Taistelusäännöt (LARP)
Versio 1 KOPIOITU NÄYTELMÄROOLIPELISÄÄNNÖISTÄ, TARKISTAMINEN PAIKALLAAN. [[malline:huolto]] Taistelu: Kun on mielestään lyönyt laskettavan osuman kohteeseen, huutaa paljonko osumaa tuli. Jos lyöjä ei muista huutaa, oletetaan lyönti aseen oletetun vaurion suuruiseksi ilman lyöntibonuksia. Normaalisti aseen vaurioksi ilman lyöntibonuksia voidaan olettaa tässä, että pienellä tikarilla, nuijalla ja sauvalla vaurio on 1, lyhytmiekalla, vasaralla ja käsikirveellä 2, miekalla 3 ja kahdenkäden miekalla ja kahdenkäden kirveellä 4. Tämän jälkeen kohde laskee itse vaurion. Lyödä saa vain sallitulla pehmoaseella, mutta torjua saa lisäksi myös esim. puisella eiterävällä taikurinsauvalla. Rehellinen etukäteen sovittu kaksintaistelu: Molemmat ilmoittavat vaivihkaa pelinjohtajalle taisteluarvonsa eli lyöntipisteet/haarniskaluokka/osumapisteet eli esim. 3 - 1 - 6. Tällöin ennen taistelua pelinjohto voi laskea montako osumaa tarvitaan kummallekin. Näpäytyksiä ei lasketa osumaksi. Lyödä ei silti saa turhan kovaa. Pistoja ei lasketa kuin aloituslyöntinä vaikean tulkinnan takia. Jos osuman ottajalla on jalkasuojilla varustettu levyhaarniska, niin polven alle osumia ei lasketa. Myöskään osumia asekäden ranteesta käteen ei lasketa vaikean tulkinnan takia, jos on käytössä puukkoa suurempi ase, jolla voi torjua. Sääntöä ei saa hyödyntää eli torjua jalalla tai kädellä aseen iskuja. Takaa tuleva lyönti eli selkään lyönti erityisesti varkailla täytyy pistää terävän aseen terällä pistona, jotta saa takaalyöntibonuksen. Lisäksi lyödessä kohde ei saa nähdä lyöjää. Tällainen takaalyönti voi olla ainoastaan taistelun ensimmäinen ja 'raukkamainen' aloituslyönti. Takaa-aloituspisto lyö vauriota varkailla 2*taso ja muilla +1 osumapistettä aseen vahinkoon lisää. Jos takaa-aloituslyönti kolautetaan kypärättömään päälakeen piston sijaan, menettää kohde osumapisteiden lisäksi tajuntansa muutamaksi minuutiksi. Takaalyöntibonusta lyöntipisteisiin ei tällöin saa. Kriittinen vahinko katsotaan tapahtuneeksi, jos pääsee terävällä asella takaa viiltämään kaulan auki siten, että ase on ollut noin sekunnin kaulalla. Lisäksi aina seuraavissa tilanteissa voi viiltää kuoliaaksi (-2 osumapisteeseen) taikka mestata (-3 op:seen): nukkuvan, tajuttoman, taikakeinoin avuttomaksi saatetun, 0 osumapisteellä seikkailevan ja maassa olevan. Maassa olemiseksi riittää, että käsi tai molemmat polvet on maassa. Lisäksi ammuttu nuoli osuessaan kohteen vartaloon (ei raajoihin), jota ei suojaa nuolen vahvuinen tai vahvempi haarniska, aiheuttaa kriittisen vaurion. Käytännössä voidaan aina katsoa, että rengashuppu estää kaulanviillot, kypärä kolkkaukset ja rengashaarniskaa vahvempi vartalosuoja estää nuolien kriittiset vauriot. Tasapeli taistelussa syntyy vain, jos osuma molempiin tulee niin yhtä aikaisesti, että on mahdotonta sanoa kumpi osui ensin. Muutoin hahmon mahdollisuus lyödä vahinkoa menetetään samalla hetkellä kuin hahmon osumapisteet vähenevät alle yhden. Kädellä ei saa ottaa kiinni vastustajan terävästä aseesta, mutta eiterävästä aseesta saa koettaa ottaa kiinni. Maata vasten jalallaan aseen sitominen on arveluttavaa, koska ase saattaa hajota moisessa toiminnassa. Vaaroja ei saa aiheuttaa eikä lyödä kovaa. Osuman jälkeen lyönti vähentää osumapisteitä: lyöntipisteet-haarniskaluokka=vähennettävät osumapisteet (huom! lyöntipisteisiin pitää laskea mukaan esim. takaalyöntibonus yms.) Jos kohteen haarniskaluokka ja lyöjän lyöntipisteet ovat yhtäsuuret, joka toinen osuma lyö yhden osumapisteen vauriota. Jos hl on 1 pisteen suurempi kuin lp, niin joka kolmas osuma lyö yhden osumapisteen vauriota. Jos hl on 2 pistettä suurempi kuin lp, niin joka neljäs osuma lyö yhden vauriota jne. Aina saa laskea itseensä tulleen enemmän vauriota, kuin oikeasti olisi tullut ja jokaiseen vauriota tehneeseen osumaan on lupa kuolla. Kriittinen tila: (näin jos hahmon rakenne on yli 60) >0 on kunnossa ja toimintakykyinen (osumapisteiden vähetessä hahmo hidastuu) 0=tajuissaan, mutta haavoittunut. Larp-pelissä hahmo ei saa juosta eikä käyttää aseita. Saa paeta hitaasti kävellen tai talutettuna. Jos rasittaa itseään kovin, voi osumapisteet pudota tilaan -1. -1=hahmo on tajuton. Hän herää jossakin vaiheessa ja osumapisteiden määrä korjautuu nollaksi. -2=Hahmo on tajuton ja saanut kuolettavan osuman. Jos paikalla ei ole ketään, joka parantaisi yhdenkin osumapisteen häneltä, hahmo kuolee. -2>kuollut Nopeus, jolla hahmo siirtyy tilasta -2 tilaan -3 voidaan katsoa riippuvan rakenteesta. Haavojen sitominen: Hahmo, jolla on pappitietoa vähintään 1 piste, voidaan katsoa osaavan sitoa haavat, siten että kuolevan hahmon tila muuttuu -2 osumapistetilasta -1 osumapistetilaan. Haavojen sitominen olettaa, että kuoleminen aiheutuu haavasta ja ei ole kriittisestä vahingosta aiheutuvaa. |
Nykyinen sivu |
Katso kohta "Pelaaminen Rajakatseessa/säännöt". |