Pukeutumisopas


Tämä artikkeli on hyväksytty Rajakatse fantasia ry:n pelimaailmaan


PUKEUTUMINEN RAJAKATSEEN MAAILMASSA




YLEISESTI

Rajakatseen maailma on genreltään keskiaikafantasiaa. Pukeutumisen yhteydessä se tarkoittaa, että vaatetuksessa tulee pyrkiä keskiaikahenkisyyteen. Historiallisesta vaatetuksesta voi (ja tuleekin) siis ottaa mallia omaan pukeutumiseen. Rajakatseen maailmassa on kuitenkin mukana myös taikuutta, eikä se pyri olemaan 100 % keskiaikainen. Tämä mahdollistaa mm. hieman erikoisempien vaatteiden/ värien/ materiaalien käytön – harkinnalla!


MATERIAALIT

Luonnonmateriaalit ovat erinomainen valinta (pellava, puuvilla, villa) sekä ulkonäön, että työstämisen kannalta. Yrittäkää löytää jostain se pari euroa lisää sijoitettavaksi kankaan hintaan sen sijaan, että tyydytte keinokuituihin. Se näkyy.

Välttäkää näitä:

valmiiksi printatut kankaat (kankaanpainanta tuli yleiseksi vasta paljon myöhemmin)
puuvilla-viskoosi ja puuvilla-polyesteri sekoitteet (ne yleensä näyttävät keinokuiduilta)
kaikkea, missä on enemmän reikää kuin kangasta
kaikki venyvät kankaat
kiiltävät synteettiset kankaat (nämä eivät käy korvaamaan silkkiä)
metallikiiltoiset (lurex) kankaat (huom. metallilangalla kirjonta on eri asia)


MAHTIVUOREN, NOHVATOVIN JA HURJAVIININ ALUEILLA ASUVAT
(näihin kuuluvat myös Vardakovin, Rajakatseen, Vuoriniityn ja Bokean alueet)

Pukeutumiseen voi ottaa mallia historiallisesta Euroopasta (Englanti, Ranska) aikaväliltä 1100-1300. Rajakatseen maailmassa tekninen kehitys, pukeutuminen ja uskonto eivät kuitenkaan kulje samassa suhteessa toisiinsa kuin meidän historiassamme, joten älkää tehkö tästä ajankohdasta muita päätelmiä. Aikaväli on laaja, mutta jos sieltä löytyviä pukuja tarkastelee lähemmin, ovat ne perusluonteeltaan hyvin samanlaisia.

Koska Rajakatseen maailma ei pyri olemaan puhtaasti keskiaikainen, löytyy sieltä myös naisia, jotka tekevät ”miesten töiksi” luokiteltuja asioita (esim. soturit, tietyt käsityöläiset). Soveltakaa näissä tapauksissa miesten vastaavaa pukeutumista.


JOSTAIN MUUALTA - ” HYVIN KAUKAA TOISAALTA” - TULLEET

Pukeutuminen sovitaan pelinjohdon kanssa tapauskohtaisesti. Esimerkiksi Rajakatseeseen kaukaa etelästä (reilusti Hurjaviinin eteläpuolelta) tullut joukko pukeutui bysantti-persia-tyylisesti.

Muiden kuin ihmishahmojen pelaajien tulisi myös keskustella pelinjohdon kanssa pukeutumisesta ja proppautumisesta hyvissä ajoin ennen peliä.


PAPISTO

Mahtivuoren ja Nohvatovin alueilla on omat uskontonsa. Niiden edustajina toimivat papit. Olisi suositeltavaa, että pappishenkilö - on hän sitten kokelas tai papin arvon saanut henkilö - pukeutuu kaapuun. Eri uskontojen pappien tunnistamisessa merkittävässä osassa ovat mukana kannettavan, uskonnollisen symbolin lisäksi vaatteen väri (eli ei, sitä ei ole päätetty vain pelaajien kiusaksi).

Huomatkaa, että mainittuja värejä ei ole varattu vain papiston käyttöön. Kuka tahansa voi käyttää esim. harmaata tunikaa. Tämänkin takia olisi selvempää, jos papit pukeutuisivat kaapuun. Kaikki papistojen edustajat käyttävät toki yleensä uskontonsa symbolia, mutta pienehkön kokonsa vuoksi se ei palvele kovinkaan hyvin erottumistarkoituksessa.

Papistojen käyttämien vaatteiden (miel. kaavun) väritys:

Zada:
noviisit - harmaa
papit - ruskea
munkit - ruskea
sotavaate - ruskea

Derecas:
noviisit - valkoinen
papit - sininen
sotavaate - valkoinen


Muilla uskonnollisilla suuntauksilla ei ole yhtenäistä pukeutumis- tai värikäytäntöä.


KILLAT

Mahtivuoren ja Nohvatovin alueilla toimivat erilaiset killat. Ne voivat olla esimerkiksi velho- tai jalokivikiltoja. Eri kiltojen edustajien tunnistamisessa merkittävässä osassa ovat mukana kannettavan tunnuksen lisäksi vaatteen väri (eli ei, sitä ei ole päätetty vain pelaajien kiusaksi).

Huomatkaa, että mainittuja värejä ei ole varattu vain kiltojen käyttöön. Kuka tahansa voi käyttää esim. vihreää tunikaa. Mikäli killan edustaja siis haluaa erottua muista, satunnaisesti samaa väriä käyttävistä, olisi hänen hyvä pukeutua johonkin muuhun kuin perustunikaan ja housuihin/ alushameeseen. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Kaikki kiltojen edustajat käyttävät toki yleensä kiltansa tunnusta, mutta pienehkön kokonsa vuoksi se ei palvele kovinkaan hyvin erottumistarkoituksessa.

Kiltojen käyttämien vaatteiden väritys:

Deinosan:
noviisit - vihreä
jäsenet - sininen (vaatteessa voi olla myös muita värejä, sinisen tulisi kuitenkin olla hallitseva)

Zharin Mestarit:
noviisit - vihreä
jäsenet - violetti (vaatteessa voi olla myös muita värejä, violetin tulisi kuitenkin olla hallitseva)

Vardakovin Sotavelhot:
käyttävät yleensä haarniskaa, Zadan symbolia tai Miekkatunnusta ja punaista vaatetta

Bokean Illusionistit:
noviisit: harmaa
jäsenet: harmaa
(huom. liikkuessaan killan ulkopuolella eivät pukeudu kiltavaatteeseen = pukeutuminen vapaa)


Muilla vastaavilla ryhmittymillä ei ole yhtenäistä pukeutumis- tai värikäytäntöä.


VAATTEIDEN SUUNNITTELU JA VALMISTUS

Keskiaikaiset vaatteet olivat loppujen lopuksi aika yksinkertaisia. Asuun kuului seuraavia osia:

Miehillä:

aluspaita (engl. shirt) - aina, yleensä luonnonvalkoista pellavaa, pitkähihainen
”lyhyt tunika” (engl. short cote) - puettiin aluspaidan päälle
päällipuku (engl. surcote) - puettiin coten päälle, vain varakkaimmilla, yleensä värjättyä kangasta

Naisilla:

aluspuku (engl. smock) - aina, yleensä luonnonvalkoista pellavaa, pitkähihainen
”pitkä tunika” (engl. cote) - puettiin aluspuvun päälle, yleensä värjättyä kangasta
päällipuku (engl. surcote) - puettiin coten päälle, vain varakkaimmilla, yleensä värjättyä kangasta

Lisäksi molemmilla oli yleensä vyö. Vyötä käytettiin harvoin surcoten päällä. Mikäli asusteessa käytettiin päällipukua, siinä oli yleensä viillot, joiden kautta pääsi käsiksi coten päällä olevassa vyössä roikkuviin tavaroihin.

Vaikka jokainen mainituista asutyypeistä oli oikeasti kaavaltaan hieman erilainen, voi kaikkien tekemiseen periaatteessa (ja yksinkertaisuuden vuoksi) käyttää tätä kaavaa (kaava on kirjasta Sarah Thursfield: the medieval tailor’s assistant - making common garments 1200-1500).

Kaavaa voi soveltaa seuraavasti:

- oma ympärysmitta (leveimmältä kohtaa) + 20-40cm = vaatteen ympärysmitta
(alustunikaan min. 20 cm, päällivaatteeseen enemmän kuin alempaan)
- lyhyttä tunikaa tai miehen aluspaitaa tehtäessä asun ei ole pakko levetä helmaa kohti; pitkässä tunikassa tai naisen aluspuvussa se kuitenkin helpottaa esim. liikkumista huomattavasti
- salmiakinmuotoisen kainalokiilan (gusset) voi jättää pois, jos puku ei kiristä ilman sitä

Muista tehdessäsi:

aluspuku/ aluspaita (engl. shirt or smock)
- aluspuvun hihat ovat aina pitkät; varsinkaan naisilla käsivarret eivät ole koskaan paljaina
- aluspuku on yleensä luonnonvalkoista pellavaa (myös puuvilla ok)
- naisen puvun helma ulottuu vähintään nilkkoihin, mieluummin vähän alemmas
- miehen aluspaidan helma ulottuu vähintään hieman polven yläpuolelle (vaihtoehtoisesti tämän voi jättää lyhyemmäksi, jos tunikan helma ulottuu sanotulle tasolle)

tunika (engl. short cote or cote)
- tunikan alla tulee aina olla aluspuku (naisilla) tai aluspaita (miehillä)
- tunikan hihat voivat olla pituudeltaan mitä vain (naisillakin), ne voi myös jättää pois
- naisen tunika voi olla pituudeltaan mitä tahansa välillä polvi-maa

päällipuku (engl. surcote)
- käytössä vain varakkaammilla
- päällipuvun alla tulee olla sekä aluspuku että tunika (eihän se muuten olisi päällipuku ...)
- vaatekokonaisuus olisi hyvä suunnitella siten, että osa tunikaa näkyy päällipuvun alta
(ideana oli esitellä varakkuutta näyttämällä monia eri kerroksia erivärisiä vaatteita)
- päällipuvun hihat voivat olla pituudeltaan mitä vain (naisillakin), ne voi myös jättää pois
- naisen päällipuku voi olla pituudeltaan mitä tahansa välillä polvi-maa

Huomioi myös:

- kesäkäyttöön tarkoitettu aluspaita/-puku voi olla ohuempaa kangasta kuin talvella pidettävä
(eli suomeksi: aluspukuja/-paitoja kannattaa olla väh. 2 - ohuempi ja paksumpi)
- miehen tunikan/ aluspaidan tulee oikeasti ulottua vähintään hieman polven yläpuolelle - nykyaikaisen T-paidan pituus ei ole riittävä (tätä kannattaa ajatella myös käytännön kannalta: mitä pitempi tunika on, sitä vähemmän on merkitystä sillä, millaisia housuja käyttää)
- mikäli tunikan tekee aiemmin esitetyllä kaavalla ja se ulottuu polviin tai alemmas, on suositeltavaa jättää sivusaumoihin halkiot (eli ei ommella koko sivusaumaa kiinni) liikkumisen helpottamiseksi – naisen pitkässä tunikassa leventäminen ajaa saman asian
- vaatteen näyttävyyttä voi helposti lisätä reunustamalla helman, hihansuut ja kaula-aukon erivärisellä kankaalla tai turkiksella - harkitse kuitenkin tarkkaan, mihin hahmollasi on varaa ja haluatko vaatteen todella näyttävän arvokkaammalta


OHEISTARVIKKEET (engl. accessories)

Pukeutumisessa tärkeässä osassa ovat itse vaatteiden lisäksi ”se kaikki muu”. Eli kengät, vyöt, pussukat, korut, hunnut, maskeeraus jne. Ne voivat parhaassa tapauksessa antaa hahmolle juuri sen viimeisen puuttuvan osan yksilölliseen leimaan, joka erottaa hänet kaikista muista pelaamistasi hahmoista – huonoimmassa mahdollisessa tapauksessa ne pilaavat muuten hyvän tai erinomaisen asukokonaisuuden. Älä siis lyö näitä tyystin laimin.

Kengät ovat parhaimmillaan nahkaa. Miehillä saappaat, naisilla myös matalavartiset ”tossut”. Välttäkää kuvioituja kenkiä, varsinkin kaikkia lenkkareiden tyyppisiä ratkaisuja.

Vyön tulisi olla kangasta, nahkaa tai muuta luonnonmateriaalia. Olisi hyvä, jos vyössä ei olisi solkea. Pyrkikää siihen, että vyö sopii muuhun asuun - tai etteivät ne ainakaan käy totaalista sotaa.

Pussukat on parhaassa tapauksessa tehty samasta kankaasta kuin pukukin. Yleensä jokainen tarvitsee vähintään yhden pussukan tavaroiden säilytykseen ja mukana kuskaamiseen. Tehkää siis sellainen joka asuun - vaikka ihan varmuuden vuoksi.

Korujen tulee olla vähintään aikaan sopivia (eli esim. muovi ei käy). Olisi myös hyvä, jos ne sopisivat asuun, mutta tämä on jokaisen oma asia. Muistakaa kuitenkin, että korut ovat varakkuuden merkki - tavalliselta maalaiselta niitä tuskin löytyy.

Huntua tulisi käyttää jokaisen naidun naisihmisen. Myös lesken. Huntu oli yleensä luonnonvalkoista (eli värjäämätöntä) pellavaa (myös puuvilla ok). Hunnulla oli erilaisia kiinnitystapoja, joista muutamia esimerkkejä alempana olevissa kuvissa.

Maskeeraus - jos sellaista tarvitsee - kannattaa suunnitella hyvissä ajoin ennen peliä ja tarvittaessa keskustella siitä pelinjohdon kanssa. Maskeerausta on hyvä harkita, jos hahmolla on ikää runsaasti enemmän kuin itsellä, hahmolla on arpia tai muita merkkejä tai jos pelaa jotain muuta kuin ihmishahmoa (esim. metsäläistä).


VALMIITA VAATEKOKONAISUUKSIA

Ohessa joitakin esimerkkejä Rajakatseen maailman pukeutumisesta. Korostan, että ne ovat nimenomaan esimerkkejä - eivät malleja, joista jokaisen tulisi pyrkiä tekemään identtinen kopio.

Rajakatseelainen talollispari
Vastaava asustus sopisi myös mm. pikkukauppiaille tai käsityöläisille.
Miehellä yllään aluspaita, jonka päällä tunika. Lisäksi housut, nahkasaappaat, nahkavyö.
Naisella yllään aluspuku, jonka päällä tunika. Lisäksi huntu, punottu vyö.

Varakkaampi naisihminen
Vaatetus sopisi myös mm. rikkaalle kauppiaalle, pikkuaateliselle tai vaikka suursuvun edustajalle.
Naisella on yllään aluspuku, jonka päällä pitkä tunika (cote). Lisäksi huntu, kangasvyö, koruja.

Kannattaa huomioida, että rikkaan ja köyhän erottaa vaatteiden materiaalista, kankaan laadusta, käytetyn kankaan määrästä, oheistarvikkeista (korut, pussit, vyöt yms.) sekä myös käytöksestä.

Naismetsästäjä Rajakatseen alueelta
Vastaava asustus sopisi myös mm. tiedustelijalle. Myös miehet voivat aivan hyvin pukeutua näin. Kuten aiemmin mainitsin, naisen asun voi soveltaa miehen vastaavasta niissä tapauksissa, joissa kyse on ns. ”miesten työstä”.
Naisella on yllään aluspaita, jonka päällä nahkatunika. Lisäksi villaviitta, sarkakankaasta (villaa) tehty turkisreunusteinen huppu, pitkävartiset nahkasaappaat, nahkavyö.

Rajakatseen sotilas
Vastaavaa vaatetusta voi soveltaa (esim. muuttamalla tabardin väriä) minkä tahansa tahon sotilaalle tai soturille. Tabardin alla voi myös halutessaan käyttää haarniskaa (nahka-, rengas- tai levy-).
Miehellä on yllään aluspaita, jonka päällä tabardi. Lisäksi housut, nahkasaappaat, metallikypärä, nahkavyö, miekka.

Metsäläinen Rajakatseen alueelta
Miehellä on yllään alusvaate (mukavuuden vuoksi) ja sen päällä villainen, avonainen tunika. Päällimmäisenä repaleinen turkisliivi. Kaikki kiinnitetty naruvyöllä. Ulkonäkö ruokkoamaton.

Derecas-pappi
Vaatetusta voi soveltaa (väriä vaihtamalla) minkä tahansa uskonnon pappis- tai noviisiedustajalle.
Miehellä on yllään kaapu. Lisäksi naruvyö ja derecas-papiston tunnussymboli.

Deinosan-noviisi
Vaatetusta voi soveltaa (väriä vaihtamalla) minkä tahansa killan noviisille. Noviisien pukeutuminen on kuitenkin erittäin vapaata. Suosituksena on killan värien tunnustaminen ja tunnuksen käyttö.
Naisella on yllään aluspuku, jonka päällä tunika. Lisäksi huntu, viitta ja deinosanin tunnus.

Zharin Mestari - jäsen
Vaatetusta voi soveltaa (väri vaihtamalla) minkä tahansa killan täysjäsenelle. Kiltojen jäsenten pukeutuminen on kuitenkin jokseenkin vapaata. Oletuksena on ainoastaan värien tunnustaminen ja killan tunnuksen esilläolo.
Miehellä on yllään sovellettu kaapu. Lisäksi vyö, tikari (tunnus on kirjottu vaatteeseen).


Vielä lopuksi: Rajakatsefantasia ry:n varastossa on lainattavaksi tarkoitettuja vaatteita ja oheistarvikkeita. Sieltä löytyy mm. Rajakatseen sotilaiden tabardeja, samoin kuin eri kiltojen ja papistojen tunnuksia. Myös niille, jotka tulevat pelaamaan ensimmäistä kertaa tai eivät ole syystä tai toisesta ehtineet vaatteita tekemään on tarjolla esimerkiksi perustunikoja. Varastosta ei kuitenkaan löydy kaikkea (varsinkaan vähääkään erikoisempia asuja), eivätkä koot ole välttämättä juuri sinulle sopivia. Varminta - ja pidemmän päälle yksinkertaisinta - on siis valmistaa oma asu.

Allekirjoittanut antaa pyydettäessä vinkkejä ja/tai ohjeita erilaisten vaatteiden suunnitteluun ja tekemiseen. Valmistan asuja myös tilauksesta - korvausta vastaan.

Kysymyksiä ja kommentteja voi lähettää osoitteeseen:
patsi.pohjonen at gmail.com


Tule, tule hyvä vaate
älä tule paha vaate
(ja kestäköön ompelukone projektin loppuun asti)!


Rajakatsemaailma