Sami M.(Vieras)|2||4918229 '''HUHUPAKETTI PELIIN RAJAKATSE L: KOHOAMISEN RIITIT''' 1. Huhuja Rajakatseessa pidetyistä keskikesän markkinoista ja niiden jälkiseurauksista: -Rajakatseessa pidettiin markkinat keskikesän juhlan aikaan ja paikan päälle oli saapunut useita kaupustelijoita eri puolilta. Markkinathan järjesti varakas nohvatovilainen kauppiaanleski Elena Dapivi edesmenneen Derecas-pappi Melinan kunniaksi. Elena on puolestaan oleskellut Rajakatseessa vielä markkinoiden jälkeenkin, mm. yöpyen Weldoonin linnakkeella ja tähtitaivasta tarkkaillen. -Markkinat ja keskikesän juhlat sujuivat Rajakatseessa "kohtalaisen rauhallisesti", eli mitään aivan tavattomia järjestyshäiriöitä ei aiheutunut. Toki virkavallalla riitti työtä muutamien epäilyttävien hiippareiden seuraamisessa ja kuulustelemisessa. Erityisen epäilyttäviltä virkavallan silmään näyttivät sisarukset Usva ja Ella, ja näiltä löytyikin tutkittaessa jotakin laitonta huumaavaa yrttiä. Naiset puhuivat myös monenlaista levotonta, mm. väittivät, että heidän rikkomuksensa olisi Koskalan pehtoorin Eerikin ja tämän vaimon syytä. Viranomaisia tällaiset väitteet lähinnä huvittivat. Kummallisesti käyttäytyi myös Elenan sukulainen Mikael Dapivi, joka päätyi samaten putkaan kuten sisaruksetkin. Tämä mies kuulemma mm. yritti lyödä aliupseeri Alpoa ja lisäksi jutteli ihan levottomia, mm. Primaksen palvomisesta. Jos kaikki tällaiset puheet otettaisiin ihan tosissaan ja vakavissaan, niin tuollaisilla puheilla voisi helposti järjestää itsensä todella vaikeuksiin, esim. hankkia jopa kuolemantuomion. Viranomaiset totesivat kuitenkin siskosten ja Mikaelin puheet lähinnä höpötykseksi. Mikael sai siis sakot ja istui tovin linnakkeen tyrmässä, sittemmin hänet on palautettu takaisin kotiin Vardakoviin. Tuollakin mies on käytetty tyrmän kautta, mutta miehen kerrotaan vapautuneen jo kesän aikana. Huhujen mukaan tämä sotilasuralle tähdännyt mies onkin lähetetty sotilaspalvelukseen jollekin nohvatovilaiselle linnakkeelle. Sisarukset puolestaan vapautettiin keskikesän juhlien mentyä muutaman päivän päästä kun heitä oli käytetty ensin arvioitavina Rajakatseen naisten hoitokodilla. Sittemmin naiset ovatkin palailleet niille maatiloille, missä ovat työskennelleet. Usvahan on töissä isäntä Ilmarin maatilalla, Ella puolestaan Koskalan suvun omistamalla maatilalla. Rajakatseen markkinoilla kävi myös korkea-arvoinen nainen Esmeralda Koskala, suvun päämiehen Fredericin täti. Arvokas nainen aiheuttikin markkinoilla vipinää, kun nainen oli hukannut korvakorunsa luulleen sitä varastetuksi. Korua ja varasta etsittäessä koko markkinaväki jouduttiin siis tarkastamaan. Oli Esmeralda totisesti nolon näköinen, kun havaittiin että koru oli vain pudonnut ja roikkui hänen vaatteistaan. Kaukaa ei Esmeralda tämän tapauksen jälkeen markkinoilla enää viihtynytkään, vaan lähti naurun saattelemana harmistuneena pois. Markkinoilla riitti Esmeraldan järjestämän korunetsintä-seuraleikin lisäksi paljon muutakin ohjelmaa, mm. soittelijoita ja laulajia oli paikalla useita. Etelästä oli saapunut markkinoille myös erikoinen esiintyjäryhmä, jossa oli niin näyttelijöitä, narri, ennustaja kuin jokin luonnonoikkukin. Tämä seurue on sittemmin keskikesän juhlien mentyä asettunut vielä asustelemaan Rajakatseen seuduille. Kertoman mukaan he ovat mm. kyselleet maatilaa hankittavaksi. Rajakatseessa olisi toki tämä entinen Lonttiposken tila kaupan, mutta se on kuulemma liian kallis heille. Seurue oleskeleekin tätä nykyä isäntä Petterin mailla, eräässä metsätorpassa. -Suutari Sulevi myi markkinoiden aikaan maatilansa Arvo Uskonpojalle ja muutti pysyvästi Aino-vaimoineen takaisin Vuoriniittyyn. Rajakatseessa on siis uusi isäntämies. Arvo on poikamies ja vauraan talon poikia taustaltaan. -Keskikesän juhlat olivat myös Melinan sisarille tärkeä tapahtuma, pidettiinhän markkinatkin Melinan muistoksi. Melinan sisaret saivat useita lahjoituksia, joista vaikuttavin oli itse Elena Dapivilta, kaikkiaan 400 kuparirahan arvoinen lahjoitus. Myös useita muita lahjoituksia siis tuli. Huhu kertoo myöskin, että eräs mieshenkilö koetti tarjota sisarille jopa pientä pussillista jalokiviä, mutta tuota pussia Melinan sisaret eivät kuitenkaan halunneet ottaa vastaan. Avun tarjoaja lienee ollut Melinan sisarille epämieluinen tai vastenmielinen, kun tarjottu lahjoitus ei kelvannut. Lahjan antaja ei kuitenkaan ollut enää sittemmin tavoitettavissa tai huolinut lahjaa takaisin. Jalokivipussi on kuitenkin toimitettu Vuoriniityn Derecas-temppelille, ja se on sieltä alkuperäisen lahjoittajan noudettavissa seuraavan vuoden ajan. Jos pussia ei tänä aikana noudeta, niin jalokivet katsotaan lahjan sijasta hylätyksi omaisuudeksi ja löytötavaraksi, jonka papisto ottaa haltuunsa. Näin on ainakin julkisesti kerrottu. -Markkinoiden virallinen suojelija oli ritari Edgar eli tuttavallisemmin Älliskö. Juhlien aikaan olikin paikalla useita Herbertinvartion sotureita, jotka avustivat Rajakatseen sotilaita järjestyksen ylläpitämisessä. Herbertinvartiolaisista tiedetään sellainenkin juttu, että järjestön soturi Fleck Kanto ja Sanni "Tuuri" -niminen nainen menivät keskikesän jälkeen naimisiin. Sannistahan kaikki muistavat, mikä tämä oli aiemmin naisiaan, mutta asia ei näytä Fleckiä juuri haittaavan. -Juhlien jälkimmäisenä päivänä riitti myös hämminkiä. Tulliupseeri Severi sai käteensä osuman, kun eräs Jomsti-niminen salakuljettaja löi tätä miekalla käteen. Jomstia ei hengissä kiinni saatu, vaan tämä kuoli tuossa rytäkässä sotilaita vastaan. Jomstin repusta löytyi kuitenkin vain lankakerä ja nauloja. Miksi Jomsti ylipäätään noin pillastui, on epäselvää. Ennen pillastumistaan oli tämä kysellyt Usva- nimistä naista ja jotakin viiniä vahvempaa. Tulliupseeri Severi on sittemmin viettänyt paljon aikaa yhdessä vaimonsa, parantaja Marian kanssa isäntä Ilmarin maatilalla. -Isäntä Jurkama julistettiin keskikesällä kuolleeksi, olihan tämä ollut jo kokonaisen vuoden ajan kadoksissa eli oletettavasti siis kuolleena. Alisa sai näin ollen oikeuden hallita maatilaansa. Jos Alisa menee naimisiin, niin Jurkama, vaikka hän sittemmin elävänä löytyisikin, tuskin enää palaisi isännäksi tilalleen. Oikeudellisesti tilanne menisi toki hivenen hankalaksi. Muutaman kosinnan Alisa joka tapauksessa lienee jo saanutkin, mutta ei ole vielä kenellekään vaimoksi suostunut. -Diemundin kirjaksi kutsuttu kirja vaihtoi keskikesällä Rajakatseessa omistajaa Derecas-papistolta Simoniden ruhtinaalle, tai käytännössä siis hänen edustajalleen. Kirja on kuulemma toiselta nimeltään joku "Synkkien salaisuuksien kirja". Kirjan nouti Rajakatseesta ritari Torsten, joka toimi jokunen vuosi sitten Rajakatseen varustuksella komentavana upseerina. -Markkinoilla oli paikalla myös naispuolinen metsäläinen. Erikoista tuossa oli, että metsäläinen istui enimmäkseen ihan rauhassa, eikä aiheuttanut sen kummempia häiriötä. Perään häntä toki katsottiin, varkausyritysten varalta. -Derecas-papisto "kunnostautui" myös markkinoilla monin tavoin. Paikallinen pappi Serpent oli kuulemma ottanut siinä määrin lujasti, että hänet täytyi yöllä taluttaa linnakkeelle takaisin. Vuoriniitystä saapunut pappi Klemens taas kuulemma lähenteli useampia naisia markkinoiden yöllä tavernalla. Paikalla oli kolmaskin Derecas-pappi, pappi Nevin. Tämän toimista ei ole kuohuttavia huhuja syntynyt markkinoiden tiimoilta, ellei sellaiseksi lasketa tuon metsäläisnaisen kanssa kaveeraamista. Vastavuoroisesti Zada-pappi Aorusta kerrotaan, että tämä olisi suorittanut nuoruudessaan tapon, ja että mies olisi nyt itse tavernalla avoimesti kertoillut asiasta. Juttuja "tappajapapista" onkin lähtenyt liikkeelle. -Rajakatseen varustuksen sotilaat ovat keskikesän jälkeen joutuneet linnakkeella rakennustöihin, nimittäin parantelemaan varustuksen rakenteita sekä julkisivua. Hiki on virrannut rakennustöissä muutenkin kuuman kesän aikana ja varustus onkin nykyisin ihan hyvässä kunnossa. Viimeksihän sitä kunnostettiin vuosi sitten, Rajakatseen taistelun muistojuhlan edellä. Huhutaan, että juuri Torsten olisi laittanut näille tämänkertaisille hankeille lisävauhtia. -Piika Impi on kuulemma lähtenyt keskikesän jälkeen pois isäntä Petterin maatilalta. Ei isäntä Petterin vuoksi vaan Uumo-rengin vuoksi. Huhujen mukaan Impi olisi ryhtynyt parantaja Marian oppitytöksi, eli oleskelee siellä missä Mariakin. -Markkinoilla oli liikkeellä semmoisia tuhmia kuvia, missä oli kuvattuna tämmöisiä - ööö - aikuisten juttuja. Kuka niitä levitteli tai mistä niitä saisi - ei kerrota. 2. Loppukesän ja alkusyksyn huhuja niin maailmalta kuin Rajakatseestakin: -Keskikesän jälkeen loppukesä on ollut lämmin ja helteinen, suorastaan poikkeuksellisen kuuma. Maatiloilla ja muissakin töissä on totisesti hikoiltu kesän mittaan. Lisäksi kesällä esiintyi poikkeuksellisen voimakkaita rajuilmoja. Rajuilmat myös sytyttivät muutamia tulipaloja kesän aikana, ja tulipalon alkuja kerrotaankin olleen sekä Mahtivuoressa että Nohvatovissa varsin paljon. Kaikki tulipalot eivät toki rajuilmoista johtuneet, vaan kaupungeissa ympäri valtakuntia syttyi useampia pieniä tulipaloja myös yleisen varomattomuuden ja huolimattomuuden takia. Tulipalo eli kutsumanimeltään "Punainen kukko" onkin ahtaasti rakennetuissa ja puutalovaltaisissa kaupungeissa erityisen pelätty uhka. Myös Vuoriniityn kaupungissa koettiin loppukesällä uhkaava tulipalo. Oivari-nimisen savenvalan työpaja oli syttynyt tuleen yön aikana ja koko rakennus paloi yöllä käyttökelvottomaksi. Lähikorttelien ihmisten ponnisteluiden ja sammutustoimien ansiosta onnistuttiin kuitenkin estämään tulen leviäminen toisiin taloihin. Vaikka parin viereisen talon katot hivenen kärähtivätkin, vältettiin todellinen suurpalo. Tulipalon syistä on eri arveluja. Toisten puheiden mukaan tulipalo olisi johtunut Oivarin palvelijattaren huolimattomuudesta, joidenkin hurjien huhujen mukaan tulipalo olisi ollut tahallinen tuhotyö ja Iivin palvojien tai Kaaoslähteen tekosia. -Kuten tähtitaivaan tarkkailijat olivat jo aiemmin ennakoineet, syksyllä pohjoiselle taivaalle todella ilmaantui pyrstötähti eli komeetta. Tämä komeetta on lentänyt tasaisesti ja kirkkaasti valkoisena loistaen halki taivaan. Pyrstötähti on siis nähty tavallisia tähtiä huomattavasti kirkkaampana valopisteenä iltaisin ja öisin pohjoisella taivaalla. Päivisin ja pilvisen sään aikaan aikaan se ei luonnollisestikaan ole näkyvissä. Vaikka pyrstötähti ei lennäkään suoraan yläpuolella vaan noin 50-60 asteen kulmassa taivaanrantaan nähden, niin koetaan silti sen olevan tämänkin alueen yläpuolella ja luovan vaikutuksensa koko maailmaan. Mihin asioihin tällainen pyrstötähti sitten vaikuttaa, siitä on paljon erilaisia näkemyksiä ja väitteitä esitetty. Joidenkin julistajien mukaan pyrstötähti on erittäin huono enne ja se ennakoi sotia ja suuria levottomuuksia, toisten mukaan taas pyrstötähti enteilee myönteisempiä asioita, kuten henkistä kasvua ja onnellisia aikoja. Jotkut myös väittävät, että ajankohta olisi erityisen otollinen erilaisten taikarituaalien kannalta. Samaten monenlaisia julistajia on ollut syksyllä liikkeellä ympäri valtakuntia ja myös erilaisten suojelevien riipuksien ja muiden taikakalujen kauppiaita on ollut liikkeellä varsin runsaasti. Papistot ovatkin koettaneet suitsia liikaa innostuneita julistajia, humpuukiennustajia ja taikakalujen kauppiaita. Joka tapauksessa komeetan lento on jo pari viikkoa jatkuttuaan ollut tähtitaivaan tarkkailijoille mielenkiintoista seurattavaa, ja oletettavasti komeetta on näkyvissä vielä runsaan viikon ajan. (Jos joku miettii, miltä tuollainen pyrstötähti pohjoisella ilta- ja yötaivaalla näyttää tai on näyttävinään, niin suurin piirtein tältä: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Comet-Hale-Bopp-29-03-1997.jpeg ) -Eräs tähtitaivasta ja pyrstötähden lentoa tiiviisti tarkkaillut henkilö on Elena Dapivi, joka on oleskellut jo keskikesästä lähtien Rajakatseessa. Nainen on viihtynyt myös Melinan sisarten pyhäköllä. Mitä tulee muuhun Dapivien sukuun, huhutaan, että heillä olisi ollut kesän kuluessa jonkinlainen sukukokous eteläisessä Nohvatovissa. Mitä asioita on tässä sukukokouksessa mahdollisesti käsitelty, ei ole vielä sen laajemmin tiedossa. -Rajakatseen linnakkeen sepän apulainen Samuel "Vasamanpoika" on lähtenyt jälleen loppukesästä eräretkilleen ja viipynee vielä pitkään poissa. Ainakaan ei ole tietoa, koska Samuelin on määrä palata takaisin, kukaties ennen talvea. -Rajakatseen sotilas Arren-Bertil teki loppukesällä matkan Vuoriniityn kaupunkiin, ja takaisin tullessaan hänellä oli molemmat lapsensa, eli Reilu ja Anna mukanaan. Lapset ovat sittemmin asustelleet mm. Bertilin mökillä sekä isäntä Ilmarin maatilalla. Lasten takaisinsaamiseen kerrotaan vaikuttaneen sen, että viime kädessä tuomari Aljo Koskala olisi ratkaissut lasten huoltajuusasian Bertilin eduksi. Bertil onkin ilmeisesti hankkinut ystäviä oikeista paikoista. -Vuoriniityn kaupungin vankilasta vapautettiin tänä syksynä Senja-nimellä tunnettu, oudohko naishenkilö. Nainenhan joutui vuoden 468 kevättalvella vankeuteen siitä, että oli koettanut huumata ihmisiä Tupru Eepoksen kirjansitomollaan järjestämillä kutsuilla. Nyt nainen pääsi siis vapaalle jalalle, liekö sitten hyvä käytös tai jokin muu seikka edistänyt vapautumista. Senja kuulemma löysi uuden työpaikan varsin nopeasti. -Kerrotaan myös, että keskisessä Nohvatovissa liikuskelisi edelleen joku Ruttotyttö-niminen lainsuojaton varas, jota ei ainakaan toistaiseksi ole saatu kiinni. Olisiko tuolla naisella jokin yhteys tuohon vuosia sitten kuolleeseen ja pelättyyn Rutto-nimiseen murhamieheen? -Syksy on siis koittanut ja maataloustyöt monella maatilalla ovat jo kääntyneet loppusuoralleen. Myös veronkanto on yleisesti ottaen suoritettu ja Rajakatseenkin sotilaat kiertelivät viime viikkoina Rajakatseen alueen maatiloilla seriffi Maru Rysenin ja kirjuri Terin johdolla. Enimmäkseen verot kerättiin tilojen maataloustuotteina. Alueen maatiloista vain Koskalan omistamalla maatilalla ei käyty, siellä veronkannosta huolehtivat Koskalan suvun omat miehet. -Huhu kertoo myös, että karjapiika Ella olisi saanut pari päivää sitten lähteä tiehensä Koskalan maatilalta. Huhun todenmukaisuudesta ja irtisanomisen syistä ei ole vielä tietoa. Sinänsä aika epätavallista irtisanoa väkeä maatiloilta talvea vasten, toisaalta Koskalan maatilan pehtoori Eerikkiä ei noin muutenkaan luonnehdita mukavaksi mieheksi. -Syksyn mittaan taverna Vanha Pipari on ollut edelleen auki ja asiakkaita onkin riittänyt. Lähiviikkoina taverna tulee kuitenkin luultavasti sulkemaan ovensa, talvisin sitä ei ole auki pidetty. Myös tavernaseudulla sijaitsevalla Melinan sisarten pyhäköllä on edelleen riittänyt syksyllä toimintaa ja kävijöitä, maallikkojärjestö Melinan sisarten naiset ovat edelleen opettaneet ihmisiä, avustaneet hädänalaisia ja keränneet lahjoituksia. Naisilla on myös esiteltävänään uusi kirjanen "Melinan sisarten Oppahinen", joka lienee jonkinlainen lyhennelmä Melinan kirjasta. Tätä lyhennelmää onkin tarjottu kiinnostuneille luettavaksi. Derecas-papit eivät ole vielä sen vahvemmin ottaneet kantaa tähän kirjaseen, mutta ilmeisesti siinä ei ole mitään sellaista, mikä olisi uhannut aiheuttaa välittömän poiskeräämisen. -Huhu kertoo myös, että Melinan ruumiin sijainti olisi saatu viimein selville, ainakin tällaista väitetään. Melinan ruumishan on ollut kadoksissa naisen kuolinpäivästä lähtien, eli keskikesästä 467. Koskalan aatelissuvun päämies Frederic Koskala lupasi viime vuonna hautapaikan selvillesaavalle kaikkiaan 1000 kuparirahaa, mutta vielä toistaiseksi ei ole kukaan tullut hautapaikkaa kertomaan ja palkkiota lunastamaan. Toki aina välillä liikkuu juttuja siitä, että Melinan ruumiin olisi joku löytänytkin, ja mm. ajoittain muutamat huijarikauppiaat kauppaavat pyhäinjäännöksinä mm. väitettyjä Melinan sormien nikamia ja muuta vastaavaa. -Noin kaksikymmentä vuotta sitten käydyn sodan vainajia on edelleen keskikesän jälkeen etsitty valtakuntien rajaseuduilta, eli Derecas-papisto on suhtautunut myönteisesti nohvatovilaisten suorittamiin hautapaikkojen etsimiseen rajan tälläkin puolella. Nyt Zada-papisto on puolestaan tehnyt Mahtivuoren valtakunnalle vastapalveluksen, eli muutama sotien aikaan sotavangiksi jäänyt mies vapautetaan nyt tänään Rajakatseessa ja luovutetaan mahtivuorelaisille. Jaa, mikä lienee syynä, että noitakin miehiä on ylipääätään noin kauan vankina edes pidetty? Monelle tuli myöskin yllätyksenä, että tällaisia sotavankeja on ylipäätään vielä jäljellä. Saattaa heitä siis olla vielä tämän vapautuksen jälkeenkin. Mitenköhän noin pitkään vankina olleet miehet oikein sopeutuvat vapaana oloon? -Nyt syksyllä Rajakatseeseen on kuulemma jälleen kokoontumassa eri jalokivikiltojen ja pappiskuntien väkeä neuvonpitoon. Mikä on neuvonpidon aiheena, ei ole sen laajemmin tiedossa, mutta tämäkin kokous tapahtuu Deinosanin jalokivikillan kokoonkutsumana. Jos siis haluaa nähdä eri kiltojen arvovaltaisia henkilöitä, niin taverna Vanhan Piparin läheisyydessä niitä tänään kaiketi liikuskelee. -Kerrotaan myös, että Vardakovista on tulossa Rajakatseeseen Zharin mestareiden saattue, johon kuuluu kummallista huppuväkeä. Mitä näiden huppujen alla piilee, ei tiedetä. Kyse lienee jonkinlaisesta arvokkaasta valtuuskunnasta, ainakaan ei ole syytä olettaa, että Zharin mestarit minkään salaseuran kanssa vehkeilisivät. Zharin mestarit toteuttivat syksyn aikana myös jonkinlaisen toimituksen Weldoonin linnakkeelle. Mitä linnakkeelle tuodussa kuormassa ja suuressa arkussa oli, ei tiedetä, mutta kuljetus oli hyvin vartioitu. -Jo pidempään on liikkunut huhuja siitä, että Rajakatseen linnakkeella koettaisiin piakkoin ylennyksiä. Erityisesti on huhuttu, että tiedustelualiupseeri Alpo ylennettäisiin apulaisseriffiksi ja sotilas Arren-Bertil puolestaan ns. vanhemmaksi sotilaaksi. Tänään Rajakatseen linnakkeelle saapuikin korkea-arvoinen tarkastaja Vuoriniityn armeijasta, nimeltään Johannes Puronkohina. Mies on tutustunut linnakkeeseen ja keskustellut seriffi Maru Rysenin kanssa joistakin asioista. Nyt suuri joukko linnakkeen sotilaita on kokoontunut varustuksen pihamaalle jotakin tilaisuutta varten. Ilmeisesti ylennystapahtuma on kyseessä. -Mitä tulee edelliseen apulaisseriffiin Frederic Seukseen, tämän katoamisesta on tullut syksyllä jo kuluneeksi yli vuosi. Pappi Serpentin onkin ilmeisesti määrä vielä aivan lähiaikoina, mahdollisesti tänään, julistaa Frederic kuolleeksi. Jahka näin tapahtuu, Fredericin entinen puoliso Minerva on leskenä vapaa avioitumaan uudelleen, jos niin haluaa. ---- Avioitumisohjeet: -On yleisenä käytäntönä, että mies ja nainen voivat avioitua keskenään nopeallakin varoitusajalla. Tällöin pari hakeutuu papin luokse ja puheille, joka näiden kanssa keskusteltuaan ja aviollisen esteettömyyden todettuaan voi vihkiä parin yhteen. Vihkiminen voi olla yksityisempi tapahtuma, tai sitten julkinen tapahtuma, jota väkijoukko voi yhdessä seurata ja juhlistaa. Usein avioitumista juhlistetaan viettämällä myös varsinaiset häät, jotka yleensä vietetään vihkimisen jälkeen. Häät ovat siis suuri tapahtuma, joihin osallistuu väkeä kummankin osapuolen suvusta ja tuttavapiiristä. Häiden vietto on yleistä, mutta ei aina välttämätöntä, ja erityisesti vakavaraisille ja rikkaille suvuille häät ovat tärkeä tapahtuma. Vähävaraisemmat ja muutkin henkilöt saattavat toisinaan jättää häät väliinkin ja tyytyä pelkkään papin vihkimiseen ilman suuria juhlallisuuksia. Jotta avioliitto saa lainvoiman, pitää siitä tulla merkintä papin suureen kirjaan. Rajakatseessa papinvirkaa pitää tällä hetkellä Serpent. Jojopan voi vihkiä nohvatovilaisten avioliittoja. Kaksintaistelu-ohjeet: -Yleiset ohjeet kaksintaistelua silmällä pitäen. Laki sanoo seuraavaa: Mies voi haastaa kaksintaisteluun toisen miehen, mikäli (huom. naiset ja lapset siis eivät kaksintaistele koskaan) a) on hyvä syy b) haastettu ei ole esim. raajarikko, sokea tms. heiveröinen c) haastettu tai haastaja ei voi olla pappi, kuninkaan virkamies tai lähettiläs d) aatelista ei alempiarvoinen voi haastaa kaksintaisteluun. Laki ei käytännössä sano muuta. Lisäksi muutamia käytännön sanelemia juttuja: Kaksintaisteluun kelpaa hienosti syyksi esim. sanallinen kunnianloukkaus. Mikäli joku on esim. saattanut neidon raskaaksi häpeällisesti ja ei suostu avioliittoon neidon kanssa, niin tällöin neidon sukulaisten olisi jopa velvollisuus kaksintaisteluun haastaa. Kaksintaistelusta pakeneminen on luonnollisesti iso häpeä ja lopun ikäänsä saa kantaa pelkurin mainetta. Lisäksi ei olisi mahdotonta, että haastaja katsoisi oikeudekseen tappaa tavattaessa paennut pelkuri. Kielistä: -Mahtivuoren kieltä mallinnetaan pelissä suomella, hurjaviiniä taas englannilla. Kaikki pelihahmot osaavat mahtivuorta, ellei hahmoselosteessa toisin ilmoiteta. Hurjaviinin kieltä hahmot osaavat vain, jos asiasta on hahmoselosteessa erikseen mainittu. -Nohvatovin kieltä mallinnetaan ruotsilla, mutta erityisesti Vardakovin maakunnassa puhutaan yleisesti mahtivuorta, vaikka Vardakov Nohvatovin osa onkin. Hahmo osaa nohvatovia vain, jos hahmoselosteessa on asiasta erikseen mainittu. ----