Proppivarasto

Taistelusäännöt (LARP)

Versio 1

KOPIOITU NÄYTELMÄROOLIPELISÄÄNNÖISTÄ, TARKISTAMINEN PAIKALLAAN.
[[malline:huolto]]

Taistelu:

Kun on mielestään lyönyt laskettavan osuman kohteeseen, huutaa
paljonko osumaa tuli.
Jos lyöjä ei muista huutaa, oletetaan lyönti aseen
oletetun vaurion suuruiseksi ilman lyöntibonuksia.
Normaalisti aseen vaurioksi
ilman lyöntibonuksia voidaan olettaa tässä, että pienellä tikarilla, nuijalla
ja sauvalla vaurio on 1, lyhytmiekalla, vasaralla ja käsikirveellä 2,
miekalla 3 ja kahdenkäden miekalla ja kahdenkäden kirveellä 4.
Tämän jälkeen
kohde laskee itse vaurion.
Lyödä saa vain sallitulla pehmoaseella, mutta
torjua saa lisäksi myös esim.
puisella eiterävällä taikurinsauvalla.

Rehellinen etukäteen sovittu kaksintaistelu: Molemmat ilmoittavat vaivihkaa
pelinjohtajalle taisteluarvonsa eli lyöntipisteet/haarniskaluokka/osumapisteet

eli esim.
3 - 1 - 6.
Tällöin ennen taistelua pelinjohto voi laskea montako
osumaa tarvitaan kummallekin.

Näpäytyksiä ei lasketa osumaksi.
Lyödä ei silti saa turhan kovaa.
Pistoja ei
lasketa kuin aloituslyöntinä vaikean tulkinnan takia.
Jos osuman ottajalla
on jalkasuojilla varustettu levyhaarniska, niin polven alle osumia ei lasketa.

Myöskään osumia asekäden ranteesta käteen ei lasketa vaikean tulkinnan takia,
jos on käytössä puukkoa suurempi ase, jolla voi torjua.
Sääntöä ei saa
hyödyntää eli torjua jalalla tai kädellä aseen iskuja.

Takaa tuleva lyönti eli selkään lyönti erityisesti varkailla täytyy pistää
terävän aseen terällä pistona, jotta saa takaalyöntibonuksen.
Lisäksi lyödessä
kohde ei saa nähdä lyöjää.
Tällainen takaalyönti voi olla ainoastaan taistelun
ensimmäinen ja 'raukkamainen' aloituslyönti.
Takaa-aloituspisto lyö vauriota
varkailla 2*taso ja muilla +1 osumapistettä aseen vahinkoon lisää.
Jos
takaa-aloituslyönti kolautetaan kypärättömään päälakeen piston sijaan,
menettää kohde osumapisteiden lisäksi tajuntansa muutamaksi minuutiksi.

Takaalyöntibonusta lyöntipisteisiin ei tällöin saa.

Kriittinen vahinko katsotaan tapahtuneeksi, jos pääsee terävällä asella takaa
viiltämään kaulan auki siten, että ase on ollut noin sekunnin kaulalla.

Lisäksi aina seuraavissa tilanteissa voi viiltää kuoliaaksi (-2 osumapisteeseen)

taikka mestata (-3 op:seen): nukkuvan, tajuttoman, taikakeinoin avuttomaksi
saatetun, 0 osumapisteellä seikkailevan ja maassa olevan.
Maassa olemiseksi
riittää, että käsi tai molemmat polvet on maassa.
Lisäksi ammuttu nuoli
osuessaan kohteen vartaloon (ei raajoihin), jota ei suojaa nuolen vahvuinen tai

vahvempi haarniska, aiheuttaa kriittisen vaurion.
Käytännössä voidaan aina
katsoa, että rengashuppu estää kaulanviillot, kypärä kolkkaukset ja
rengashaarniskaa vahvempi vartalosuoja estää nuolien kriittiset vauriot.

Tasapeli taistelussa syntyy vain, jos osuma molempiin tulee niin yhtä
aikaisesti, että on mahdotonta sanoa kumpi osui ensin.
Muutoin hahmon
mahdollisuus lyödä vahinkoa menetetään samalla hetkellä kuin hahmon
osumapisteet vähenevät alle yhden.


Kädellä ei saa ottaa kiinni vastustajan terävästä aseesta, mutta eiterävästä
aseesta saa koettaa ottaa kiinni.
Maata vasten jalallaan aseen sitominen on
arveluttavaa, koska ase saattaa hajota moisessa toiminnassa.
Vaaroja ei
saa aiheuttaa eikä lyödä kovaa.

Osuman jälkeen lyönti vähentää osumapisteitä:
lyöntipisteet-haarniskaluokka=vähennettävät osumapisteet
(huom! lyöntipisteisiin pitää laskea mukaan esim.
takaalyöntibonus yms.)

Jos kohteen haarniskaluokka ja lyöjän lyöntipisteet ovat yhtäsuuret, joka
toinen osuma lyö yhden osumapisteen vauriota.
Jos hl on 1 pisteen suurempi
kuin lp, niin joka kolmas osuma lyö yhden osumapisteen vauriota.
Jos hl on
2 pistettä suurempi kuin lp, niin joka neljäs osuma lyö yhden vauriota jne.

Aina saa laskea itseensä tulleen enemmän vauriota, kuin oikeasti olisi tullut
ja jokaiseen vauriota tehneeseen osumaan on lupa kuolla.


Kriittinen tila: (näin jos hahmon rakenne on yli 60)
>0 on kunnossa ja toimintakykyinen (osumapisteiden vähetessä hahmo hidastuu)
0=tajuissaan, mutta haavoittunut.
Larp-pelissä hahmo ei saa juosta
eikä käyttää aseita.
Saa paeta hitaasti kävellen tai talutettuna.
Jos rasittaa itseään kovin, voi osumapisteet pudota tilaan -1.
-1=hahmo on tajuton.
Hän herää jossakin vaiheessa ja osumapisteiden
määrä korjautuu nollaksi.
-2=Hahmo on tajuton ja saanut kuolettavan osuman.
Jos paikalla ei ole
ketään, joka parantaisi yhdenkin osumapisteen häneltä, hahmo
kuolee.
-2>kuollut
Nopeus, jolla hahmo siirtyy tilasta -2 tilaan -3 voidaan katsoa
riippuvan rakenteesta.

Haavojen sitominen:
Hahmo, jolla on pappitietoa vähintään 1 piste, voidaan katsoa osaavan
sitoa haavat, siten että kuolevan hahmon tila muuttuu -2 osumapistetilasta
-1 osumapistetilaan.
Haavojen sitominen olettaa, että kuoleminen aiheutuu
haavasta ja ei ole kriittisestä vahingosta aiheutuvaa.

Nykyinen sivu


Katso kohta "Pelaaminen Rajakatseessa/säännöt".