Sami M.(Vieras)|2||5039511 HUHUJA PELIIN RAJAKATSE 68: KAUPPIAITTEN SYYSRETKI Edellisen pelin eli heinäkuun pelin huhupakettiin voi tutustua osoitteessa: http://www.rajakatsefantasia.fi/rkwiki/index.php?p=Huhut%3ARajakatseLXVII Noidenkin huhujen lukeminen on kannattavaa, jos niihin ei ole vielä aiemmin tutustunut. 1. Huhuja Rajakatseesta: Kempuralla ja Melinan sisarilla lienee viimein pätevä ja pysyvä vuokrasopimus Melinan pyhätöstä. Isäntä Jurkaman vaimo Alisa haluaa kuulemma palkata karjapiian maatilalle. Jurkama lienee eri mieltä asiasta kuitenkin, jaa-a, kysymällä selviää, että onko tuolla maatilalla töitä vai ei. Joku Sinna -niminen metsästäjäperheen tytär on keskikesällä palkattu kuulemma ainakin jonkinlaiselle koeajalle Rajakatseen varustukselle tiedustelutehtäviin. Samaten muitakin maalaisia on tiedustelijaoppiin otettu, pari piikaa ja pari renkiä lähialueilta, lisäksi joku metsästäjäkin. Mihin näitä tiedustelijoita sitten tarvitaan? Ilmeisesti tulossa on joku metsäläisalueille mahdollisesti jossakin vaiheessa suuntautuva operaatio, mihin tarvitaan tällaisia tiedustelijoita. Tai noin huhut kertovat. Tiedustelijaoppiin otetaan ehkä vielä lisääkin kokelaita. Varaseriffi Alpohan näitä tiedustelijoiden palkkauksia hoitaa, eli häneltä voi kysellä. Nämä tiedustelijat eivät ilmeisesti käytä sinisiä tabardeja, olivat sitten linnakkeen sotilaita tai sitten palkattuja maalaisia. Kaapo Kurki, veteraaneja, ja Heili Hyväneuvo menivät naimisiin keskikesän aattona Rajakatseessa. Pariskunta asustelee nykyisin Vuoriniityssä, sillä Kaapo on töissä Vuoriniityssä Deinosan-kaivoksella. Linnakkeen pappi Serpent lähti keskikesän juhlan aatoniltana matkalle Vuoriniittyyn ja etelästä Suomurajasta paikalle saapunut pappi Matteus Masula astui Rajakatseen papin virkaan hetkeksi. Miksi papistolla oli tällainen siirto juuri Paltamonin vierailun aikana on epäselvää, ehkä heillä oli hyvä syy. No, ennen syksyä eli loppukesästä Serpent palaili kuitenkin takaisin linnakkeelle ja otti linnakkeen papin viran taas hoidettavakseen. Rajakatseen naisväki sai keskikesällä tarpeekseen piika Viiman housuista ja Viiman ollessa saunassa hänen housut vaihtuivat mekkoon. Mekko on väritykseltään ihan saman näköinen kuin aiemmat housutkin olivat. Jaa-a, kukahan saa Viiman housut, joku väittää niiden jääneen tavernalle, ties vaikka Savihaara ne löytäisi... Savihaara oli Paltamonin vierailun ajan Weldoonin linnakkeella, mistä Savihaara käveli Rajakatseen linnakkeelle, kun oli ensin saanut Jojopanilta luvan. Myös Kempura oli Paltamonin tavernakäynnin aikaan Weldoonissa, ei halunnut kai ylipappia katsella. Savihaara ei varsinaisesti ilahtunut, kun sai jälkikäteen kuulla Kempuran palkanneen keskikesän juhliin tanssinopettajiksi sokean, mykän ja kuuron. No, ihmisillä oli kyllä hauskaa. Noin viikko Paltamonin Rajakatseesta poislähdön jälkeen tavernalle ilmestyi kolmen miehen ryhmä P-nauhat käsivarressaan kovistelemaan Kaarloa, aikomuksenaan selkeästi vetää Kaarloa turpaan. Kävi kuitenkin niin, että asiakkaina olleet sotilaat tulivat väliin ja pamppukaartilaiset joutuivat poistumaan paikalta. Ruumiita ei tullut, vangittu ei ketään, mutta viesti oli selkeä, P-miehille huudeltiin perään, että älkää tulko takaisin tai lähtee henki. No, muita P-nauhallisia on sittemmin Rajakatseessakin nähty kesällä harvakseltaan, mutta nämä ovat käyttäytyneet asiallisesti, eivätkä ole haastaneet riitaa. Kaarloa uhannutta kolmikkoa ei siis ole sittemmin nähty täällä. Papiston jäsenillä tuntuu uuttamisnestettä olevan mukana monesti ja moneen tarpeeseen. Monesti näihin uuttamisnesteisiin siis uutetaan etenkin kasveista erilaisia aineosia esim. lääkitsemistarkoituksiin. Näitä uuttamisnesteitä siis on tapana ottaa, kun on joku vaiva, vaikkapa yskänlääkkeeksi. Toiset tuntuvat hörppivän näitä vaikka ei vaivoja olisikaan. No - Kempura juo uuttamisnestettä, vaikka siihen ei ole uutettu tasan mitään. Paltamonin vierailu kärjisti jonkin verran Paltamonin kannattajien ja ei-kannattajien (eli kaikkien muiden) välejä. Tiltu-Liina ja Einari ovat kuitenkin saaneet olla rauhassa, kun ovat Rajakatseessa käyneet. Näillähän on joku torppakin Rajakatseesta Bokean suuntaan, miten heillä on aikaa täälläkin usein roikkua? Rajakatseessa liikkui keskikesällä ihmisten käsissä paljon rivoja piirroskuvia, mikä lie kynäniekka tai useampi oli sellaisia raapustellut. Huhutaan, että osassa kuvista tehtiin pilkkaa mm. Paltamonista ja tämän pamppukaarteista, kuten kansan suussa Paltamonin maallikkosotureita kutsutaan. Paltamonin käsiin näitä lappusia ei tiedetä päätyneen. Rajakatseessa pyhäkköä auki pitäneet Melinan sisaret saivat kuulemma keskikesällä merkittäviä lahjoituksia. Myös muualla Melinan sisaria ovat huomioineet useat varakkaat ja vähävaraisemmatkin tahot. Isäntä Ilmarista ja kauppiaanapulaisesta Ainosta olleet huhut lienevät täysin paikkansa pitämättömiä pahoja puheita olleet, enää ei ole kukaan väittänyt näillä kahdella olevan salasuhde. Rajakatseen maatiloilla on keskikesän jälkeen riittänyt puuhaa, sekä Ilmarin että Oton maatiloilta kuului läpi loppukesän sahaamista ja vasaran pauketta. Nyt molempien maatilojen asuintalot ovatkin saaneet komeat lisäsiivet. Apulaisseriffi Alpo esitti keskikesällä sotilas Akseli Aivoitukselle ylennystä ns. vanhemmaksi sotilaaksi, aliupseeri Gabrielin suosituksesta. Hauska juttu on se, että samaa tointa tai arvoa on aiemmin pitänyt sotilas Arren-Bertil, joka ei ole enää linnakkeella. Arren-Bertil muistetaan etenkin monenlaisista toilailuistaan. Linnakkeen seriffi Maru Rysen hyväksyi Akselin vanhemmaksi sotilaaksi ylennyksen, tosin kuulemma vähän pitkin hampain. Huhutaan mm., että Akselilla on ollut näitä "Aivoituksia", jotka eivät ole olleet kaikkien mieleen. Aliupseeri Gabrielin ja tämän vaimon Nerinan välit ovat nykyisin hyvin viileät, huhutaan. Toinen huhu väittää, että Nerina olisi raskaana, tai sitten syvästi masentunut. Tosin näistä jutuista on vain arveluita ja juorupuheita. Päälle päin ei kyllä näy, että Nerina lasta odottaisi. Sen sijaan varma juttu on, että isäntä Ilmarin torppari Impi on raskaana ja synnyttää ihan pian. Impin aviomies Nils, usein matkoilla kiertelevä palkkasoturi, on palannut kotiin torpalle, ja autellut vaimoaan viime viikkoina parhaansa mukaan. Impin raskaus on viimeisillään ja synnytys saattaa olla jo tänään. Impi on ainakin tullut miehensä kanssa tavernaseudulle, täällä on sopiva sauna ja Melinan sisarten parantajia paikalla, eli homman pitäisi sujua kyllä, jos synnytys alkaa. Myös Impin hyvän ystävän, parantaja Marian kerrotaan saapuneen Vuoriniitystä juuri äsken. Pappi Jaakoppi on pysytellyt edelleen Rajakatseessa, hän on mm. vieraillut muutamilla eri maatiloilla, jututtaen paikallisia moraaliin liittyvissä kysymyksissä. Mm. Oton maatilalla on tuo mies jälleen vieraillut, ilmeisesti tarkistamassa maatilan uuden lisäsiiven rakennushankkeen tuloksia. Onko Jaakoppi Paltamonin kannattajia vai ei, ei ole kunnolla vielä selvinnyt, mutta ainakin mies on asiallinen ja hillitty, vaikka onkin samalla melko ankara kurinpidollisissa asioissa. Kauppias ja pelien peluuttaja Vilho on jatkanut toimintaansa Rajakatseessa, taverna Vanhalla Piparilla. Tosin jotkut naiset ovat valittaneet, että Vilholla on liian iso, siis pelipöytä. Olihan se toki komea ja uusi, mutta epäkäytännöllinen. Niinpä Vilho laittoi pelipöydän poikki ja nyt hänellä on kaksi pöytää, pienempi pelipöytä ja toinen pöytä tavaran myyntiin. Kesä meni maatiloilla melko rauhallisesti, tosin hyvin kostea ja sateinen sää oli erityisesti viljelijöille harmillinen. Ei jatkuvista sateista kyllä moni muukaan nauttinut. Nyt on koittanut syksy, varsin lämpimänä. Rajakatseen alueen maatilat ovat saaneet tai saamassa elonkorjuunsa päätökseen, ja linnakkeen väen suorittama veronkanto lähitiloille toteutetaan lähiaikoina. Maatilat ovat tähän jo valmistautuneet. Huonosta ja sateisesta kesäsäästä johtuen sato jäi joiltakin osin vähän kehnohkoksi, noin kerrotaan. Tai ainakin viljasato jäi heikommaksi, tosin ei tyystin epäonnistunut. Sen sijaan muissa viljelyskasveissa, juureksissa ym. huonon sään vaikutus jäi vähäisemmäksi. Eli melko keskiverto tai tavallista vähän heikompi sato, ei onneksi paljoa. Odotettavissa saattaa silti olla, että jotkut isännät koettavat saada verohelpotuksia ja veronpienennyksiä sadosta johtuen. Koskalan suvun omistamalta ja pehtoori Eerikin johtamalta maatilalta on kerrottu, että viime viikkoina koirat ovat olleet öisin levottomia, olisiko joku hiippari, metsäläiset tai metsän pedot olleet liikkeellä maatilan lähellä. Myös Jurkaman maatilan koira on haukkunut öisin, eli sielläkin päin on jotain liikettä ollut. Onkohan rosvot tai mitkälie olleet liikkeellä? Rajakatseessa sijaitseva Derecas-papiston ylläpitämä ja pappi Halmirin johtama hoitokoti/parantola mieleltään järkkyneille naisille (eli hourula) on ollut viimeisen viikon ajan suljettu kaikilta ulkopuolisilta, vierailta ja uusilta potilailta. Pappi Matteus Masula ja muutama papiston tarkastaja ja parantaja sekä usea maallikkosoturi ovat paraikaa tuolla suorittamassa sisäistä tutkintaa. Derecas-papit tietänevät asiasta, mistä on lopulta kysymys. Jos maallikkosoturia Kristaa näkyy, hän saattanee myös tietää, Kristahan on töissä tuolla talolla. Melinan sisarten pyhäkkö on vielä tänään auki Rajakatseessa, lähipäivinä, kenties jo huomenna se suljetaan talveksi. Tavernakin suljetaan yleensä talven lähestyessä jossain vaiheessa syksyä, mutta ei vielä lähiaikoina. Nyt on vielä vilkasta, matkustavaisia ja kulkijoita riittää niin läheltä kuin kaukaa. Kerrotaan myös, että Rajakatseeseen on näihin aikoihin saapumassa isohko joukko kauppiaita Vuoriniityn kaupungista. Näillä on jokin kiltaan liittyvä asia selvitettävänään. Liittyisiköhän vierailu siihen kauppa-asemaan, jota kuulemma Rajakatseeseen puuhataan? Kauppiaiden alueelle saapuminen tarjoaa hyvän mahdollisuuden myös töiden etsimiseen sellaisesta kiinnostuneille. Vaikka mitkään pestuumarkkinat ei kyseessä olekaan, niin ties vaikka kauppiailta saattaisi joku palveluspaikka lohjetakin. Samaten kaupunkien tuotteiden tilaaminen voi olla nyt helppoa, kun kauppiaat ovat paikalla, ei tarvitse mennä kaupunkiin asti. 2. Huhuja Paltamonin ympärillä: Ylipappi Paltamon saapui Rajakatseen linnakkeelle keskikesän juhlan aattona. Hän itse ei vielä aattona saapunut tavernalla käymään, missä hänellä kuulemma olisi ollut tapaaminen Jojopanin kanssa. Jojopan ei saapunut lainkaan tapaamaan Paltamonia, liekö sitten ollut joku epäselvyys kalenterin kanssa, vai oliko Jojopan tosiaan tyly Paltamonille näin ankaralla mitalla. Jojopanin apulaisen Aorun huhutaan olleen tavernassa yhtä aikaa Paltamonin kanssa, mutta ainakaan nuo eivät antaneet julki mitään yhteisiä julkilausumia. Liekö sitten Aoru ollut liian vähäarvoinen Paltamonille vai eikö Aorua napannut keskustelu Paltamonin kanssa. Asiaa voinee tiedustella Aorulta itseltään, jahka tuo taas Rajakatseeseen saapuu. Paltamonin miehet toivat tavernalle seriffin miehien tuomittavaksi rikollisen nimeltään Purty Truelove, liekö tekaistu nimi. Naista ei tuomittu vielä tuolla, mutta syytteet murhista olivat tiedossa myös Vuoriniityn seriffin toimistossa, joten Purty tuomittiin kuolemaan myöhemmin Vuoriniityssä, kun vahvistus asiaan oli lopulta saatu. Tosin vahvistuksen saamiseen meni vielä useampikin viikko, sillä todistajia ja todistajalausuntoja jouduttiin hakemaan Olyin ja Rantatörmän suunnalta uudelleen koolle, joidenkin oikeusoppineiden vaatiessa todisteiden uudelleentutkimista. Tuomion antaminen lykkäytyi siis monilla viikoilla ja ilmeisesti Paltamonin miehet olivat joko loukkaantuneita tai näyttelivät loukkaantuneita siitä syystä, että heidän omaa oikeudellista työskentelyään oli törkeästi kyseenalaistettu. Lopulta Vuoriniityn oikeus päätyi samaan lopputulokseen kuin Paltamonin oikeusoppineet, nainen oli syyllinen väitettyihin tekoihin eli tappoihin ja ansaitsi kuoleman. Purty mestattiin Vuoriniityssä kirveellä muutama viikko sitten. Teloituksen toimitti Einari- niminen vanha sotamies, joka on toiminut pyövelinä ennenkin. Jonkun on tämäkin tehtävä, vaikka tosiaan Einari ei ole niitä suosituimpia juttukavereita, lieneekö tässä syy, että Einaria ei koskaan nähdä tavernoissa. Kerrotaan, että Purty olisi kuolinhetkellään lausunut ääneen ja langettanut jonkin kauhean suusanallisen kirouksen. Eli olikohan nainen muun pahan lisäksi vielä noitanainenkin? Nainen siis teloitettiin ja hänen ruumiinsa on haudattu Vuoriniityn kaupungin hautausmaalle. Sentään kunniallisen hautapaikan nainen sai, toisinaan rikollisten ruumiita jätetään näytteille mätänemään, varoittaviksi esimerkeiksi. Haudalle on joku tuonut kukkiakin, tosin kuka lienee, omaisia ei naisella täällä pohjoisessa ilmeisesti ollut. Huhut väittävät, että jotkut naisen langettamat kiroukset olisivat toteutuneet ja käyneet useammankin henkilön terveyden päälle, vatsatautia, kuumeilua, yleistä heikkoutta, epäonnea, kaljuuntumista ja muuta sellaista olisi koettu Vuoriniityn kaupungissa ja Olyissä. Olisiko asiassa ollutkin perää, on silti vaikea sanoa. Paltamon ei antanut keskikesällä Rajakatseessa kovaäänisiä julistuksia ja julkilausumia. Toki hän piti puheen ja otti vastaan ihmisiä. Ainakin Tiltu-Liina oli onnesta soikea, kun oli saanut olla lähellä Paltamonia ja nähdä tämän saappaat. Paltamonin vierailu tavernalle saattoi jäädä vähän kesken, sillä hänen seurueensa poistui tavernalta, ikävät juorut väittävät että pelon pois ajamana, kun hänen kaksi pamppukaartilaistaan oli saanut surmansa. Ensin kuoli Luigi- niminen ulkomaalainen jouduttuaan tappeluun muutamien paikalla olleiden asemiesten kanssa. Sitten kuoli Masaksi kutsuttu, niin ikään ulkomaalainen palkkamiekka. Masa kuoli hämärissä olosuhteissa metsässä. Masa oli lähtenyt viemään paareilla kuollutta Luigia linnakkeelle ja jättänyt aseensa tavernalle. Palatessaan yksin Masalla ei ollut aseita, joten oli helppo saalis väijyttäjälle, joka oli pistänyt Masaa vatsaan, ilmeisesti miekalla kaksi kertaa. Tekijästä ei ole mitään tietoa, mutta mm. myrskyjumalanpalvojia epäillään. Luigin kanssa kärhämään joutunut Kornil on itse asiassa Paltamonin vanhoja tuttuja Paltamonin siirtokunta-ajoilta. Kornilin syistä olla paikalla ei saatu niin selvää, mutta Kornil ja tämän toverit vapautettiin ja kaikista syytteistä on luovuttu. Luigin tapauksessa oli monta silminnäkijää, että Luigi kävi itse päälle. Syytökset Diemund-yhteyksistä Kornilille todettiin jo muinoin armahdetuiksi. Tietoa jouduttiin odottamaan useampi päivä, minkä aikaa saivat Kornil ja hänen kaksi toveriaan olla vankilassa. Sitten syytökset jouduttiin toteamaan turhiksi ja kolmikko vapautettiin. Kuolevaa Luigia oli turhaan parantamassa Paltamonin oma henkilääkäri Anselmi, tosin Anselmi huusi "onko paikalla ketään parantajaa, joka voisi sitoa haavat". Täh, eikö lääkäri halunnut liata käsiään, vai mistä oli kyse... Paltamon oli keskikesän juhlan vielä Rajakatseen linnakkeella ja poistui paikalta seuraavana päivänä, matka jatkui Vuoriniityn kaupunkiin ja sieltä Koskalan maille tapaamaan maaherra Frederik Koskalaa, mistä matka jatkui takaisin Rantatörmälle Olyin kiertäen. Fredrik ja Paltamon kuuluvat nauttineen illallisen, mutta tapaaminen kesti vain yhden illan. Paltamonin palkkamiekka Martorelli poistui kesken Paltamonin Rajakatseen vierailun ja ilmeisesti irtisanoutui Paltamonin tehtävistä. Ilkeä juoru väittää, että Martorelli olisi käynyt tökkäisemässä jotakin arvokkaan miehen vaimoa Rajakatseen linnakkeella ja välttääkseen kaksintaistelun poistunut alueelta. Paltamonin "vapaaehtoisia" maksuja keräävä pappi Klemens kuulemma puhelee välillä naisille sopimattomia... Paltamonin asemies Turo Antinpoika katosi Rajakatseessa oudosti. Huhut väittävät, että hänet olisi nähty myöhemmin Nohvatovissa. Paltamonin pappi Tarmo Savilato jutteli pitkät tovit Bokean illusion Kyrilloksen kanssa, olisivatko tehneet kauppoja. Miksi Paltamon kävisi kauppaa Bokean illusion kanssa, onko sukset ristissä Deinosan-killan kanssa... ? Kaikkiaan paltamonistit ovat keskikesän juhlan mentyä julistaneet, että Rajakatseen vierailu oli suuri menestys, "alueen ihmiset nöyrästi hyväksyivät Paltamonin kiistattoman aseman ylipappina" ja "yksikään käsi ei noussut ylipappi Paltamonia vastaan". Jaa, voi joku noinkin kuvitella omassa päässään asian kai olleen. Entäs sitten ne palkkasoturien nujakoinnit, kaksi paltamonistia kuoli ja kolmas katosi? Ei ihan menestykseltä kuulosta tuo. Vaikka Paltamon palasi lähimpine alaisineen Rantatörmään, maakuntaan jäi sinne tänne kosolti paltamonisteja. Mm. Paltamonin alainen pappi Tarmo Savilato on pysytellyt Vuoriniityssä, jatkaen mm. oikeuskiistaa Melinan sisarten Rajakatseen pyhäkköön liittyen. Tämän kerrotaan vaivanneen asialla paljon Vuoriniityn maakunnan tuomaria. Nyt hiljattain Tarmo lähti tuomarin luota, joko kyllästyi asian kärttämiseen tai sai viimein haluamansa. Kaarlo Kempura on puolestaan jatkanut oikeuskiistaa myös. Huhutaan myös että Paltamonin alaiset olisivat käyneet kesällä Suomurajan päätemppelillä ja vaatineet ylipapille luovutettavaksi temppelillä säilytettäviä, pyhiä ja tarunomaisia taika-aseita, jotka kuuluivat legendan mukaan aikoinaan Derecakselle. Tuollaisia tarunhohtoisia lumottuja aseita Suomurajan temppelillä huhutaan olevan. Mutta luovutettiinko niitä nyt ylipappi Paltamonin alaisille, näiden vaatimuksesta? Ei voi tietää, papit eivät ole kommentoineet asiaa. Joillekin paltamonisteille on siis käynyt kesän aikana huonosti. Keskikesällä Rajakatseessa tapahtui outo paltamonistin murha, josta oli jo aiemmin. Masan haudalle oli myös tuotu joku piirroslappunen, jonka linnakkeen viranomaiset keräsivät nopeasti pois. Sittemmin yksi toinen paltamonisti oli myöhemmin surmattu Olyin ja Bokean välisellä ranta-osuudella. Mies oli surmattu asein ja ripustettu kaulastaan roikkumaan hirteen puunoksasta. Miehen rintaan oli isketty tämän omalla tikarilla lappunen, jossa oli jälleen miekan ja Ishakan tunnuksen kuva, ilman tekstiä. Huhutaan, että joku tai useampi on alkanut tehdä tällaisia murhia. Nyt vaarana on, että paltamonistit innostuvat kostoiskuihin maaseudulla. Jotain maalaisten kovaotteista kuulustelua ja murjomista onkin maaseudulla Bokean suunnalla tapahtunut tuon jälkeen. Joku purjelaiva on kertoman mukaan pysäytetty pari viikkoa sitten Suomurajassa. Laiva oli toimittamassa joitakin Bokean illusion killan tarvikkeita Paltamonille, määränpäänä Rantatörmä, kun Suomurajan kaupungin viranomaiset totesivat, että vero- ja tulliasiat eivät olleet kunnossa. Ei ole tietoa, kuinka pahasti Paltamon on repinyt housunsa asian vuoksi. Eräs huhu kertoo, että laivan tutkintaan olisi muiden mukana osallistunut myös "valtakunnallisten kauppa-asioiden ja niihin liittyvien seikkojen sekä asianhaarojen tarkastaja", "maineikas" Versten. 3. Muita huhuja maailmalta: Rajakatseen ja Pohjatuulen varustuksen väki teki yhteistyötä keskikesän juhlan jälkeisillä viikoilla, kun jäljittivät ja ottivat kiinni jonkun rosvon maaherra Koskalan maiden reunamilla. Rosvolla oli kuulemma joitakin vankeja, olisikohan ollut jotakin orjia nämäkin. Maaherra Frederik Koskalaa ei kuulemma oltu tiedotettu ollenkaan tästä rosvojahdista, mistähän tämä johtuu. Voi olla kyse siitäkin, että hänen ratsumiehensä ovat ylpeää sakkia, hyvä että heitä ei Rajakatseessa yleensä käy. Jossakin on joka tapauksessa paljon orjia vapautettu joltakin rikolliselta, Vuoriniittyyn on tuotu maaseudulta lukuisia entisiä orjia, miehiä ja naisia. Miehet on sijoitettu Derecas-temppelille, naiset on vastaanottanut huostaan Melinan sisaret-naisjärjestö. Siitä ei tietoa, kuinka kauan orjien kokemuksistaan toipuminen kestäisi. Orjuus ja orjakauppa on ankarasti kiellettyä niin Mahtivuoressa kuin Nohvatovissakin. Vapautettuja orjia on kaikkiaan kuulemma noin parikymmentä. Vuoriniityssä Gynter "Hurjaviiniläinen" -nimisen rikkaan kauppiaan maatilalla sattuu ja tapahtuu. Gynter on kuulemma palkannut paikalliselta Rautahansikas-nimiseltä soturijärjestöltä viisi asemiestä vartioimaan maatilaansa. Viisi - mitähän siellä tapahtuu. Paltamonin väkeä on käynyt tilalla, no - siinä ei ole mitään ihmeellistä, Paltamonin väkeä on käynyt liki kaikkialla, mutta tuonne Paltamonin väki jätti väkeä paikalle. Naapuritilalliset ovat valittaneet, että Paltamonin ulkomaalaiset soturit metsästävät heidän lampaitaan kuin nämä olisivat vapaata riistaa. Huhutaankin, että Paltamonin palkkasotureilla olisi vuokrattuna joku metsästysmaja kaupungin ulkopuolelta oleskelupaikakseen. No, vaikka olisikin noin, niin ei kai se anna heille oikeutta metsästää lähialueiden maatilojen lampaita. Huhutaan että vuoriniittyläisen Eepoksen kirjansitomon omistajan vaimo Daria Eepos, joka taloa nykyään johtaa, olisi tullut raskaaksi. Aviomies Tupru ei ole talolla Vuoriniityssä kyllä pariin vuoteen käynyt (noin kuulemma), joten kysymyksiä herää. Pitääkö huhu edes paikkansa? Paljoa miehiä ei talolla kuulemma ole, eli joko joku talolta, joku kauppakumppani, tai sitten Daria on käynyt muualla vieraissa? Lapsihan avioparilla on jo entuudestaan, lapsi asuu äitinsä luona talolla. Ja missä Tupru ylipäätään liikkuu, juuri kukaan ei ole tainnut tätä nähdä muutamaan vuoteen? Mahtivuoren kuningas oli kuulemma kesällä pohtinut, että tullata voisi myös ihmiset, eli maksu myös jokaisesta rajan ylittävästä henkilöstä olisi mahdollinen kerätä. Jopa hevoset ja vahtikoirat kuuleman mukaan voisi tulla kyseeseen tullattavaksi. Mitään varmuutta vielä ei ole, eikä meidän Rajakatseen tullisotilaamme Hartta ole vielä saanut mitään ohjeita tällaiseen liittyen. Huhu kuitenkin leviää ja aikaansaa hermostuneisuutta kauppiaitten ja matkustavaisten keskuudessa. Tämän vuoden loppukeväällä Nohvatovin kuninkaan hoviin saapunut arvokas seurue on jatkanut vierailuaan Nohvatovin kaupungissa. Nyt loppusyksystä onkin määrä viettää kaupungissa suuria ja komeita häitä, kun Nohvatovin kuningas ja vieraana olevan hallitsijan tytär avioituvat keskenään. Nohvatovin kuningas on iäkäs leskimies, tuleva puoliso on paljon nuorempi, ja kauniiksikin tätä kuvaillaan. Tiedä sitten, miten on asian laita. Häihin on aikaa kolme viikkoa. ---- Avioitumisohjeet: -On yleisenä käytäntönä, että mies ja nainen voivat avioitua keskenään nopeallakin varoitusajalla. Tällöin pari hakeutuu papin luokse ja puheille, joka näiden kanssa keskusteltuaan ja aviollisen esteettömyyden todettuaan voi vihkiä parin yhteen. Vihkiminen voi olla yksityisempi tapahtuma, tai sitten julkinen tapahtuma, jota väkijoukko voi yhdessä seurata ja juhlistaa. Usein avioitumista juhlistetaan viettämällä myös varsinaiset häät, jotka yleensä vietetään vihkimisen jälkeen. Häät ovat siis suuri tapahtuma, joihin osallistuu väkeä kummankin osapuolen suvusta ja tuttavapiiristä. Häiden vietto on yleistä, mutta ei aina välttämätöntä, ja erityisesti vakavaraisille ja rikkaille suvuille häät ovat tärkeä tapahtuma. Vähävaraisemmat ja muutkin henkilöt saattavat toisinaan jättää häät väliinkin ja tyytyä pelkkään papin vihkimiseen ilman suuria juhlallisuuksia. Jotta avioliitto saa lainvoiman, pitää siitä tulla merkintä papin suureen kirjaan. Rajakatseessa papinvirkaa pitää tällä hetkellä Serpent. Jojopan voi vihkiä nohvatovilaisten avioliittoja, samaten Jojopanin apulainen pappi Aoru. Kaksintaistelu-ohjeet: -Yleiset ohjeet kaksintaistelua silmällä pitäen. Laki sanoo seuraavaa: Mies voi haastaa kaksintaisteluun toisen miehen, mikäli (huom. naiset ja lapset siis eivät kaksintaistele koskaan) a) on hyvä syy b) haastettu ei ole esim. raajarikko, sokea tms. heiveröinen c) haastettu tai haastaja ei voi olla pappi, kuninkaan virkamies tai lähettiläs d) aatelista ei alempiarvoinen voi haastaa kaksintaisteluun. Laki ei käytännössä sano muuta. Lisäksi muutamia käytännön sanelemia juttuja: Kaksintaisteluun kelpaa hienosti syyksi esim. sanallinen kunnianloukkaus. Mikäli joku on esim. saattanut neidon raskaaksi häpeällisesti ja ei suostu avioliittoon neidon kanssa, niin tällöin neidon sukulaisten olisi jopa velvollisuus kaksintaisteluun haastaa. Kaksintaistelusta pakeneminen on luonnollisesti iso häpeä ja lopun ikäänsä saa kantaa pelkurin mainetta. Lisäksi ei olisi mahdotonta, että haastaja katsoisi oikeudekseen tappaa tavattaessa paennut pelkuri. Kielistä: -Mahtivuoren kieltä mallinnetaan pelissä suomella, hurjaviiniä taas englannilla. Kaikki pelihahmot osaavat mahtivuorta, ellei hahmoselosteessa toisin ilmoiteta. Hurjaviinin kieltä hahmot osaavat vain, jos asiasta on hahmoselosteessa erikseen mainittu. -Nohvatovin kieltä mallinnetaan ruotsilla, mutta erityisesti Vardakovin maakunnassa puhutaan yleisesti mahtivuorta, vaikka Vardakov Nohvatovin osa onkin. Hahmo osaa nohvatovia vain, jos hahmoselosteessa on asiasta erikseen mainittu. Muuta: -Naisen vaatetukseen kuuluu hame eikä housut normaalisti. Jos jollakin naisella on housut, vaikka hänen työtehtävänsä ei selkeästi housuja vaadi, niin naisen pukeutumista voi julkisesti paheksua (jos siltä tuntuu) tai hänelle huomauttaa asiasta (siis pelissä hahmona) tms. On joitakin hahmoja, joiden pukeutumiseen työn vuoksi kuuluu housut, esim. Herbertinvartion Sinikka. ----