mies ei selvinnyt enää vankeudella, vaan hänet hirtettiin kolmen viikon kuluttua lapsenryöstöstä. Taverna Vanhalla Piparilla oli samana syysiltana hetken aikaa nuoria tyttöjä juomanlaskijoina, olivat ties mitä orpoja alkujaan ja Melinan sisarten jonkun jäsenen kontolla. Miten he tavernan töihin päätyivät, tietää Senni kertoa. No, pitkäaikaista pestiä tuosta ei muodostunut, ja tavernahan meni myöhemmin syksyllä kiinni. Tullisotilas Hartta oli puolestaan saanut oppilaan, nuoren pojan, joka toimi miehen aseenkantajana ja apulaisena. Pojasta olikin apua illan aikana koittaneissa tilanteissa. Hartta tietänee, missä poika on nykyisin. Rajakatseeseen ja taverna Vanhalle Piparille saapui samana päivänä suurehko seurue kauppiaita, keskustelemaan linnakkeen edustajien ja kauppias Vilhon kanssa kauppa-aseman perustamisesta alueelle. Mukana oli edustajia mm. Usvapellon kauppiassuvusta, samaten useita muita kauppiaita oli edustettuina. Neuvottelut kestivät kohtuu kauan, mutta sovintoon ilmeisesti päästiin sitten kuitenkin. Hankkeet kauppa-aseman rakentamiseksi Rajakatseeseen alkavat edetä ensi vuonna nyt syksyllä päätetyn pohjalta. Rajakatseesssa käyneet kauppiaat ostivat alueella käydessään samalla viljaa ja muita maataloustarvikkeita eri isänniltä, mm. isäntä Ilmarilta. Samoin jotain isännät kauppiailta ostivat. Sen sijaan perinteisiä Vuoriniityn matkojaan isännät eivät kuitenkaan halunneet lopettaa, eli monet isännät tekevät jatkossakin syksyisen markkinamatkan Vuoriniittyyn. Rajakatseen linnakkeen läheisellä naisten hoitokodilla/parantolalla oli samoihin aikoihin ollut sisäinen tarkastus meneillään, erilaisia väärinkäytöksiä kai epäiltiin. Tarkastusta johti pappi Matteus Masula. Kävi sitten illan mittaan niin, että vartijoista huolimatta talon johtaja pappi Halmir ja tämän pari apulaista karkasivat tiehensä. Pakoa helpotti se, että vaikka Halmir olikin arestissa, ei tämän uskottu yrittävän pakoa. Toisin kuitenkin kävi, ja Halmir pakeni erämaahan yhdessä talon kahden vartijan kanssa. Näitä ei ole sittemmin tavoitettu. Karkulaisten nykyinen olinpaikka ei kenenkään tiedossa, mutta miehistä on laadittu etsintäkuulutus. Näitä epäillään vakavista rikoksista, jotka liittyvät hoitokodin potilaiden kohteluun. Talo puolestaan jatkaa yhtä toimintaansa, sen jälkeen kun osa henkilökunnasta oli vaihdettu. Uusia potilaita ei ole kuitenkaan hetkeen vastaanotettu talolle. Rajakatseessakin oleskellut nuori nainen nimeltä Ainare kuoli saman tapahtumatäyteisen illan aikana linnakkeella, ilmeisesti jonkinlaiseen myrkytyskohtaukseen. Missä ja miten oli Ainare myrkytetyksi tullut, ei ole tiedossa. Tavernalla tuo kyllä aiemmin illasta kävi, mutta sen tarkemmin ei tiedetä. Nainen on myöhemmin haudattu Rajakatseen hautausmaalle. Ainareen kuolema on herättänyt myöhemmin äänekästäkin keskustelua ja arvostelua Vuoriniityn kaupungissa. Useat Melinan sisaret ja myöskin monet täti-ihmiset ovat puheissaan arvostelleet kovasti linnakkeen väen toimia tai toimettomuutta Ainareen suojelemiseksi. Erityisen katkeria ovat olleet Ainareen ystävät Milaet ja Rina, jotka ovat Ainareen tavoin kotoisin jostain muilta mailta. He ovat surunsa ilmaisun ohella syyttäneet linnakkeen väkeä sanan ja lupausten pettämisestä. No, naiset ovat yhä edelleen Vuoriniityssä, Melinan sisarten luona. Ainare oli naisten kertoman mukaan auttanut viranomaisia merkittävästi joidenkin rikollisten jäljittämisessä, ja kiitokseksi tästä avusta naista ei edes suojeltu riittävästi. No, minkälaisia pyyhkeitä on linnakkeen väki Vuoriniityn viranomaisilta saanut, ei ole tiedossa, mahdollisia moitteita ei ole tapana kuuluttaa kaikelle kansalle. Aliupseeri Gabrielin vaimo Nerina kuoli myös syksyllä samana iltana Rajakatseen linnakkeella jonkinlaiseen vakavaan sairaskohtaukseen, ilman että paikalla olisi ollut ketään parantajaa, joka olisi kyennyt tapahtumaa estämään. Hetkeä aiemmin kauppaseurueen jäsen Myrleena Usvapelto oli nähnyt naisen haamun kuljeskelevan tavernan läheisessä metsässä, tai ainakin Myrleena kertoi näin. Huhu väittää, että Nerina olisi ollut kuollessaan raskaana, toisaalta asiaa ei ole niin vahvistettukaan. Aliupseeri Gabriel oli ollut vahtivuorossa tavernalla, minne suru-uutinen toimitettiin. Gabriel otti tiedon vaimonsa kuolemasta suurella järkytyksellä ja surulla, ja poistui oitis linnakkeelle. Vielä samana iltana edelleen sureva Gabriel palasi takaisin tavernalle, tällä kertaa vapaalla ja melko juovuksissa. Nerina on sittemmin haudattu Rajakatseen uudelle hautausmaalle. Gabriel puolestaan on jatkanut aliupseerina, surustaan huolimatta. Liitosta jäi pieni lapsi, joka asuu vielä linnakkeella. Rajakatseessa kävi syksyllä kertoman mukaan myös joitakin esiintyjiä keskustelemassa Kaarlo Kempuran kanssa tulevan vuoden keskikesän juhlan esityksestä. Mitään erityistä esitystä ei Rajakatseessa vielä nähty, sen sijaan aikamoista näytöstä tuli ihan eri suunnalta (katso seuraava huhukokonaisuus). ---- Tietoa Melinan sisarten ja pamppukaartilaisten yhteenotosta: Melinan sisarten pyhäkkö oli saanut läpi kesän toimia melko rauhassa, paltamonistien muodostamasta uhasta, Paltamonin Rajakatseen vierailusta ja paltamonistien uhkauksista huolimatta. Pyhäkön talvikuntoon laittamisen ja sulkemisen lähestyessä alkoi kuitenkin tapahtua. Rajakatseeseen ja edelleen taverna Vanhan Piparin alueelle saapui useamman pamppukaartilaisen joukko, johtajanaan pappi Tarmo Savilato. Tämä oli aiemminkin koettanut saada pyhäkköä käyttöönsä, ja nyt hän oli oikein saanut Vuoriniityn maakunnantuomarilta valtakirjan, jonka nojalla saattoi vaatia välitöntä luovutusta eli pyhäkön käyttöönottoa yhden illan ajaksi. Joukko saapasteli pyhäkölle, ja tuolla tilanne alkoi kiristyä pamppukaartilaisten, Melinan sisarten ja paikallisen kaartin jäsenten välillä. Mitä tuona iltana pyhäkön edustalla lopulta tapahtui, jäi monelle vähäsen sekavaksi, mutta paikalta kuultiin äänekkäitä huutoja, iskujen tömähdyksiä sekä outoja suhisevia ääniä. Samoin alue täyttyi paksusta savusta. Kun tilanne oli ohitse, oli pamppukaartilaiset antautuneet kaartilaisille ja aseettomina, ja oudon vaisun oloisia. Joukon naispuolinen jäsen, Siru, oli kuollut saatuaan aseen iskuja ja pappi Tarmo Savilato kykki maassa kuolaten, puhuen järjettömiä. Kuollut nainen, vangiksi otetut pamppukaartilaiset ja Tarmo kuljetettiin aikanaan linnakkeelle, missä pamppukaartilaiset vapautettiin seuraavana päivänä. He saivat myös kuolleen toverinsa mukaansa, samaten mieleltään järkkyneen Tarmon he ottivat matkaansa. Mitä tuona iltana pyhäköllä sitten tapahtui? Tästä on vaihtelevia kertomuksia. Yleisesti todetaan, että joukon ennätettyä pyhäkölle pappi Tarmo vaati Melinan sisaria poistumaan välittömästi, ja kun tämä tapahtui hitaammin kuin Tarmo toivoi, ryhtyi hän saman tien solvaamaan sisaria, heidän pyhäkköään ja heidän toimintaansa. Tarmo ryhtyi myös kiroamaan pyhäkköä. Sanojensa vakuudeksi ja tehostamiseksi Tarmo veti esiin aseen, jonka julisti olevan itse Derecaksen miekka. Paikalla olleet kaartilaiset koettivat tälllöin riisua pamppukaartilaiset esillevedetyistä aseista, ja tämä osin tapahtuikin, muutaman pistäessä vastaan. Tilanne oli hyvin kireä. Sitten tapahtui kertoman mukaan todella outoja. Usvaa ja savua pulppusi maasta tai mistä lie, ja yksi pamppukaartilaisista, Siru-niminen nainen, alkoi voimakkaalla ja soinnikkaalla äänellä moittia pappi Tarmoa. Nainen myöskin kirosi Tarmon menettämään järkensä, ja kirous ilmeisesti oli voimakas, sen vaikuttaessa ilmeisesti välittömästi. Sotilaat ja heitä avustavat saivat päähänsä, että nainen oli mikä lie noituja ja kenties vaarallinen, ja iskivät tätä miekoillaan useita kertoja. Vaikka nainen hetken kävi maassakin, niin vielä jonkin aikaa nainen jyrisi Tarmolle. Tämän naisen kuultiin myös nimittämän itseään nimellä Ezekiel, Ezeriel tai jotain sinne päin. Eli nainen oli mahdollisesti joko jonkin henkiolennon valtaama ja pyhittämä, tai vaihtoehtoisesti riivaama. Yhtä kaikki, nainen kuoli sotilaiden iskuihin. Tätä naisen surmaamista pamppukaartilaiset pitivät suurena virheenä ja typeränä toilailuna, ja valittivat, eivätkö typerät sotilaat huomanneet naisesta kumpuavaa suurta voimaa, viisautta ja pyhyyttä. Joka tapauksessa, tilanne oli kaikille outo ja hämmentävä, ja vangitut pamppukaartilaiset, kuollut nainen kuin hulluksi tullut Tarmo-pappikin siirrettiin lopuksi Rajakatseen linnakkeelle. Pamppukaartilaiset potivat ilmeisesti ankaraa neuvottomuutta, sillä heidän omien puheidensa mukaan Ishakaa palveleva pyhä henkiolento oli ankarin sanoin tuominnut heidän erään johtajansa, pappi Tarmo Saviladon toimet. "Mitä tämä kertoo teistä", veisteli myös paikalla ollut pappi Nevin varsin oikeutetusti. Pamppukaartilaiset eivät vastanneet mitään, jäivät vain mietteisiinsä. Tuon päivän mentyä pamppukaartilaisryhmä oli vapaa kulkemaan minne mielivätkin. Siru-nimisen naisen ruumis kuljetettiin Vuoriniittyyn, missä nainen on haudattu kaupungin hautausmaalle kunnioittavin menoin. Sitten umpihullu Tarmo saatettiin Rantatörmään, ylipappi Paltamonin linnakkeelle, missä Tarmo luovutettiin toisten pappien huomaan. Huhutaan, että mainittu pamppukaartilaisseurue olisi maallikkosoturi Hikan johtamana poistunut tuon jälkeen Rantatörmän linnakkeelta ja myöhemmin riisunut käsivarsistaan P-nauhansa. Toinen huhu kertoo, että miehet piilottelisivat nyt jossakin, peläten ylipappi Paltamonin vihaa. Sellainenkin huhu kulkee, että miehet olisivat perustaneet oman pienen joukkion, Ezerielin seuraajat, mutta kukaan ei tiedä, onko tuossa perää. Pari kyseisistä pamppukaartilaisista on kyllä nähty syksyllä eri puolilla Vuoriniittyä ilman nauhojaan, eli tuskin jatkossa seuraavat enää sen enempää Tarmoa kuin Paltamoniakaan. Kuinka pahasti Paltamon on tapauksen johdosta partaansa repinyt, ei ole tiedossa. Mitä ylipappi Paltamon tästä kaikesta ajattelee, ei ole tiedossa. Ylipappi Paltamonin läheisiin alaisiin lukeutuva pappi Iskarus on sitä vastoin antanut Olyissä pari viikkoa sitten seuraavanlaisen julistuksen: "Rajakatseen tapahtumat tutkitaan ja niitä selvitetään. On mahdollista, että jotkut nimeltä mainitsemattomat mutta kavalat tahot ovat turvautuneet noituuteen ja hokkuspokkus-temppuihin sekoittaakseen mieliä, harhaanjohtaakseen oikeamielisiä ja kääntääkseen valheen todeksi ja toden valheeksi. Oikean opin soturien rivit kokivat syksyllä menetyksiä, kuoleman, hulluuden ja karkuruuden vuoksi, mutta me muut oikeamieliset emme salli itseämme hämättävän noilla niljakkailla keinoilla. Me emme kyseenalaista ylipappi Paltamonin viisautta ja tulemme tekemään kaikkemme, että myös syrjäkylien ihmiset tulevat vielä jatkossa jakamaan saman kannan. Tähän pyrimme ja tämän me myös toteutamme. Vääräoppiset kavahtakoot, sillä Paltamon on viisas mies. " Pappi Iskaruksen julistusta on kääröinä toimitettu eri puolille maakuntaa, mm, Bokeaan, Vuoriniittyyn ja Rajakatseeseen. Hyvä juttu, kunnollista liedensytykettä ei olekaan koskaan liikaa tarjolla. Rajakatseen sotilas Akseli Aivoitus ja palkkamiekka Nils toisaalta tekivät ehkä oikein puuttumalla tilanteeseen, toisaalta kuumaveristä soturi Nilsiä on arvosteltu siitä, että Nils käytännössä hakkasi miekalla aseettoman naisen kuoliaaksi. Toisaalta Akseli on puolustanut Nilsin toimintaa, tuossa tilanteessa oli vaikutelma siitä, että nainen on vaarallinen noita tai mikä lie, ja olisi ollut uskaliasta antaa naisen loitsia rauhassa yhtään sen pidemmälle. Eli olosuhteisiin nähden toimittiin kai asianmukaisesti. Seriffi Maru Rysen lienee enimmäkseen niellyt alaisten selitykset, eikä ole antanut moitteita tai rangaistuksia. Tosin huhutaan, että Nilsillä ja Akselilla olisi molemmilla tätä nykyä joitakin vaivoja, ties mistä aiheutuneita. Ainakin huhu liikkuu, että molemmilla olisi pahoja painajaisia nykyisin. Jos huhu on tosi, niin vaikea sanoa, miten moinen tieto on ylipäätään levinnyt. ---- Melinan sisaret ovat myöhemmin syksyllä sulkeneet Rajakatseen pyhäkkönsä talveksi ja nyt tulevan talven ajan pyhäkkö on tyhjillään. Vuoriniityssä ja Olyissä on järjestöllä toiset pyhäköt, joita pidetään auki läpi talven. Kerrotaan, että useampikin oppinut ja lukenut henkilö olisi käynyt läpi vanhoja kirjoja ja kirjahyllyjä, toivoen löytävänsä mainintoja ja lisäselvyyttä tuohon Ezerieliin liittyen, tai mikä lie oli kyseessä. Vielä ei ole tiedossa, mihin on päädytty ja mitä kaikkea on lopulta selville saatu, mutta muutamat papit ovat jo kertoneet, että mainitunniminen henkiolento on olemassa, ja se liittyy läheisesti Ishakaan. Huh, jos hengen esiintyminen oli ihan aito juttu, niin Tarmon toiminnan on täytynyt olla paha rienaus, jos tällainen henkiolento nyt esiintyi nimellään. Mikä tarkalleen aiheutti henkivaltojen puuttumisen tilanteeseen, tätä on lähinnä arvuuteltu. Kirjakauppias Tupru Eepos ilmaantui Rajakatseeseen syksyllä, olipa kovin metsittyneen näköinen tuo mies. Siistiydyttyään miehen kerrotaan käyneen kotitalollaan Vuoriniityssä, Eepoksen kirjansitomolla, vaimoaan Dariaa tapaamassa. Huhu väittää, että talon astiasto olisi mennyt kerta heitolla uusiksi miehen palattua, siinä määrin olisi lautasia Darian toimesta lentänyt... Tosin siihen ainakin on saatu vahvistus, että Daria ei ole raskaana, aiempi huhu alkusyksyltä oli ilmeisesti ihan perätön tai lähtöisin vain väärästä luulosta tai väärinkäsityksestä. Vuoriniityn armeijan väkeä ja Rajakatseen linnakkeen tiedustelijoita suoritti syksyllä eräretken pohjoiseen, Metsäpaikan kylästä kauas luoteeseen. Tuolla oli rannikkoa ja ilmeisesti sovelias satamapaikka. Partioiden saapuessa paikan päälle ei ollut enää tietoakaan laivoista eikä myöskään tavarantuonnista, mutta pari tyhjää mökkiä ja raivattu ranta viittasivat siihen, että satama on joskus siellä ollut. Tutkimuksia ulotettiin myös lähitiloille, joita oli harvakseltaan, mutta mitään kouriintuntuvaa ei ilmeisesti selville saatu. Jos tuossa paikassa oli siis ollut aiemmin joku salasatama, niin sen käytöstä on mahdollisesti luovuttu jo kesän aikana. Eli mistä viranomaiset vihjeensä saivatkin, niin kyseinen vihje oli kovin vanhentunut. No, saipa armeijan palveluksessa toimivat samoojat ja tiedustelijat hyvää kokemusta ja harjoitusta tuon retken aikana. Myös Rajakatseen alueen metsissä on edelleen harjoiteltu, vaihtelevin menetelmin. Samaten kerrotaan, että lisää tiedustelijoita kaivataan kuulemma edelleen linnakkeen palvelukseen. Pari naistakin linnakkeen tiedustelijoiden joukossa tätä nykyä on. Linnakkeen pappi Serpent otti syksyllä itselleen oppilaan, miehen nimeltä Turo Antinpoika. Hetkonen, eikös tuo mies ollut aiemmin kesällä pamppukaartien ja Paltamoninkin palveluksessa, ennen kuin "katosi" keskikesällä. Ehkä se katoaminen olikin vain kätevä keino irtisanoutua ikävän ja epämieluisen työnantajan palveluksesta. Syksyllä Rajakatseen alueen syystyöt saatiin maatiloilla päätökseen, linnake keräsi verot ja toimitti osan Vuoriniittyyn siltä osin, kuin oli tarvis. Suuri osa kerätyistä veroista oli tietysti elintarvikkeita ja jäi linnakkeen käyttöön. Alueen talonpojat ovat myöskin tehneet satokauden päätyttyä matkan Vuoriniittyyn markkinoille. Kaikki maalaisisännät palasivat tuolta ihan hyvässä voinnissa takaisin, mitä nyt kaupungin tavernoissa oli ehkä vähäsen otettu. Nyt sitten onkin hiljaisempi vuodenaika menossa, liikutaan ja työskennellään vähemmän ja tehdään sisällä puhdetöitä sikäli kun valo sen sallii. Eli keskitalven juhlaa tässä odotellaan, ei siihen ole enää mahdottoman montaa viikkoa... Taverna Vanha Pipari sulkeutui jo useampi viikko sitten, olisiko tuosta noin kuun kierron verran. Kesäaikaan kovin vilkas alue hiljeni tuntuvasti, kun kävijöitä ei enää ollut Melinan sisarten pyhäköllä, tavernalla tai vartiotuvallakaan. Joku satunnainen maalainen saattoi noilla suunnilla vielä kuljeksia, samaten ehkä jokunen eränkävijä tai linnakkeen sotilaskin käväisi ajoittain tuolla, alueen läpi kulkien. Nyt tänään taverna Vanha Pipari avataan kuitenkin poikkeuksellisesti yhden päivän ajaksi. Kaarlo Kempura on siis yhdessä Savihaaran ja vaimonsa Kirsin ja tämän veljen Jaakon kanssa saapunut tavernalle, ties mistä syystä, tai ehkä useammastakin. Huhutaan mm., että alueelle olisi saapunut joku kuninkaan viestinjulistaja, joka on saanut tehtävän antaa julistus nimenomaan tavernalla. Ehkä Kempura tuosta syystä avaa tavernansa, tai no, tiedä Kempurasta. Entäs se tavernaväki, onko sitä sitten tavernalla. No, mistä lie metsistä ja lähimailta onkin saapunut näille seuduille monenlaista kulkijaa, jotka syystä tai toisesta aikovat viettää hetken iltaa tavernalla, ennen kuin jatkavat kulkuaan. Linnakkeen kirjuri Terin kerrotaan saaneen tehtäväksi parin sotilaan kanssa saattaa nohvatovilainen herrasmies, sotilas Kaspar linnakkeelta taverna Vanhalle Piparille. Tuonne olisi määrä saapua joku arvovaltainen Nohvatovin virkamies tai sotilashenkilö tuota Kasparia noutamaan. Hyvä että taverna on sentään auki, niin ei tarvitse noiden ihan ulkosalla vain oleskella. Kasparin tapaus sai alkunsa Vuoriniityn kaupungissa pari viikkoa sitten, kun mainittu nohvatovilainen herrasmies ajautui sanaharkkaan ja pieneen tappeluun Vuoriniityn ehkä arvostetuimmassa tavernassa, "Vuoriniityn jalokivessä". Kaikkia asiahaaroja ei niin tunneta, mutta erään huhun mukaan Kaspar oli kännissä kuin käki. No, huhu voi olla vääräkin, mutta katuvaiselta on mies vaikuttanut. Lisäksi mies on siivo ja kunniallisen oloinen, eli mistään tavallisesta tavernaräyhääjästä ei liene kysymys. Huhutaan, että alueella liikkuisi nyt monenlaisten eränkävijöiden ohella salaperäisempääkin ja oudompaakin kulkijaa ja hiipparia, kuten nyt ainakin metsäläisiä ja muuta sellaista. No, siinäpä kuljeskelevat, ei autioilla rakennuksilla ole mitään kovin kummaa puuhattavaa. Tai noin ajateltiin ainakin vielä pari päivää sitten, kun taverna oli kiinni. Nyt saattaakin olla, että linnake vaivautuu laittamaan taverna-alueelle sotilaan tai parikin, kun väkeä on enemmän liikkeellä. Taverna Vanha Pipari on siis tänään auki, eli matkustavaiset ja asukkaat niin läheltä kuin kauempaakin ovat tervetulleita paikalle. Tosin taverna ei ole tarjoilullisesti täydessä terässä, tavernahenkilökuntaa on hivenen, astiat on talvivarastossa, eli omat juomamukit kullekin tulijalle mukaan omasta takaa. Kaarlo saattaa kukaties muistella noita kahdenkymmenen vuoden takaisia aikoja, silloinhan Kempuran taverna Rajakatseessa oli vastikään avattu, tosin aivan eri paikkaan eli Weldoonin linnakkeen ja Rajakatseen linnakkeen väliselle tieosuudelle. Sikäläinen taverna oli kuulemma aika talonrähjä, vanha aitta, jossa seiniäkään ei ollut kuin kolme... Ja kylmää sitten olikin, kaljakin jäätyi kuulemma tuoppeihin. Mitä muuta Kempura vanhoista ajoista muistaa, jää kuultavaksi, ei tiedä kuinka pahasti on juopon pää pehmennyt ja muisti mennyt vuosien mittaan. Toisaalta vanhojen asioiden kertaaminen auttaa niiden muistissa säilymistä, ja tuota kertaamista Kempura harjoittaakin ihan kiitettävästi... "Olenko muuten kertonut..." 2. HUHUJA MAAILMALTA: Huhutaan että upporikas kauppias Gynter "Hurjaviiniläinen" olisi tehnyt omistamallaan maatilalla syksyllä jonkin tieteellisen läpimurron tutkimustensa parissa. Varmuutta asiasta ei kuitenkaan ole. Mitä mies rakentelee Vuoriniityn läheisellä maatilalla, ei tiedetä, jonkinlaisesta koneesta puhutaan. Maatilan läheisyyteen ja osin sen maillekin on majoittunut pieni joukko sekä Rautahansikkaita että Paltamonin miehiä, ilmeisesti molemmat joukot Gynterin luvalla ja kutsumina. Tänä vuonna Nohvatovin kuninkaan hoviin oli saapunut arvokas seurue, ja pitkän vierailun päätteeksi syksyllä vietettiin Nohvatovin kaupungissa suuret ja komeat häät. Nohvatovin kuningas ja vieraana olleen hallitsijan tytär avioituivat siis keskenään. Häät menivät hyvin ja valtakuntien kerrotaan lähentyvän tämän merkittävän liiton myötä. Huhutaan mm., että kuninkaan hoviväki olisi kovin mieltynyt tulokkaiden vaateparsiin, eli vaikutteiden ottamista linee luvassa. Vauraat häät vietetään piakkoin lähiaikoina myös Vardakovissa, kun ruhtinas Mikaelin hovissa ja kansliassa työskentelevä ylikirjuri Anton Magor menee naimisiin Neryn kauppiasperheen vanhimman tyttären Irina Neryn kanssa. Anton on varakas ja vaikutusvaltainen leskimies, melko iäkäs myöskin, joten tulevan avioparin ikäero on huomattava. Molemmat suvut ovat varakkaita ja vaikutusvaltaisia, ja häät ja liitto lienee sukujen keskenään sopima ja järjestämä. Häät on määrä pitää noin viikon kuluttua Vardakovin kaupungissa. Näyttää olevan nohvatovilaisilla tapana naittaa nuoret neidot vanhoille äijille. No, tapahtuu samaa meillä Vuoriniityssäkin, on joku veistellyt. Mitä mahtaa Irina itse liitosta tuumata, ei ole tiedossa. Ruhtinas Simonide ja Mahtivuoren kuningas Jalko III ovat vihdoinkin ilmeisesti saaneet Diemund-petturin kuulustelut päätökseen. Huhutaan että tuomio olisi määrä lausua ja julistaa vielä tämän syksyn aikana. Saapa nähdä, vielä ei tiedetä, minkälaisen tuomion Diemund saa. Tullimaksuihin ei ole toistaiseksi tiedossa muutoksia, vaikka kuningas Jalko Kolmannen huhutaankin sellaisia suunnitelleen ja pohtineen. Ehkä tuleva vuosi näyttää, mikä on tilanne. Kuningas Jalko Kolmannen vaunut on varastettu. Ne löytyivät Suomurajan lähistöltä pohjoiseen pellolta akseleitaan myöten mutaan jätettynä. Kärryjen anastamisen epäillään tapahtuneen kuninkaan nuorimman veljen toimesta, ei aivan selvin päin toki, mutta asiasta ei ole täyttä selvyyttä ja varmuutta. Huhutaan että joitakin peikkoja olisi nähty Vardakovin maakunnan eteläisillä seuduilla. Mitä hakevat, ei ole tiedossa. Koska peikkoja ei ole kovin usein täälläpäin nähty, ei oikein tiedetä, miten nuo erottaa vaikkapa metsäläisistä. Ovat kuulemma tosin suurempia, pahansisuisempia ja vaarallisempia. Hyökkäilyjä kyliä tai maatiloja vastaan ei kuitenkaan tiedetä tapahtuneen. Vuoriniityn kaupungin kaduilla oli syksyllä kulkenut alaston, tuhkalla itsensä tahrinut ja itseään vitsalla ruoskinut mies, Tuhka-Eero, joka julisti kuulijoille kovaan ääneen: "Loppu on lähellä. Holvannon kone käynnistyy pian ja Kistopatsaat tukkivat tiet. Eloton ja elollinen kulkevat rinnan. Nälkäiset taulut palaavat takaisin, madot nousevat lihasta ja maito hapantuu. Joten tehkää parannus ja..." Tuossa vaiheessa vartiosto nappasi sekavan miehen kiinni ja toimitti tämän papiston hoiviin. ---- Avioitumisohjeet: -On yleisenä käytäntönä, että mies ja nainen voivat avioitua keskenään nopeallakin varoitusajalla. Tällöin pari hakeutuu papin luokse ja puheille, joka näiden kanssa keskusteltuaan ja aviollisen esteettömyyden todettuaan voi vihkiä parin yhteen. Vihkiminen voi olla yksityisempi tapahtuma, tai sitten julkinen tapahtuma, jota väkijoukko voi yhdessä seurata ja juhlistaa. Usein avioitumista juhlistetaan viettämällä myös varsinaiset häät, jotka yleensä vietetään vihkimisen jälkeen. Häät ovat siis suuri tapahtuma, joihin osallistuu väkeä kummankin osapuolen suvusta ja tuttavapiiristä. Häiden vietto on yleistä, mutta ei aina välttämätöntä, ja erityisesti vakavaraisille ja rikkaille suvuille häät ovat tärkeä tapahtuma. Vähävaraisemmat ja muutkin henkilöt saattavat toisinaan jättää häät väliinkin ja tyytyä pelkkään papin vihkimiseen ilman suuria juhlallisuuksia. Jotta avioliitto saa lainvoiman, pitää siitä tulla merkintä papin suureen kirjaan. Rajakatseessa papinvirkaa pitää tällä hetkellä Serpent. Jojopan voi vihkiä nohvatovilaisten avioliittoja, samaten Jojopanin apulainen pappi Aoru. Kaksintaistelu-ohjeet: -Yleiset ohjeet kaksintaistelua silmällä pitäen. Laki sanoo seuraavaa: Mies voi haastaa kaksintaisteluun toisen miehen, mikäli (huom. naiset ja lapset siis eivät kaksintaistele koskaan) a) on hyvä syy b) haastettu ei ole esim. raajarikko, sokea tms. heiveröinen c) haastettu tai haastaja ei voi olla pappi, kuninkaan virkamies tai lähettiläs d) aatelista ei alempiarvoinen voi haastaa kaksintaisteluun. Laki ei käytännössä sano muuta. Lisäksi muutamia käytännön sanelemia juttuja: Kaksintaisteluun kelpaa hienosti syyksi esim. sanallinen kunnianloukkaus. Mikäli joku on esim. saattanut neidon raskaaksi häpeällisesti ja ei suostu avioliittoon neidon kanssa, niin tällöin neidon sukulaisten olisi jopa velvollisuus kaksintaisteluun haastaa. Kaksintaistelusta pakeneminen on luonnollisesti iso häpeä ja lopun ikäänsä saa kantaa pelkurin mainetta. Lisäksi ei olisi mahdotonta, että haastaja katsoisi oikeudekseen tappaa tavattaessa paennut pelkuri. Kielistä: -Mahtivuoren kieltä mallinnetaan pelissä suomella, hurjaviiniä taas englannilla. Kaikki pelihahmot osaavat mahtivuorta, ellei hahmoselosteessa toisin ilmoiteta. Hurjaviinin kieltä hahmot osaavat vain, jos asiasta on hahmoselosteessa erikseen mainittu. -Nohvatovin kieltä mallinnetaan ruotsilla, mutta erityisesti Vardakovin maakunnassa puhutaan yleisesti mahtivuorta, vaikka Vardakov Nohvatovin osa onkin. Hahmo osaa nohvatovia vain, jos hahmoselosteessa on asiasta erikseen mainittu. Muuta: -Naisen vaatetukseen kuuluu hame eikä housut normaalisti. Jos jollakin naisella on housut, vaikka hänen työtehtävänsä ei selkeästi housuja vaadi, niin naisen pukeutumista voi julkisesti paheksua (jos siltä tuntuu) tai hänelle huomauttaa asiasta (siis pelissä hahmona) tms. On joitakin hahmoja, joiden pukeutumiseen työn vuoksi kuuluu housut, esim. Herbertinvartion Sinikka. ----