Proppivarasto

Manun tila Vuoriniityssä

Versio 1
Nykyinen sivu

Manun tila on mallinnus keskiaikaisesta maatilasta.
Koska [[Vuoriniitty]] on kuitenkin rajaseutua, Manun tila on noin neljänneksen
aikakauden eteläisempää keskiarvoa pienempi.
Mikä siis vuoriniittyläisittäin lienee kuitenkin kohtalaisen iso.
Todennäköisesti isompi kuin Rajakatseen pikkutilat, aivan vanhimpia
lukuunottamatta.

Huomaa, että tämä ei ole ainakaan vielä pelinjohdon tarkastamaa tekstiä, eikä
sikäli virallista Rajakatseen maailmakuvausta, vaan pelaajakohtaista
spekulaatiota siitä, miten jotkut tarkemmin määrittelemättömät asiat
todennäköisesti voisivat olla.


Kommentteja ja kysymyksiä saa mielellään jättää Keskustelu -osuuteen.
Siellä on myös tiedot käyttämistäni lähteistä.


==Tilan koko ja sijainti ==

Pinta-alaa Manun tilalla on nykyisellään 92 eekkeriä (0,37 neliökilometriä).
Tila sijaitsee noin tunnin patikkamatkan päässä Vuoriniityn kaupungista, sen
luonaispuolella.
Tila on epäsäännöllisen muotoinen ja pitkulainen.
Kaksi kolmasosaa sen rajoista on muita naapuritiloja vastaan, mutta yksi
kolmasosa katsoo erämaahan päin.
Reunamaiden silmälläpito metsäläisten ja muiden pahantekijöiden varalta on siis
jatkuva huolenaihe.
Koska alue on tiheään viljeltyä, naapuritilojen ja torppien asuinrakennukset
ovat melkein kylämäisesti vain parin kilometrin päässä toisistaan, ja
kanssakäymistä on paljon.

Manun tila on mallinnus keskiaikaisesta maatilasta.
Koska [[Vuoriniitty]] on kuitenkin rajaseutua, Manun tila on noin neljänneksen
aikakauden eteläisempää keskiarvoa pienempi.
Mikä siis vuoriniittyläisittäin lienee kuitenkin kohtalaisen iso.
Todennäköisesti isompi kuin Rajakatseen pikkutilat, aivan vanhimpia
lukuunottamatta.

Huomaa, että tämä ei ole ainakaan vielä pelinjohdon tarkastamaa tekstiä, eikä
sikäli virallista Rajakatseen maailmakuvausta, vaan pelaajakohtaista
spekulaatiota siitä, miten jotkut tarkemmin määrittelemättömät asiat
todennäköisesti voisivat olla.


Kommentteja ja kysymyksiä saa mielellään jättää Keskustelu -osuuteen.
Siellä on myös tiedot käyttämistäni lähteistä.


==Tilan koko ja sijainti ==

Pinta-alaa Manun tilalla on nykyisellään 92 eekkeriä (0,37 neliökilometriä).
Tila sijaitsee noin tunnin patikkamatkan päässä Vuoriniityn kaupungista, sen
luonaispuolella.
Tila on epäsäännöllisen muotoinen ja pitkulainen.
Kaksi kolmasosaa sen rajoista on muita naapuritiloja vastaan, mutta yksi
kolmasosa katsoo erämaahan päin.
Reunamaiden silmälläpito metsäläisten ja muiden pahantekijöiden varalta on siis
jatkuva huolenaihe.
Koska alue on tiheään viljeltyä, naapuritilojen ja torppien asuinrakennukset
ovat melkein kylämäisesti vain parin kilometrin päässä toisistaan, ja
kanssakäymistä on paljon.

Yksi naapuritiloista on varakkaan kauppiaan, Gynter "Hurjaviiniläisen" omistama.
Gynter hankki mainitun tilan omistukseensa kevättalvella 475, sen edellisiltä
omistajilta.
Kyseinen Gynterin maatila on hivenen lähempänä kaupunkia, rajautuen Vuoriniityn
kaupungin ulkopuolisiin kaivosalueisiin.
Manun maatilalla on siis myös muita naapuritiloja kuin Gynterin tila.


Maapintaa käytetään seuraavasti:
60 eekkeriä peltoa viljelyksessä
28 eekkeriä peltomaata vuorollaan kesannolla
Vajaa 2 eekkeriä laidunta ja saman verran metsää.

Pelloilla viljellään vuorotellen viljakasveja ja juureksia, ja pienempiä määriä
muita kasveja.
Kesantopelloilta ja laidunmaalta kerätään jonkin verran heinää ja rehukasveja
eläinten talviruo'aksi.
Kolmisen vuotta on jo kokeiltu pienessä määrin papujen taikka herneiden viljelyä
kesantokasveina, ja tulokset vaikuttavat lupaavilta.

Tilan halki virtaa yhdestä kohtaa pieni joki, josta nousee pikkukalaa
ruokavalion täydennykseksi.
Ei kuitenkaan mitään isompaa myyntikelpoista, kuten lohta.

Osa pelloista on entistä laidunmaata, jonka tuotto ei ole yhtä hyvä kuin
parhaiden joenvarsipeltojen.


==Tilan väki==

Tilalla asuu:
- isäntäperhe palvelusväkineen: 2 aikuista, 2 lasta, piika, 2 renkiä
- torpparina isännän sisko Eerika nuoren poikansa ja yhden piian kanssa
- toisella torpalla isäntä, emäntä, 1 lapsi ja renki
Yhteensä siis 10 aikuista ja 4 lasta.

Manun tila ottaa nimensä nykyisen isännän, Manu Maununpojan (synt.
433) mukaan.
Manun perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi lasta.
Kolmas on tuloillaan.
Vanhaisäntä Maunu kuoli vuonna 473 pitkään sairasteltuaan.
Manu ei asiasta juuri puhu, keskittyy mieluummin käytännön toimiin.
Olihan hän toiminut isäntänä jo vuosikaudet, ja hallitsee hommansa hyvin.


==Tilan historiasta ja rakennuksista==

Tila on perustettu vuonna 338.
Se on ollut suvun hallussa vuodesta 382 asti, jolloin Manun isoisä osti sen
perijältä, jota viljely ei kiinnostanut.
Uusissa käsissä tilaa parannettiin ja laajennettiin.
Toimeen tultiin alusta asti hyvin, mutta varsinaisesti rikastumaan ei ole
päästy.
Kertynyt vauraus on kaukonäköisesti sijoitettu mm.
rautaiseen auraan ja eläimiin.
Ja sillä on tietysti tasoitettu huonojen vuosien taloutta.

Vuohitorppa rakennettiin naimattoman tai leskeksi jääneen tädin asuinpaikaksi
joskus 430-luvulla.
Nykyään sitä asustaa [[Eerika Maununtytär]].
Torppaa on laajennettu niin, että se on L-kirjaimen muotoinen.
Toisessa päässä on juustola, ja toista pitempää sivua vasten eläinsuoja.

Rantatorppa ja joen toisen puolen pellot ostettiin laajennuksena vuonna 393.
Alunperin rakennus oli ollut toinen itsenäinen tila, mutta osaamattomissa
käsissä se ei ollut menestynyt ja joutui myyntiin.
Tilukset ostettiin osaksi silloista Maunun tilaa, ja näin saatua torppaa
asuttamaan asettui entinen renki vaimonsa kanssa.
Torppaan kuuluu erillinen karjasuoja ja varastorakennus.

Päätilalla on pirtti, palkollisten makuuaitta, vilja-aitta, eläinsuoja ja lato,
jossa säilytetään työvälineitä ja eläinten rehua.
Pikkuloita, maakellareita ja puuvajoja ei ole erikseen listattu, mutta niitäkin
löytyy.

Kaikki pihapiirit on aidattu.
Aidat eivät ole niinkään puolustusvarustuksia, kuin estämässä eläimiä
kuljeksimasta sisään ja pikkulapsia kuljeksimasta ulos holtittomasti.
Päätilan aitaus on hiukan tukevampi kuin torppien, onhan sitä hoidettu
pisimpään.


==Maanviljelys ja sen tuottavuus==

Pelloilla viljeltäviin kasveihin kuuluvat viljakasveista vehnä, ohra, kaura ja

Maapintaa käytetään seuraavasti:
60 eekkeriä peltoa viljelyksessä
28 eekkeriä peltomaata vuorollaan kesannolla
Vajaa 2 eekkeriä laidunta ja saman verran metsää.

Pelloilla viljellään vuorotellen viljakasveja ja juureksia, ja pienempiä määriä
muita kasveja.
Kesantopelloilta ja laidunmaalta kerätään jonkin verran heinää ja rehukasveja
eläinten talviruo'aksi.
Kolmisen vuotta on jo kokeiltu pienessä määrin papujen taikka herneiden viljelyä
kesantokasveina, ja tulokset vaikuttavat lupaavilta.

Tilan halki virtaa yhdestä kohtaa pieni joki, josta nousee pikkukalaa
ruokavalion täydennykseksi.
Ei kuitenkaan mitään isompaa myyntikelpoista, kuten lohta.

Osa pelloista on entistä laidunmaata, jonka tuotto ei ole yhtä hyvä kuin
parhaiden joenvarsipeltojen.


==Tilan väki==

Tilalla asuu:
- isäntäperhe palvelusväkineen: 2 aikuista, 2 lasta, piika, 2 renkiä
- torpparina isännän sisko Eerika nuoren poikansa ja yhden piian kanssa
- toisella torpalla isäntä, emäntä, 1 lapsi ja renki
Yhteensä siis 10 aikuista ja 4 lasta.

Manun tila ottaa nimensä nykyisen isännän, Manu Maununpojan (synt.
433) mukaan.
Manun perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi lasta.
Kolmas on tuloillaan.
Vanhaisäntä Maunu kuoli vuonna 473 pitkään sairasteltuaan.
Manu ei asiasta juuri puhu, keskittyy mieluummin käytännön toimiin.
Olihan hän toiminut isäntänä jo vuosikaudet, ja hallitsee hommansa hyvin.


==Tilan historiasta ja rakennuksista==

Tila on perustettu vuonna 338.
Se on ollut suvun hallussa vuodesta 382 asti, jolloin Manun isoisä osti sen
perijältä, jota viljely ei kiinnostanut.
Uusissa käsissä tilaa parannettiin ja laajennettiin.
Toimeen tultiin alusta asti hyvin, mutta varsinaisesti rikastumaan ei ole
päästy.
Kertynyt vauraus on kaukonäköisesti sijoitettu mm.
rautaiseen auraan ja eläimiin.
Ja sillä on tietysti tasoitettu huonojen vuosien taloutta.

Vuohitorppa rakennettiin naimattoman tai leskeksi jääneen tädin asuinpaikaksi
joskus 430-luvulla.
Nykyään sitä asustaa [[Eerika Maununtytär]].
Torppaa on laajennettu niin, että se on L-kirjaimen muotoinen.
Toisessa päässä on juustola, ja toista pitempää sivua vasten eläinsuoja.

Rantatorppa ja joen toisen puolen pellot ostettiin laajennuksena vuonna 393.
Alunperin rakennus oli ollut toinen itsenäinen tila, mutta osaamattomissa
käsissä se ei ollut menestynyt ja joutui myyntiin.
Tilukset ostettiin osaksi silloista Maunun tilaa, ja näin saatua torppaa
asuttamaan asettui entinen renki vaimonsa kanssa.
Torppaan kuuluu erillinen karjasuoja ja varastorakennus.

Päätilalla on pirtti, palkollisten makuuaitta, vilja-aitta, eläinsuoja ja lato,
jossa säilytetään työvälineitä ja eläinten rehua.
Pikkuloita, maakellareita ja puuvajoja ei ole erikseen listattu, mutta niitäkin
löytyy.

Kaikki pihapiirit on aidattu.
Aidat eivät ole niinkään puolustusvarustuksia, kuin estämässä eläimiä
kuljeksimasta sisään ja pikkulapsia kuljeksimasta ulos holtittomasti.
Päätilan aitaus on hiukan tukevampi kuin torppien, onhan sitä hoidettu
pisimpään.


==Maanviljelys ja sen tuottavuus==

Pelloilla viljeltäviin kasveihin kuuluvat viljakasveista vehnä, ohra, kaura ja
ruis; juureksista nauriit, porkkanat ja perunat.
ruis; juureksista nauriit, porkkanat ja potut.
Kaalia ja sipulia viljellään joka vuosi vähän omiksi tarpeiksi.
Sipulia kuivataan myös talven varalle, mutta näitä ei silti riitä myyntiin asti,
kun käsittely ja säilytys on hankalampaa.
Lisäksi viljellään kesantopelloilla papua ja hernettä, ja jonkin verran
pellavia.

Maatilatalouden rungon muodostaa viljan viljely.
Osa viljasta ajetaan kärryillä myllylle jauhettavaksi ja myytäväksi.
Suurin osa sadosta myydään jauho- ja mallasviljaksi.
Sato kuitenkin säilyy paremmin jyvinä kuin valmiiksi jauhettuna, ja siksi
kaikkea ei jauheta syksyllä.
Juureksia säilötään maakellareihin, papuja kuivataan.
Molempia sekä käytetään että myydään ympäri vuoden (siis jos on mitä myydä).
Ruokavarastoja myös vaihdetaan naapuritilojen kanssa, jotta ravinto säilyy
monipuolisempana talvellakin.

Eläinten pito, metsästys ja kalastus, kuten myös pienissä määrin puutarhan
viljely, tuovat vaihtelua tilan väen ruokavalioon ja säästävät parhaiten
säilyvää viljaa myyntiin.
Siksi huonoinakin satovuosina maatilalla harvoin joudutaan kiristämään vyötä,
vaikka kaupungeissa saatetaan nähdä nälkää.

60 eekkerin '''pellot tuottavat keskimäärin''' 8 vakallista viljaa per eekkeri,
eli yhteensä 480 vakallista.

Seuraavan vuoden siemenviljaksi tarvitaan yksi vakallinen per eekkeri eli 60
vakallista.

Kirkolle menee kymmenykset, eli tämän kokoisesta sadosta 48 vakallista.
Sen lisäksi maksetaan veroja, yleensä ruokana, määrä joka vastaa suunnilleen
”yhtä possua tai lammasta seitsemästä” eli jopa 70 vakallista viljaa!

Jos mitään muita ruoanlähteitä ei olisi, tilan väen ruokkimiseen tarvittaisiin
vuodessa 336 vakallista viljaa.
Verojen jälkeen ei jäisi mitään, ja siemenviljastakin osa luultavasti pilaantuu
varastoinnissa (hyvä syy yrittää myydä mahdollisimman paljon viljaa jo
syksyllä).
Mutta koska keskivertovuonnakin halutaan käyttää ainakin ohramaltaita oluen
panemiseen, tilan väki syö varsinkin kesällä paljon muuta kuin viljatuotteita.


Myyntiin jää sadon onnistuessa 30-230 vakallista viljaa joka vuosi.
Huonona vuonna suurin osa viljasta päätyy olueksi, talviravinnoksi ja
Kaalia ja sipulia viljellään joka vuosi vähän omiksi tarpeiksi.
Sipulia kuivataan myös talven varalle, mutta näitä ei silti riitä myyntiin asti,
kun käsittely ja säilytys on hankalampaa.
Lisäksi viljellään kesantopelloilla papua ja hernettä, ja jonkin verran
pellavia.

Maatilatalouden rungon muodostaa viljan viljely.
Osa viljasta ajetaan kärryillä myllylle jauhettavaksi ja myytäväksi.
Suurin osa sadosta myydään jauho- ja mallasviljaksi.
Sato kuitenkin säilyy paremmin jyvinä kuin valmiiksi jauhettuna, ja siksi
kaikkea ei jauheta syksyllä.
Juureksia säilötään maakellareihin, papuja kuivataan.
Molempia sekä käytetään että myydään ympäri vuoden (siis jos on mitä myydä).
Ruokavarastoja myös vaihdetaan naapuritilojen kanssa, jotta ravinto säilyy
monipuolisempana talvellakin.

Eläinten pito, metsästys ja kalastus, kuten myös pienissä määrin puutarhan
viljely, tuovat vaihtelua tilan väen ruokavalioon ja säästävät parhaiten
säilyvää viljaa myyntiin.
Siksi huonoinakin satovuosina maatilalla harvoin joudutaan kiristämään vyötä,
vaikka kaupungeissa saatetaan nähdä nälkää.

60 eekkerin '''pellot tuottavat keskimäärin''' 8 vakallista viljaa per eekkeri,
eli yhteensä 480 vakallista.

Seuraavan vuoden siemenviljaksi tarvitaan yksi vakallinen per eekkeri eli 60
vakallista.

Kirkolle menee kymmenykset, eli tämän kokoisesta sadosta 48 vakallista.
Sen lisäksi maksetaan veroja, yleensä ruokana, määrä joka vastaa suunnilleen
”yhtä possua tai lammasta seitsemästä” eli jopa 70 vakallista viljaa!

Jos mitään muita ruoanlähteitä ei olisi, tilan väen ruokkimiseen tarvittaisiin
vuodessa 336 vakallista viljaa.
Verojen jälkeen ei jäisi mitään, ja siemenviljastakin osa luultavasti pilaantuu
varastoinnissa (hyvä syy yrittää myydä mahdollisimman paljon viljaa jo
syksyllä).
Mutta koska keskivertovuonnakin halutaan käyttää ainakin ohramaltaita oluen
panemiseen, tilan väki syö varsinkin kesällä paljon muuta kuin viljatuotteita.


Myyntiin jää sadon onnistuessa 30-230 vakallista viljaa joka vuosi.
Huonona vuonna suurin osa viljasta päätyy olueksi, talviravinnoksi ja
siemenviljan riittävyyden varmistamiseen, eikä myyntiin välttämättä jää yhtään.
siemenviljan riittävyyden varmistamiseen, eikä myyntiin välttämättä jää
yhtään.

Vilja myydään pääosin Vuoriniityn kaupunkiin ja siellä toimiville kiltojen ja
muiden tahojen ostajille.
Osa myydään suoraan idän suunnalla olevaan kaivoskylään, koska sikäläisten on
lyhyempi matka hakea suoraan tilalta kuin kiertää Vuoriniityn kautta.

Vuoriniityn kaupungin väkiluvun ollessa noin 6000, ei ole ihme, että maakunnan
ruokatalous ei ole omavarainen.
Tarvittaisiin pitkälti yli 400 tämän kokoista tilaa, jotta kaikki saataisiin
ruokittua ilman tuontia etelästä!


==Vuohitalous==

Manu-isännän leskeksi jäänyt sisar, [[Eerika Maununtytär]] (synt.
436), hoitaa vuohia ja tuottaa niiden maidosta juustoa.
Eerika asustaa tilalla torpassa yhdessä 12-vuotiaan Rieti-poikansa (synt.
463) ja vuohipiian kanssa.

Vuohien (ja osin muidenkin eläinten) laidun sijaitsee kivikkoisella
mäenrinteellä, joka rajoittuu metsään.
Tämä alue on rauta-auran kanssakin jokseenkin viljelykelvotonta.
Ajatus vuohien pitämisestä lieneekin lähtenyt alunperin turhana maanneen alueen
saamisesta hyötykäyttöön.

Osa kukkulan metsästä kuuluu myös Manun tilaan.
Sieltä kerätään poltto- ja rakennuspuuta.
Metsäläisiä nähdään harva se vuosi, joten ihan turvallista vuohien pito ei ole.
Tuottaapa kuitenkin piimää ja viiliä tilan väen käyttöön, ja juustoa myyntiinkin
asti.
Laiduntavien härkien ja lehmän hoitovastuussa olevalla rengillä on tapana pitää
silmällä torpan elämää ihan varmuuden vuoksi.
Vuohien paimennusta vuorottelevat piika ja Rieti.

Eerika käy Vuoriniityn torilla myymässä juustoa ja siinä sivussa muitakin
maatilan tuotteita.
Häntä auttaa kaupungissa asuva sisko, joka lienee naimisissa jonkun
käsityöläisen kanssa.
Varsinkin markkinapäivinä sisarukset saattavat vuorotella myyntiä niin, että
koju on avoinna aamusta iltaan asti.
Tai ainakin niin kauan, kuin tavaraa riittää.


==Muu eläintalous liitännäisineen==

Manun tila on varsin varakas.
Irtorahaa ei kauheasti ole, mutta hyvin hoidettua käyttöomaisuutta kylläkin.
Tilalla on peräti kaksi vetohärkää ja yksi lehmä.
Lehmän maidosta erotetaan kerma ja siitä kirnutaan myös voita pöytään.
(Vuohenmaidosta kerma ei noin vain irtoa.
Siksi siitä tulee parempaa juustoa.)

Manu-isännällä on tapana keväisin jättää rengit kyntämään omia peltoja vanhalla
puuauralla.
Itse hän valjastaa toisen härän rauta-auran eteen ja käy maksua vastaan
kyntämässä naapureiden peltoja.
Hän on tullut Vuoriniityn maaseudulla tunnetuksi autettuaan jo aika monen tilan
viljelysmaan parantamisessa tai laajentamisessa.
Rauta-auralla kun saa kynnettyä syvemmältä, ja kivisemmänkin maan pari kertaa
muokattua niin, että kiviä saa kerättyä pois ja seuraavana keväänä voikin jatkaa
puuauralla.

Tilalla pidetään muutamaa porsasta.
Sikoja on eniten kesällä.
Talven yli pidetään pari, kolme emakkoa, jotka on luultavasti käytetty
naapurissa karjulla, jotta seuraavana keväänä on taas porsaita.
Ylimääräiset possut pistetään lihoiksi, ja niiden rasva otetaan talteen mm.
kynttilöitä varten.
Talot kuitenkin valaistaan useammin päreillä.
Kynttilöitä on vähän, ja niitä säästetään erikois- ja hätätilanteisiin sekä
[[Ishaca]]lle pyhitettyihin rukoushetkiin.

Sekä tilalla että molemmilla torpilla pidetään muutamaa kanaa.
Niiden munia käytetään ravinnoksi sellaisenaan, ja Eerika tekee joskus
munajuustoa.
Munat eivät säily niin hyvin, että niillä olisi paljon muuta käyttöä.

Samoin joka asuinrakennuksella asustaa myös ainakin yksi kissa ja koira.
Kissojen tehtävänä on pitää vilja- ja ruokavarastojen houkuttelemia hiiriä
kurissa, koirien vahtia tiluksia ja varoittaa asiattomista liikuskelijoista.
Rantatorpan renki on kouluttanut omaa vahtiaan myös metsästykseen, ja piski
noutaakin näppärästi jousella ammuttuja lintuja sekä jäniksiä.


==Vaate- ja välinetuotanto Manun tilalla==

Jokainen osaa jotain, viljelyn ja eläinhoitotöiden lisäksi.
Manu-isäntäkin mieluusti nikkaroi penkkejä ja kiuluja.
Mutta yksi rengeistä on varsin mestarillinen puuseppä, jonka käsissä syntyvät
niin koristeelliset arkut kuin pellavaloukut ja kangaspuutkin!

Miesväki nikkaroi tarvekaluja, huoltaa välineitä ja rakennuksia silloin kun
ehtii.
Naisväki puolestaan hoitaa pieniä puutarhatilkkuja talojen yhteydessä, kerää
metsästä marjoja ja sieniä käytettäväksi ja kuivattavaksi, sekä valmistaa
vaatteita.

Manun tila ei ole omavarainen vaatteiden suhteen.
Tilalla kasvatetaan ja työstetään jonkin verran pellavaa, mutta villaa ei
tuoteta kun ei ole omia lampaita.
Villaa, villatuotteita ja lisää pellavaa, sellaisenaan tai valmiina kankaana,
vaihdetaan naapuritiloilta tai ostetaan kaupungista killan käsityöläisiltä.
Maatilojen keskinäisessä vaihdannassa harvemmin käytetään rahaa.
Sen sijaan tuotteita vaihdetaan toisiin tuotteisiin tai työsuorituksiin.


Sepän takomat ostetaan myös tilan ulkopuolelta.
Pienempiä tarvekaluja, kuten puukkoja ja viikatteen teriä, Eerika saattaa
tarvittaessa tuoda kaupunkireissultaan, kun niitä on usein valmiina saatavilla.
Isommat ostokset, kuten pellavaloukun leuat tai kärryn akselit, Manu-isäntä käy
itse tilaamassa ensin.


==Muut kauppasuhteet==

Maaseudulla kiertää toisinaan käsityöläisiä, jotka tarjoavat tuotteitaan ja
palveluksiaan.
Sellaisiin kuuluu kutojia ja värjäreitä, jotka hoitavat tuotantoa
kesäkuukausina, jolloin tilan väellä ei välttämättä ole aikaa moiseen;
suutareita ja nahkureita; sekä seppien ja puuseppien oppipoikia.
Seppämestari itse harvemmin lähtee tien päälle ahjonsa luota, kun joka talossa
ei kuitenkaan ole tiloja ja välineitä tuottamiseen paikan päällä.
Joskus vieraileva samooja tulee tarjoamaan turkiksia, riistanlihaa tai sarvia
puukonkahvoiksi.

Nuoremmat papit ja parantajat kiertävät myös joskus alueen tiloja, kaitsemassa
laumaansa ja tarjoamassa palveluksiaan.
Heille ovet ovat aina avoinna, ja kiireen keskelläkin löytyy tilaa ja aikaa
siihen, että joku talon väestä emännöi tai isännöi, ja kukin asukkaista saa
vuorollaan irrottautua töistä käymään vieraan puheilla.

Manulla ja Eerikalla on Vuoriniityssä myös eno, Aarne Savenvalaja, joka on
käsityöläisten killan jäsen.
Sukulaisuussuhde pitää huolen siitä, että tilalla ei tule puutetta
kohtuuhintaisista saviastioista.
Eikä Aarnen kaupunkitalouden pöydässä kärsitä katovuosina kovasti.
Mutta siitä ollaan vaivihkaa, etteivät kateelliset naapurit aiheuttaisi
hankaluuksia.


==Väen ja työn määrästä==

Tämän kokoisen tilan pyörittämisessä on kymmenellä aikuisella täysi työ.
Kenellekään ei riitä vapaita päiviä joka viikko.
Puuhissa on toki vaihtelua, ja kukin pääsee välillä tekemään töitä, joista pitää
eniten.
Se on kuin lepoa parhaimmillaan! Noin kerran kuunkierrossa on kuitenkin tapana
antaa palvelusväelle, kukin vuorollaan tai pari kerrallaan, lupa viettää
kokonainen päivä oman päänsä mukaan.
Rengit ja piiat vierailevat mieluusti naapuritaloissa ja -torpissa, juhlapäivinä
paikallisessa kievarissakin.
Isäntä, emäntä ja Eerika saattavat piipahtaa Vuoriniityssä sukulaisia
tapaamassa.

Nuoremmat lapset pääsevät toisinaan Eerikan mukana kaupunkiin ihmettelemään
torihulinaa päiväksi.
Eerika kulkee yleensä käsin työnnettävän kaksipyöräisen kärryn kanssa, eikä
häntä haittaa työntää väsyneitä lapsia kärryssä kotimatkalla, kun mukana tuodut
tavarat on jo myyty.

Vilja myydään pääosin Vuoriniityn kaupunkiin ja siellä toimiville kiltojen ja
muiden tahojen ostajille.
Osa myydään suoraan idän suunnalla olevaan kaivoskylään, koska sikäläisten on
lyhyempi matka hakea suoraan tilalta kuin kiertää Vuoriniityn kautta.

Vuoriniityn kaupungin väkiluvun ollessa noin 6000, ei ole ihme, että maakunnan
ruokatalous ei ole omavarainen.
Tarvittaisiin pitkälti yli 400 tämän kokoista tilaa, jotta kaikki saataisiin
ruokittua ilman tuontia etelästä!


==Vuohitalous==

Manu-isännän leskeksi jäänyt sisar, [[Eerika Maununtytär]] (synt.
436), hoitaa vuohia ja tuottaa niiden maidosta juustoa.
Eerika asustaa tilalla torpassa yhdessä 12-vuotiaan Rieti-poikansa (synt.
463) ja vuohipiian kanssa.

Vuohien (ja osin muidenkin eläinten) laidun sijaitsee kivikkoisella
mäenrinteellä, joka rajoittuu metsään.
Tämä alue on rauta-auran kanssakin jokseenkin viljelykelvotonta.
Ajatus vuohien pitämisestä lieneekin lähtenyt alunperin turhana maanneen alueen
saamisesta hyötykäyttöön.

Osa kukkulan metsästä kuuluu myös Manun tilaan.
Sieltä kerätään poltto- ja rakennuspuuta.
Metsäläisiä nähdään harva se vuosi, joten ihan turvallista vuohien pito ei ole.
Tuottaapa kuitenkin piimää ja viiliä tilan väen käyttöön, ja juustoa myyntiinkin
asti.
Laiduntavien härkien ja lehmän hoitovastuussa olevalla rengillä on tapana pitää
silmällä torpan elämää ihan varmuuden vuoksi.
Vuohien paimennusta vuorottelevat piika ja Rieti.

Eerika käy Vuoriniityn torilla myymässä juustoa ja siinä sivussa muitakin
maatilan tuotteita.
Häntä auttaa kaupungissa asuva sisko, joka lienee naimisissa jonkun
käsityöläisen kanssa.
Varsinkin markkinapäivinä sisarukset saattavat vuorotella myyntiä niin, että
koju on avoinna aamusta iltaan asti.
Tai ainakin niin kauan, kuin tavaraa riittää.


==Muu eläintalous liitännäisineen==

Manun tila on varsin varakas.
Irtorahaa ei kauheasti ole, mutta hyvin hoidettua käyttöomaisuutta kylläkin.
Tilalla on peräti kaksi vetohärkää ja yksi lehmä.
Lehmän maidosta erotetaan kerma ja siitä kirnutaan myös voita pöytään.
(Vuohenmaidosta kerma ei noin vain irtoa.
Siksi siitä tulee parempaa juustoa.)

Manu-isännällä on tapana keväisin jättää rengit kyntämään omia peltoja vanhalla
puuauralla.
Itse hän valjastaa toisen härän rauta-auran eteen ja käy maksua vastaan
kyntämässä naapureiden peltoja.
Hän on tullut Vuoriniityn maaseudulla tunnetuksi autettuaan jo aika monen tilan
viljelysmaan parantamisessa tai laajentamisessa.
Rauta-auralla kun saa kynnettyä syvemmältä, ja kivisemmänkin maan pari kertaa
muokattua niin, että kiviä saa kerättyä pois ja seuraavana keväänä voikin jatkaa
puuauralla.

Tilalla pidetään muutamaa porsasta.
Sikoja on eniten kesällä.
Talven yli pidetään pari, kolme emakkoa, jotka on luultavasti käytetty
naapurissa karjulla, jotta seuraavana keväänä on taas porsaita.
Ylimääräiset possut pistetään lihoiksi, ja niiden rasva otetaan talteen mm.
kynttilöitä varten.
Talot kuitenkin valaistaan useammin päreillä.
Kynttilöitä on vähän, ja niitä säästetään erikois- ja hätätilanteisiin sekä
[[Ishaca]]lle pyhitettyihin rukoushetkiin.

Sekä tilalla että molemmilla torpilla pidetään muutamaa kanaa.
Niiden munia käytetään ravinnoksi sellaisenaan, ja Eerika tekee joskus
munajuustoa.
Munat eivät säily niin hyvin, että niillä olisi paljon muuta käyttöä.

Samoin joka asuinrakennuksella asustaa myös ainakin yksi kissa ja koira.
Kissojen tehtävänä on pitää vilja- ja ruokavarastojen houkuttelemia hiiriä
kurissa, koirien vahtia tiluksia ja varoittaa asiattomista liikuskelijoista.
Rantatorpan renki on kouluttanut omaa vahtiaan myös metsästykseen, ja piski
noutaakin näppärästi jousella ammuttuja lintuja sekä jäniksiä.


==Vaate- ja välinetuotanto Manun tilalla==

Jokainen osaa jotain, viljelyn ja eläinhoitotöiden lisäksi.
Manu-isäntäkin mieluusti nikkaroi penkkejä ja kiuluja.
Mutta yksi rengeistä on varsin mestarillinen puuseppä, jonka käsissä syntyvät
niin koristeelliset arkut kuin pellavaloukut ja kangaspuutkin!

Miesväki nikkaroi tarvekaluja, huoltaa välineitä ja rakennuksia silloin kun
ehtii.
Naisväki puolestaan hoitaa pieniä puutarhatilkkuja talojen yhteydessä, kerää
metsästä marjoja ja sieniä käytettäväksi ja kuivattavaksi, sekä valmistaa
vaatteita.

Manun tila ei ole omavarainen vaatteiden suhteen.
Tilalla kasvatetaan ja työstetään jonkin verran pellavaa, mutta villaa ei
tuoteta kun ei ole omia lampaita.
Villaa, villatuotteita ja lisää pellavaa, sellaisenaan tai valmiina kankaana,
vaihdetaan naapuritiloilta tai ostetaan kaupungista killan käsityöläisiltä.
Maatilojen keskinäisessä vaihdannassa harvemmin käytetään rahaa.
Sen sijaan tuotteita vaihdetaan toisiin tuotteisiin tai työsuorituksiin.


Sepän takomat ostetaan myös tilan ulkopuolelta.
Pienempiä tarvekaluja, kuten puukkoja ja viikatteen teriä, Eerika saattaa
tarvittaessa tuoda kaupunkireissultaan, kun niitä on usein valmiina saatavilla.
Isommat ostokset, kuten pellavaloukun leuat tai kärryn akselit, Manu-isäntä käy
itse tilaamassa ensin.


==Muut kauppasuhteet==

Maaseudulla kiertää toisinaan käsityöläisiä, jotka tarjoavat tuotteitaan ja
palveluksiaan.
Sellaisiin kuuluu kutojia ja värjäreitä, jotka hoitavat tuotantoa
kesäkuukausina, jolloin tilan väellä ei välttämättä ole aikaa moiseen;
suutareita ja nahkureita; sekä seppien ja puuseppien oppipoikia.
Seppämestari itse harvemmin lähtee tien päälle ahjonsa luota, kun joka talossa
ei kuitenkaan ole tiloja ja välineitä tuottamiseen paikan päällä.
Joskus vieraileva samooja tulee tarjoamaan turkiksia, riistanlihaa tai sarvia
puukonkahvoiksi.

Nuoremmat papit ja parantajat kiertävät myös joskus alueen tiloja, kaitsemassa
laumaansa ja tarjoamassa palveluksiaan.
Heille ovet ovat aina avoinna, ja kiireen keskelläkin löytyy tilaa ja aikaa
siihen, että joku talon väestä emännöi tai isännöi, ja kukin asukkaista saa
vuorollaan irrottautua töistä käymään vieraan puheilla.

Manulla ja Eerikalla on Vuoriniityssä myös eno, Aarne Savenvalaja, joka on
käsityöläisten killan jäsen.
Sukulaisuussuhde pitää huolen siitä, että tilalla ei tule puutetta
kohtuuhintaisista saviastioista.
Eikä Aarnen kaupunkitalouden pöydässä kärsitä katovuosina kovasti.
Mutta siitä ollaan vaivihkaa, etteivät kateelliset naapurit aiheuttaisi
hankaluuksia.


==Väen ja työn määrästä==

Tämän kokoisen tilan pyörittämisessä on kymmenellä aikuisella täysi työ.
Kenellekään ei riitä vapaita päiviä joka viikko.
Puuhissa on toki vaihtelua, ja kukin pääsee välillä tekemään töitä, joista pitää
eniten.
Se on kuin lepoa parhaimmillaan! Noin kerran kuunkierrossa on kuitenkin tapana
antaa palvelusväelle, kukin vuorollaan tai pari kerrallaan, lupa viettää
kokonainen päivä oman päänsä mukaan.
Rengit ja piiat vierailevat mieluusti naapuritaloissa ja -torpissa, juhlapäivinä
paikallisessa kievarissakin.
Isäntä, emäntä ja Eerika saattavat piipahtaa Vuoriniityssä sukulaisia
tapaamassa.

Nuoremmat lapset pääsevät toisinaan Eerikan mukana kaupunkiin ihmettelemään
torihulinaa päiväksi.
Eerika kulkee yleensä käsin työnnettävän kaksipyöräisen kärryn kanssa, eikä
häntä haittaa työntää väsyneitä lapsia kärryssä kotimatkalla, kun mukana tuodut
tavarat on jo myyty.
Vanhempia teinejä saattaa Manu ottaa avuksi omille kyntö- ja kauppareissuilleen.
Vanhempaa nuorisoa saattaa Manu ottaa avuksi omille kyntö- ja
kauppareissuilleen.
Varsinkin myllylle mentäessä käytetään härkävankkuria, ja on hyvä että ajurin
lisäksi löytyy joku vahtimassa, ettei kärryn takaa putoa (tai tule pihistetyksi)
mitään.

Kaikkein rankin työrupeama on sadonkorjuu.
Koska pellot on kylvetty eri aikoihin ja eri kasvit kypsyvät eri tahtiin,
kaikkea ei onneksi tarvitse tehdä kerralla.
Jos säät eivät viivästytä aloitusta ja lopetusta, sadonkorjuukausi tarkoittaa
kaikille tilalla – niin aikuisille kuin lapsillekin – pitkiä päiviä melkein
kolme viikkoa yhtäjaksoisesti.
Oikein hyvinä satovuosina (tai sateen uhatessa lakoonnuttaa viljavainiot)
saatetaan palkata sesonkityöläisiä tähän hommaan.
Ja jos oma sato on jo korjattu, käydään auttamassa naapuria.
Mistä yleensä saadaan vaihdossa jotakin omaan taskuun ja pöytään.

Muuten tilan työt jaksottuvatkin tasaisesti vuodenaikojen vaihtelun mukaan.


==Turvallisuuskysymyksiä==

Maaseudulla harvemmin esiintyy järjestyshäiriöitä, mahdollista yksittäistä
humalaista töhöä lukuunottamatta.
Erämaan reuna ja metsä sen sijaan houkuttelevat epäilyttäviä kulkijoita.


[[Metsäläiset]] liikkuvat seudulla harvakseltaan ja heitä nähdään myös tilan
väen omin silmin ainakin vilaukselta ainakin kerran joka vuosi.
Heistä villeimmät käyvät joskus varastamassa vuohen tai kanan.
Mitään keskittynyttä riesaa ei ole ollut muutamaan vuoteen, mutta uhka on
olemassa ja naapureiden kesken jaetaan aktiivisesti juttuja havainnoista.
Eerikan on kuultu tuumailevan, että näinköhän Manusta olisi niin tunnollista
isäntää tullutkaan ilman tätä ulkopuolista uhkaa!

Yksittäisiä rosvoja tai rosvojoukkoja esiintyy tällä nurkalla harvoin.
Sellaiset yleensä liikkuvat lähellä rajaa.
Joskus kuitenkin saattaa kaivoksilta olla lähtenyt joku mainarielämään
kyllästynyt raasu, jolla ei ole mitään menetettävää.
Maanviljelijät ovat yleensä vieraanvaraista väkeä ja ruokkisivat kyllä sitä
pyytävän kulkijan, mutta vuoristolaiset eivät välttämättä ole tottuneita
sellaiseen.
Eivät osaa pyytää, hiipivät mieluummin nurkissa toivoen saavansa jotain
napattua.
Kummallista elämää mahtavat siellä kaivoksilla elää!

Kotieläimille ja vähän ihmisillekin vaaraa aiheuttavat myös villieläimet.
Ketut eivät kovin usein uskaltaudu kanavarkaisiin, jos talossa on koira.
Muutkin eläimet mieluummin kiertävät asutuksen, mutta joskus talviuniltaan
herätetty karhu tai yksinäinen susi saattaa törmätä lähelle.
Ja yön hiljaisuudessa hirvikin saattaa käydä tallomassa viljelyksiä.
Seudun taloja ja paimenpaikkoja onkin suunniteltu sen mukaan, että erämaan rajan
silmälläpitäminen olisi helpompaa.
Yhden talon päivärutiinit puolestaan sen mukaan, että valvomatonta aikaa olisi
mahdollisimman vähän.
Suoranaisia vahtivuoroja ei kuitenkaan ole ollut tarpeen järjestää.
Varsinkin myllylle mentäessä käytetään härkävankkuria, ja on hyvä että ajurin
lisäksi löytyy joku vahtimassa, ettei kärryn takaa putoa (tai tule pihistetyksi)
mitään.

Kaikkein rankin työrupeama on sadonkorjuu.
Koska pellot on kylvetty eri aikoihin ja eri kasvit kypsyvät eri tahtiin,
kaikkea ei onneksi tarvitse tehdä kerralla.
Jos säät eivät viivästytä aloitusta ja lopetusta, sadonkorjuukausi tarkoittaa
kaikille tilalla – niin aikuisille kuin lapsillekin – pitkiä päiviä melkein
kolme viikkoa yhtäjaksoisesti.
Oikein hyvinä satovuosina (tai sateen uhatessa lakoonnuttaa viljavainiot)
saatetaan palkata sesonkityöläisiä tähän hommaan.
Ja jos oma sato on jo korjattu, käydään auttamassa naapuria.
Mistä yleensä saadaan vaihdossa jotakin omaan taskuun ja pöytään.

Muuten tilan työt jaksottuvatkin tasaisesti vuodenaikojen vaihtelun mukaan.


==Turvallisuuskysymyksiä==

Maaseudulla harvemmin esiintyy järjestyshäiriöitä, mahdollista yksittäistä
humalaista töhöä lukuunottamatta.
Erämaan reuna ja metsä sen sijaan houkuttelevat epäilyttäviä kulkijoita.


[[Metsäläiset]] liikkuvat seudulla harvakseltaan ja heitä nähdään myös tilan
väen omin silmin ainakin vilaukselta ainakin kerran joka vuosi.
Heistä villeimmät käyvät joskus varastamassa vuohen tai kanan.
Mitään keskittynyttä riesaa ei ole ollut muutamaan vuoteen, mutta uhka on
olemassa ja naapureiden kesken jaetaan aktiivisesti juttuja havainnoista.
Eerikan on kuultu tuumailevan, että näinköhän Manusta olisi niin tunnollista
isäntää tullutkaan ilman tätä ulkopuolista uhkaa!

Yksittäisiä rosvoja tai rosvojoukkoja esiintyy tällä nurkalla harvoin.
Sellaiset yleensä liikkuvat lähellä rajaa.
Joskus kuitenkin saattaa kaivoksilta olla lähtenyt joku mainarielämään
kyllästynyt raasu, jolla ei ole mitään menetettävää.
Maanviljelijät ovat yleensä vieraanvaraista väkeä ja ruokkisivat kyllä sitä
pyytävän kulkijan, mutta vuoristolaiset eivät välttämättä ole tottuneita
sellaiseen.
Eivät osaa pyytää, hiipivät mieluummin nurkissa toivoen saavansa jotain
napattua.
Kummallista elämää mahtavat siellä kaivoksilla elää!

Kotieläimille ja vähän ihmisillekin vaaraa aiheuttavat myös villieläimet.
Ketut eivät kovin usein uskaltaudu kanavarkaisiin, jos talossa on koira.
Muutkin eläimet mieluummin kiertävät asutuksen, mutta joskus talviuniltaan
herätetty karhu tai yksinäinen susi saattaa törmätä lähelle.
Ja yön hiljaisuudessa hirvikin saattaa käydä tallomassa viljelyksiä.
Seudun taloja ja paimenpaikkoja onkin suunniteltu sen mukaan, että erämaan rajan
silmälläpitäminen olisi helpompaa.
Yhden talon päivärutiinit puolestaan sen mukaan, että valvomatonta aikaa olisi
mahdollisimman vähän.
Suoranaisia vahtivuoroja ei kuitenkaan ole ollut tarpeen järjestää.